Belgisk dubbel

Finn Berger

Moderator
Det finnes flere eldre tråder om denne øltypen. Men jeg tar likevel sjansen på å åpne en ny. Nye folk, nye erfaringer.

Jeg sitter med en masse fin westmalle-gjær, og har funnet ut at jeg skal prøve meg på noe nytt, og det er altså en belgisk dobbel. Jeg har aldri likt belgisk dubbel noe særlig - men har jo (derfor) heller ikke drukket så mye av det. Jeg har ikke vært så veldig glad i belgisk øl generelt, heller, men så har jeg plutselig fått noen gode erfaringer, og i jakta på noe å bruke den fine gjæren til, dukka en slags fantasi om smaken av dubbel - om at det kanskje kunne være en god smak, det også - plutselig opp.

OK, brygge dubbel. Men siden jeg har null erfaring med stoffet, melder det seg et problem: Hva skal oppskrifta inneholde?

Jeg har lest litt - vesentlig Brew Like a Monk - og tenkt litt og kjent etter litt og kikka litt i maltbeholdninga og i erfaringene mine, og dette er resultatet (som jeg så klart er veldig usikker på):

Til 30 liter før tapping med OG opp mot 1.070:

5,8 kg pilsnermalt
0,6 kg bisquit 60 EBC
1,5 kg Simpsons aromatic malt 60 EBC
0,3 kg Simpsons DRC (eller Special B)
0,3 kg Candi sirup 200 EBC
0,05 kg Meridian Blackstrap Molasses

Tanken er at pils og bisquit legger et godt gulv med mye korn og kjeks og de greiene der. Så skal aromatic og DRC gi mye både lys og mørk frukt, og tilslutt kommer det mørke sukkeret med både farge og litt tøffe smaker. Melassen er skumle greier, den veit jeg av erfaring at fort blir merkbar.

Så har jeg en ide om å blande inn litt rosin og sviske-saft. Den er fra BLM, som gir ei oppskrift fra Tomme Arthur på s. 242/-43. Jeg tenker meg å koke opp en kvartkilo av ei blanding av rosin og sviske, og tilsette krafta fra dem mot slutten av koket. Jeg tenker at det skal gå inn sammen med de to Simpsonsmaltene, og gi et ørlite rundt hjørne av snill frukt.

Kommentarer?
 
Blackstrap Molasses ville styrt unna i belgisk. Det tror jeg ikke passer så bra
Ellers er jeg med på notene

Nesten så jeg fikk lyst på litt av den gjæra di :)
 
Blackstrap Molasses ville styrt unna i belgisk. Det tror jeg ikke passer så bra
Ellers er jeg med på notene

Nesten så jeg fikk lyst på litt av den gjæra di :)
Ta en tur nedom DV43 i morra - og si fra - så skal du få litt:). (Litt vrient om du er utenlands, så klart:).) Men du må dyrke opp til pitchbart volum.
 
Jeg ville vært forsiktig med drc og special b. De er jo på en måte selvskrevne i en dobbel, men jeg syns de så veldig fort bikker over, så jeg ville lagt meg veldig lavt der. Hvis du koker en ordentlig bra sirup bidrar den godt.
 
Jeg ville vært forsiktig med drc og special b. De er jo på en måte selvskrevne i en dobbel, men jeg syns de så veldig fort bikker over, så jeg ville lagt meg veldig lavt der. Hvis du koker en ordentlig bra sirup bidrar den godt.
Jeg er vel litt forsiktig med DRC, synes jeg. Men DRC markerer seg veldig, så jeg skal vurdere. Har brukt en del av det i annet øl, og ja, det kan bli for mye. Jeg tenkte ellers mer på at jeg kanskje var litt rundhånda med aromatic?
 
Jeg er vel litt forsiktig med DRC, synes jeg. Men DRC markerer seg veldig, så jeg skal vurdere. Har brukt en del av det i annet øl, og ja, det kan bli for mye. Jeg tenkte ellers mer på at jeg kanskje var litt rundhånda med aromatic?
Jeg har ikke sammenlikna mengdene dine med mine egne oppskrifter, og nå er det så lenge sia jeg brygga at jeg ikke engang husker en pilsoppskrift i huet, det var mer som en generell formaning om forsiktighet.
 
