Belufte/pitche på nytt?

Takk, Lars - det var ei god lenke!
Jeg er temmelig sikker på at jeg har tilsatt rikelig med oksygen. Beskrivelsen hans av hva han gjør, passer bra med det jeg gjør. Og nå er det mer aktivitet; ikke noe eksplosivt, men jevn plopping. (Jeg nøyde meg med det, åpnet ikke lokket for å sjekke mer.) Og det skal sies at temperaturen er ganske lav i dunken nå, nede på 16 grader, faktisk. Regner med at gjæringen hever den et par grader, og da er jeg der jeg vil være.
Så får vi se hvordan utgjæringen blir. Dette er altså en pale ale/best bitter med OG på 1.043. Ville gjerne hatt den ned på 1.010 => ABV 4.2%, men skal vel være happy med 1.012 og 4.0%. Jeg vil ikke heve temperaturen, for jeg er ute etter å prøve å få til et lett øl der malt og humle dominerer.

Det er en ufattelig god lenke det der, nesten vondt å dele den, men så virket du litt ute å kjøre;)

Jeg kan bare håpe du døyver smerten med et glass godt hjembrygg;). Og ja, jeg var litt ute å kjøre. Det er med bryggene som med unger; det er ugreitt når de ikke har det godt:).
Heh, sitter med en SG prøve av juleølet i glasset. Og ja, det smaker hjembrygg til de grader:)
Ble i godt humør, gjæret på 9 grader i 9 dager og SG er 1.030.
Mangler bare 9 SG poeng så er jeg på teoretisk maks. FG, fornøyd hvis jeg lander 2 poeng over eller bedre.
Smaker rent og fint og masse gjær, og det plopper fremdeles i kjøleskapet

Det må ha vært under rehydringa. Jeg skjønner ikke helt at det var mulig, men jeg kan ha ligget i overkant med temperaturen. Instruksen er å bruke vann som ligger mellom 30 og 35 grader, og jeg mener bestemt jeg målte til 33,5 grader. Men det er mulig jeg var litt kjapp - termometeret mitt er treigt - og at det var noe varmere. Jeg synes likevel det er rart at gjæren skal være følsom, for jeg kan umulig ha ligget mye over. Men det var ei tynn suppe jeg helte oppi vørteren, og jeg stusset litt over det; den skulle vel ha en kremet konsistens? Det var én grunn til at jeg hadde liten tro på at det var noen vits i å vente mer.
Etter at jeg tilsatte en ny pose direkte i vørteren, gikk det i underkant av 24 timer før gjæringen var i gang. Da pitchet jeg på 16 grader, antakelig. Det ble ikke noen voldsom gjæring av det, men nå er den nede på 1.011 fra 1.043, etter å ha tilbrakt de siste par dagene på 20 grader. Den er nok så å si ferdiggjæret; ender antakelig på 1.010, og det gir en AA på ca. 76%. Det smaker godt - jeg drakk hele gravity-prøven:) - og jeg ser fram til å flaske 24 liter gyllen pale ale med en fin liten snert av East Kent Golding neste helg.

Hvorvidt suppa er kremete eller tynn har egentlig ingenting å si, det er bare snakk om hvor mye vann du har brukt.

Skulle nesten trodd du hadde glemt å pitche (har skjedd meg noen ganger, i ca ti min før man får en vafan-opplevelse) eller at du rett og slett bommet på karet. Det siste ville forøvrig vært artig å sett.

Noe har røket, gjenta prosessen men stram inn der du føler du slarket litt.

Fulgte oppskriften når det gjaldt vannmengde, også. Bare litt over en desiliter.

Riktignok har jeg tenkt å pensjonere meg om et par år, men jeg er fremdeles sykkel- og ølfør. (Har tenkt meg en tur rundt Hurdalsjøen i dag - før dagens første øl.) Så nei; jeg har hverken glemt å pitche eller bomma på gjæringskaret:p.
Det er vel knærne som slarker mest, men antakelig kan jeg stramme inn temperaturavlesningsrutinen min litt, også. Problemet komme imidlertid ikke til å oppstå, for jeg har sett Lyset, og har sluttet meg til Gifaenirehydrering-menigheten. (Jeg får en stadig sterkere følelse av at trosspørsmål er viktige innenfor brygging. Som annonsert i en annen tråd, har jeg også gått inn i No Sparge-kulten.)

Fulgte oppskriften når det gjaldt vannmengde, også. Bare litt over en desiliter.

Riktignok har jeg tenkt å pensjonere meg om et par år, men jeg er fremdeles sykkel- og ølfør. (Har tenkt meg en tur rundt Hurdalsjøen i dag - før dagens første øl.) Så nei; jeg har hverken glemt å pitche eller bomma på gjæringskaret:p.
Det er vel knærne som slarker mest, men antakelig kan jeg stramme inn temperaturavlesningrutinen litt, også. Problemet komme imidlertid ikke til å oppstå, for jeg har sett Lyset, og har sluttet meg til Gifaenirehydrering-menigheten. (Jeg får en stadig sterkere følelse av at trosspørsmål er viktige innenfor brygging. Som annonsert i en annen tråd, har jeg også gått inn i No Sparge-kulten.)

Klarer du å tråkke deg ned til nannestad "sentrum" fra hurdalssjøen så får du refreshments her. Lager ikke altfor verst carbonara og har litt øl på si.

Så ikke den, måtte avgårde. Det hadde vært veldig hyggelig:) - men det var uansett en større samling i heimen seinere i dag, så jeg hadde ikke kunnet. (Turen ble på 13 mil tok over 5 timer:confused:.)
Det kunne vært artig å treffes og utveksle litt øl en annen gang - og jeg kunne kanskje få et litt kurs i kjøleteknikk? Jeg kan sikkert få ordnet det sånn at jeg sykler over, og så kommer kona og henter meg. (Jeg er blant de heldige som har ei kone som er 100% velvillig innstilt til hjemlig ølproduksjon, og støtter alle tiltak som kan føre til forbedringer:)!)

Tilbake
Topp