Undergjærende US-05

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Hadde tenkt å brygge en ale i helgen og satt en US-05 gjærstarter tidligere i uka for å få nok gjær til 36 liter øl fra en pose tørrgjær.

Det var definitivt liv i starteren, løsningen var uklar og det var masse CO2 som kom ut om jeg ristet litt på kolben, men gjæren oppførte seg veldig rart. Aldri noe skumdannelse på toppen, så alt foregikk nede i løsningen... Er det noe galt med gjæren, eller er dette sånt som skjer? Lite lysten på å bruke en dag på å brygge og ikke ha gjær....

(Kommer på nå at jeg bør gå ned og måle fg på starteren...)
 
Hadde tenkt å brygge en ale i helgen og satt en US-05 gjærstarter tidligere i uka for å få nok gjær til 36 liter øl fra en pose tørrgjær.

Det var definitivt liv i starteren, løsningen var uklar og det var masse CO2 som kom ut om jeg ristet litt på kolben, men gjæren oppførte seg veldig rart. Aldri noe skumdannelse på toppen, så alt foregikk nede i løsningen... Er det noe galt med gjæren, eller er dette sånt som skjer? Lite lysten på å bruke en dag på å brygge og ikke ha gjær....

(Kommer på nå at jeg bør gå ned og måle fg på starteren...)
Det virker veldig usannsynlig at det skulle være noe galt med gjær fra en Fermetis-pose. Men om du ikke venter med å starte snurrer'n til gjæren har fått hydrert seg - jeg ville gitt den et par timer - kan du nok klare å skade/ta livet av en betydelig del av den. De som overlever skal vel likevel oppføre seg normalt.

Jeg hadde brukt den.
 
Jeg er sikker på at gjæren er sunn. Jeg tror noen ganger at gjærstarteren oppfører seg annerledes fordi det er et annet proteininnhold i startvørter enn fra en større batch, eller forskjeller i geometri eller karmateriale gjør at starteren oppfører seg litt annerledes enn hovedgjæringen. Jeg ville fortsatt brukt denne gjæren uten bekymring.
 
Tilbake
Topp