Beregne alfasyre i humle

Hei! Tenkte å prøve meg på denne oppskriften: http://forum.norbrygg.no/threads/nm-07-ss1-belgisk-tripel-espen-lothe.242/

Problemet er at jeg kun har Hallertau Herzbrucker 1,8% og ikke 2,7% som oppskriften krever. Kan problemet løses på følgende måte?:

(Halvert oppskrift)

2,7% av 15 gram Hallertau = 0,405 (dette krever oppskriften)
For at jeg skal få 0,405 med en Hallertau 1,8% må jeg bruke 22,5 gram:

22,5(gram)*0,018(1,8%alfasyre)=0,405

Ser dette riktig ut? Vil det gi identisk resultat å bruke 22,5g med 1,8% som å bruke 15g med 2,7%?

Også et siste spørsmål til slutt:

I oppskriften står det: 7250 gram malt, meskes i 28l. Stemmer dette? Jeg er vant med å regne 3l per kg malt, men her skal det altså nyttes ca 4l pr kg malt?

Hallertauen skal kun koke i 5 minutter, og vil derfor gi veldig lite bidrag til bitterheten. En rask sjekk viste ca 1 IBU. Bare bruk like mange gram per liter som i oppskriften, og hvis du skal være nøye på det kan du øke EKG-bitterhumlen til å gi 1 IBU mer.

Det står vel ingenting om mesketykkelse i oppskriften? Dersom du brygger BIAB og mesker med alt vannet på en gang, så må du bruke 28 liter pluss mengden vann som blir igjen i maltet (ca 1 liter pr kg) pluss mengden som dampes vekk i løpet av de 60 minuttene med koking. Du skalerer vel ned, men prinsippet blir det samme.

(Jeg må si jeg er litt usikker på hvorfor det står "Vørtermengde: 28 liter" og "Sluttvolum: 27 l", men siden dette er for snaut som avdampingsvolum tipper jeg det bare er et uspesifisert tap (fra kok til gjæring eller fra gjæring til flasker/fat) som du ikke trenger å tenke så mye på.)

Tilbake
Topp