Jeg har en god oppskrift (NM-sølv 2020). Skal jeg være kritisk, er den kanskje unødig komplisert. Det er f.eks. neppe nødvendig å bruke både MO og pilsmalt. En god kandissirup hører med, men blackstrap vil jeg nok droppet. Westmalle er perfekt til denne stilen.
 
Jeg har en god oppskrift (NM-sølv 2020). Skal jeg være kritisk, er den kanskje unødig komplisert. Det er f.eks. neppe nødvendig å bruke både MO og pilsmalt. En god kandissirup hører med, men blackstrap vil jeg nok droppet. Westmalle er perfekt til denne stilen.
Takk for den:). Vil vel holde meg til bare pils, ja.

Melassen slengte jeg på for fargens skyld, men veit at den fort setter preg; har et litt skarpt bitt om den får stikke hodet opp. Så kanskje jeg skal droppe den. Kan en liten mengde sjokomalt passere, tru?

Jeg lurer også på den relativt solide mengden med Simpsons Aromatic. Den kommer definitivt til å prege ølet. Men jeg har alltid hatt lyst til å teste ut å bruke mye av den, så jeg trur jeg holder fast ved den.

Ser at du brukte BE-256. Den fikk mye kjeft da jeg lanserte den som et alternativ for en som var ute etter en tørrgjær i munkeøl. Men den kan vel ikke ha gjort noe dårlig jobb i ølet ditt :p!?
 
Takk for den:). Vil vel holde meg til bare pils, ja.

Melassen slengte jeg på for fargens skyld, men veit at den fort setter preg; har et litt skarpt bitt om den får stikke hodet opp. Så kanskje jeg skal droppe den. Kan en liten mengde sjokomalt passere, tru?

Jeg lurer også på den relativt solide mengden med Simpsons Aromatic. Den kommer definitivt til å prege ølet. Men jeg har alltid hatt lyst til å teste ut å bruke mye av den, så jeg trur jeg holder fast ved den.

Ser at du brukte BE-256. Den fikk mye kjeft da jeg lanserte den som et alternativ for en som var ute etter en tørrgjær i munkeøl. Men den kan vel ikke ha gjort noe dårlig jobb i ølet ditt :p!?
Jeg må korrigere meg selv etter å ha sjekket loggen. Det var versjon III av denne som deltok i NM:
Altså med Biscuit malt i stedet for Aromatic. Og gjæren var WLP530/Westmalle – liker den veldig godt. BE-256 og Lallemand Abbaye er ganske mye mer ”belgiske”. Mulig at T-58 (som skal være Chimay) også kunne vært god i en dubbel.

Fargen er nok litt mørkere enn det som er typeriktig. D-180 sirup og Special B bidrar mye.
 
Jeg må korrigere meg selv etter å ha sjekket loggen. Det var versjon III av denne som deltok i NM:
Altså med Biscuit malt i stedet for Aromatic. Og gjæren var WLP530/Westmalle – liker den veldig godt. BE-256 og Lallemand Abbaye er ganske mye mer ”belgiske”. Mulig at T-58 (som skal være Chimay) også kunne vært god i en dubbel.

Fargen er nok litt mørkere enn det som er typeriktig. D-180 sirup og Special B bidrar mye.
Trur jeg skal begynne fra bånn av igjen - eller glemme ideen om å brygge en typeriktig dubbel. Nå oppklarte du i alle fall en viktig misforståelse for meg: På belgisk er ikke aromatic et krystallmalt, men omtrent det samme som bisquit:). Jeg kunne tenke meg Victory der, eller Simpson's Imperial (?).

Nå blei det en liten tur på by'n i går etter innleveringa til Oslomesterskapet, og da nytta jeg høvet til å prøve en Westmalle dubbel. Og blei nok minna på hvorfor jeg ikke har brygga denne øltypen; det er ikke noe ville drikke mye eller ofte. Men en liten batch, kanskje. Det er alltid artig å prøve.

Må nok tenke en del mer på dette.
 
Trur jeg skal begynne fra bånn av igjen - eller glemme ideen om å brygge en typeriktig dubbel. Nå oppklarte du i alle fall en viktig misforståelse for meg: På belgisk er ikke aromatic et krystallmalt, men omtrent det samme som bisquit:). Jeg kunne tenke meg Victory der, eller Simpson's Imperial (?).

