Beregne gjærmengde av topphøstet gjær

Hei, har et glass med topphøstet WLP 300 som har stått i kjøleskapet siden desemberish.

Tenkte å brygge en ny batch med den hveteølla jeg bruker, ca 25 liter på 6%.

Brygget denne mange ganger, og får desidert best resultat med underpitching, 1 rør til 25 liter.

Noen som kan hjelpe meg på hvordan jeg kommer meg frem til liten nok gjærmengde?

Skal selvfølgelig lage starter på den :)
 
Det blir veldig usikre beregninger, dette, så det følger ingen garanti med dette rådet;).

Et rimelig ferskt rør til 25 liter er vel ikke direkte underpitching, men i nedre del av hva som skal funke for ale. Når du lager en starter får du gjær med optimal viabilitet, og jeg ville si at en halv desiliter slurry som har stått i kjøleskap et par døgn så den har fått satt seg litt, skulle være bra. Men det kommer litt an på temperaturen. Jeg vil starte weissbier på 14 grader, og la den gjære der, og da må jeg ha mer gjær. Går du for 17 grader, som er en slags standardtemperatur, er den halve desiliter'n grei - tror jeg:).

Ellers er @Miguel eksperten på weissbier, så hør på ham hvis han er uenig med meg;).
 
Halv dl høres bra ut, litt over kanskje, 55-60 ml. Du får jo noe trub når du setter den på en starter. Jeg bruker på nå ca 35ml på mine 14L batcher, men de er egentlig aldri satt på rører igjen etter høsting, så det er for det meste gjær uten gunk.
 
Sist redigert:
0,5 dl slurry da altså... Startet vel den på 20 og steg til 22 grader, fikk et perfekt bananpreg sammens med citraen. Skal faktisk prøve å meske på 68 får å få litt mere sødme, mot 66grader sist
 
Tilbake
Topp