Gjærstepping av dekantert væske

Jeg brygget en IPA for litt siden og laget da en starter med Wyeast 1056 på ca 1,3 liter. Da den var ferdig satte jeg den kaldt og på bryggedagen dekanterte jeg den slik at et fint gjærlag lå igjen på bunnen i kolben. Væsken dekanterte jeg på et stort norgesglass som jeg hadde desinfisert, for å prøve å steppe opp mer gjær til senere bruk. Jeg har nå gjort følgende over en ukes tid: kokt opp en halv liter vørter(spraymalt) og tømt rett i den dekanterte væsken og satt på magnetrører, den gjæret ut på et par dager, satt kjølig og dekanterte igjen, kokte opp ny vørter på ca 1 liter og gjorde det samme som forrige punkt, og til slutt gjorde jeg siste operasjon en gang til. De to siste gangene holdt det på å bruse ut av kolben pga kraftig aktivitet fra gjæren og den var ferdig på noen timer!! Nå ligger det et jevnt fint lag med gjær i bunnen på kolben. Jeg hadde tenkt å brygge samme øl nå i helgen og kunne tenkt meg å bruke denne oppsteppa gjæren, men jeg aner jo ikke hvor mye jeg har og om gjøren er frisk nok?
Sånn i fysisk mengde ser det likt ut i forhold til den første starteren men jeg vet jo som sagt ikke. Gjæren har jo også vært gjennom 4 gjæringsforløp tidligere.
Er det noen som har erfaring med dette og har noen råd å komme med.?
Ja jeg vet jeg kunne kjøpt en ny pakke gjær og fått riktig mengde og alt det, men jeg synes det er både artig og spennende å holde på med dette
 
Tilbake
Topp