Nå blei det en liten tur på by'n i går etter innleveringa til Oslomesterskapet, og da nytta jeg høvet til å prøve en Westmalle dubbel. Og blei nok minna på hvorfor jeg ikke har brygga denne øltypen; det er ikke noe ville drikke mye eller ofte. Men en liten batch, kanskje. Det er alltid artig å prøve.

Må nok tenke en del mer på dette.
Kanskje det er i BPA du heller skal bruke litt av gjæren din?

For å ikke spore av en ellers fin tråd lenker jeg til en mer relevant.
 
Da blir det nok ingen dubbel i første omgang. Jeg bruker den fine gjæren jeg har nå til en BPA. Men takk for innspill, jeg har fått en grei ide om hvordan ei oppskrift skal se ut.
 
Hørte nettopp en pod hvor Lothe går gjennom oppskriften til Pryl


Vet ikke om han gir nøyaktig oppskrift, hørte den mens jeg gikk tur med hunden.
Pilsnermalt
Special B
Sjokolademalt
Svart malt
Sukker
Mørk Candi Sirup

Starter gjæring på 20 grader som stoppes på 22. Tidligere gjæret på 28 grader.

Det interessante er at han forklarer det enkelt, den som snakker med han er særdeles uerfaren og tør å spørre om banale ting. Veldig bra for oss andre som heller ikke har brygget så lenge.
 
Da blir det dubbel om et par dager:

Malt til 33 liter før tapping
6,1 kg pilsnermalt
1,0 kg mørkt münchnermalt
0,3 kg Imperial 45 EBC
0,3 kg Simpsons aromatic malt 60 EBC
0,3 kg Simpsons DRC (eller Special B)
0,5 kg Eldorado mørk sirup
Humle
Magnum til 25 IBU @ 60
Gjær

Imperial B48 Triple Double (Westmalle)
 
Da blir det dubbel om et par dager:

Malt til 33 liter før tapping
6,1 kg pilsnermalt
1,0 kg mørkt münchnermalt
0,3 kg Imperial 45 EBC
0,3 kg Simpsons aromatic malt 60 EBC
0,3 kg Simpsons DRC (eller Special B)
0,5 kg Eldorado mørk sirup
Humle
Magnum til 25 IBU @ 60
Gjær

Imperial B48 Triple Double (Westmalle)
Denne blei mislykka; fikk en usmak.

Men jeg har fått lyst på å ha en sånn til vinter'n. Skal skaffe D-180, og så har jeg både Special B og belgisk aromatisk i hus. Jeg har fått sans for Chimay-gjæren (Lallemand Abbaye), og trur jeg skal ha en fin innkjørt ladning av den fra en patersbier klar snart.

@Holmentoppen: Oppskriftene dine ser tillitvekkende ut:). Har du noen nyere refleksjoner rundt dem?
 
@Holmentoppen: Oppskriftene dine ser tillitvekkende ut:). Har du noen nyere refleksjoner rundt dem?
Nja, det er lenge siden jeg brygget noe særlig belgisk, men denne er god: https://share.brewfather.app/UriVX6HrdXeA0d Ellers brygget jeg en Bière de Garde for en stund siden som ble meget vellykket. Brukte (den litt oversette) Mangrove Jacks M47 i den. En belgier uten altfor mye fenoler. https://share.brewfather.app/cnR70ZCbphLwkx Ville absolutt brukt Special B fremfor Simpson DRC, som jeg synes er litt pregløs.
 
Da har jeg fått tak på en pose D-180, og snekra i hop ei ny oppskrift. I morra blir det dubbel:

OG 1.066 (78% effektivitet), FG 1.012 (81% utgjæring), 7,1% ABV. 20 IBU, 44 EBC. 1 ts kalsiumklorid, 1 ts magnesiumsulfat. Merske på 68 + 72, gjære på 18 => 22. Bruker Westmallegjær til denne, som ikke skal ha særlig preg av fenoler.

Malt til 26 liter før tapping
6,00 kg Muntons pilsnermalt
0,50 kg Special B
0,30 kg Chateau Arome
0,45 kg Candi D-180
Humle
17 gr Merkur 13% @ 60
Gjær
Imperial B48 (Westmalle)
 
Tilbake
Topp