Belle saison- litt syrlig?

Er det normalt med en litt syrlig tørhet i denne?

jeg mistenker at jeg har pådratt meg litt ace-grønn eple sak men kan det være gjæren ? Blir det dempet om det er grønn eple kart syndromet?

Det klassiske spørsmålet: Hvilken temp gjæret du på?

Jeg brygget en saison med denne 29. november, som nå begynner å bli meget drikkende. Har ikke opplevd «grønne epler» i den. Jeg kjørte opp tempen ganske mye de siste 3-4 dagene av gjæringstiden, til over midtveis på 20-tallet.

Det klassiske spørsmålet: Hvilken temp gjæret du på?

Jeg brygget en saison med denne 29. november, som nå begynner å bli meget drikkende. Har ikke opplevd «grønne epler» i den. Jeg kjørte opp tempen ganske mye de siste 3-4 dagene av gjæringstiden, til over midtveis på 20-tallet.

Pitchet for kaldt, på 15 grader, lot det stige til romtemperatur (21 grader) dette tok vel 2 dager. Holdt den der i 1 dag før jeg flyttet den over til ett litt varmere rom 1 dag (22-23) og så har den stått 3 dager på badet, på rundt 25.

Har kikket på tallene i etterkant og tror jeg underpitchet i tillegg til for lav temperatur, så jeg er redd den syrligheten kommer fra stressa gjær, men vil det da gradvis gå bort om det står stå på gjærkaka?

Mener å ha hørt det kan oppstå hvis gjæren blir stressa, så da vil jeg tro det gjelder spesielt underpitching/lav temperatur

Jo, jeg har ikke tenkt å flaske enda, skal lå den på gjærkaka og se om det bedrer seg. Tror den skal gå litt vekk om gjæren for lov å rydde litt opp i det, men jeg er usikker

Klipp og lim fra en annen tråd;

"Kopiert rett fra How to Brew.

Acetaldehyde A flavor of green apples or freshly cut pumpkin; it is an intermediate compound in the formation of alcohol. Some yeast strains produce more than others, but generally its presence indicates that the beer is too young and needs more time to condition.

To reduce the likelihood of acetaldehyde in your beer:
Use a lower pitching rate. Don’t underaerate. Use a cooler fermentation temperature.

To clean up acetaldehyde in the fermenter:
Use a warmer lagering or conditioning temperature. Keep the beer on the yeast (i.e., don’t rack too soon). Rouse the yeast to keep it suspended. Use a less flocculant yeast strain."

Trodde saison var ferskvare ala IPA/APA? De gode esterne oksiderer relativt kjapt mener jeg å ha lest..
I «Tråden for dumme spørsmål» fikk jeg til svar at lagringstid vil variere, men jeg tror det er typeriktig å lagre den litt:

«[Saison] ble brygget i løpet av de kjølige og mindre aktive månedene […] og deretter lagret for at gårdsarbeiderne kunne drikke den i løpet av sommeren.»
https://no.wikipedia.org/wiki/Saison_(ale)

I «Tråden for dumme spørsmål» fikk jeg til svar at lagringstid vil variere, men jeg tror det er typeriktig å lagre den litt:

«[Saison] ble brygget i løpet av de kjølige og mindre aktive månedene […] og deretter lagret for at gårdsarbeiderne kunne drikke den i løpet av sommeren.»
https://no.wikipedia.org/wiki/Saison_(ale)

Jeg vil si at det spørs uansett på gjæren og smaken man vil ha. Hva som ble gjort for lenge siden ser jeg på som irrelevant når man brygger hjemme i 2016, mtp smak. Min siste Saison med 568 var definitivt best fersk. Men det spørs også hvis det er fra fat eller flaske og hvor mye man har tenkt i tappeprosessen.

Tilbake
Topp