Gjærstarter - Gammel tørrgjær

Theminid

Norbrygg-medlem
Hoi.

Da var det fredag og eg stumplet tilfeldigvis over en safale US-05 i frysen som eg kjøpte i 2018/19 tror eg.

Synest det var for jævlig å kaste en god gjærpakke så tenkte derfor å prøve meg på en starter for å se om eg klarer å vekke liv i denne så eg sparer noen penger og får brygga meg en IPA etter helgen.

I denne prosessen så følger eg en artikkel laget av Finn Berger. Link til hannes fremgangsmåte: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter.43129/

Fikk skaffa meg en rimelig magnetrører idag og 5 liters kolbe.

Lager en batch på ca 1.030-40 med 300 gram DME og 3 liter vann og 20 gram gjær.

Koker dette godt i 15 min og tilsetter en halv spiseskje med gjærnæring for å sørge for at den får livskvaliteten den får slik de eldre ikkje får på gamlehjemmet for landet og rikdommen de bygde opp for velferdstaten Noreg.

Når dette har kjølt seg godt ned så pitcher eg tørrgjæren og sitter igang rolig røring på magneten og lar det bare stå til imorgen med litt Alu folie på toppen.


Ka tenker dere forum folk ang bruke gammel tørrgjær ?

Eg tenker at siden den har vert fryst så burde det fortsatt være mulig å få liv i den. Tenker å jobbe med den i helgen og analysere osv før eg prøver meg på en IPA batch på mandag.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230414-210740_Gallery.jpg
    Screenshot_20230414-210740_Gallery.jpg
    1,4 MB · Sett: 17
  • Screenshot_20230414-210746_Gallery.jpg
    Screenshot_20230414-210746_Gallery.jpg
    1,1 MB · Sett: 16
Jeg blir litt nysgjerrig på hva dme, strøm, alufolie etc koster sammenlikna med en ny pakke gjær.
Laaangt over hva ei ny pakke 05 koster ihvertfall. Men utstyret er ikke bortkastet hvis man skal dulle og dille med gjær i fremtiden. Men man skal dulle og dille en del for at det går i null hvis man bruker dme/vørterøl.. Setter man av vørter fra tidligere brygg så blir regnskapet litt penere.
 
Laaangt over hva ei ny pakke 05 koster ihvertfall. Men utstyret er ikke bortkastet hvis man skal dulle og dille med gjær i fremtiden. Men man skal dulle og dille en del for at det går i null hvis man bruker dme/vørterøl.. Setter man av vørter fra tidligere brygg så blir regnskapet litt penere.
Altså, jeg har full forståelse for startere, men for en pakke 05 hadde jeg nok ikke giddi. :)
 
Hehe, vell strøm messig så bruker denne fint lite strøm. Dme kjøpte eg på europris, men har begynt å filtrere trub når eg brygger istedenfor å skylle det ut. Her var det bare for å teste å få mer utav den gamle us05 da økonomien ikkje helt tilsuer at eg kan gå og fiske en ny 500g pakke.

Dette er for å lære og teste da når det kommer til gjær så har eg bare putcha tørr gjær og alltid kjøpt ny. Eg brygger rundt 3 19 liter fat i måneden, så å prøve å få mer ut av denne gamle traveren vil eg tro har noe for seg istedenfor å kaste 400 gram tørrgjær.

Funker dette så kan eg gjøre det med belgiske gjærtyper, lager gjær og ellers andre ale gjær for å spare inn kronene, fordi 500g pakker koster fort 1000 kroner og mer og det gåe fort alt ifra 30 til 50 gram per brygg, men kan eg bruke 10 gram og utvide og eventuelt komme igang og få vaska og gjenbruke gjær så har eg lært mye og spart mye penger da eg ikkje har så mye å hente på å forbedre bryggeprosessen annet enn å justere på ingredienser. No vil eg prøve å høste så mye eg kan utav gjæren for å øke kompetansen og erfaringen
 
Men for regnskapet sin del:

Magnetrører med kolbe: 800,-
DME: 150,-
Alufolie: 2 for 30,- bruker ca 10x10 cm
Strøm, ca 12 kroner i oppkok og røring

Så ca 1000,- kostet alt dette meg. En ny pakke gjær koster over 1000 kroner.

Så her kan eg potensielt halvere pitch behovet med å lage starter. Så da kan eg potensielt lage dobbelt så mange batcher på en pakke med gjær.

Så for min del, som er fornøyd med 05 og 37-70, så trur eg at dette vil senke kostnadene mine, spesielt når eg skal over til mer spesial gjær for å lage saison og andre øl stiler som krever en særegen gjærtype. Da trenger eg ikkje å overdrive gjær innkjøp ved å sette en starter.
 
Hehe, vell strøm messig så bruker denne fint lite strøm. Dme kjøpte eg på europris, men har begynt å filtrere trub når eg brygger istedenfor å skylle det ut. Her var det bare for å teste å få mer utav den gamle us05 da økonomien ikkje helt tilsuer at eg kan gå og fiske en ny 500g pakke.

Dette er for å lære og teste da når det kommer til gjær så har eg bare putcha tørr gjær og alltid kjøpt ny. Eg brygger rundt 3 19 liter fat i måneden, så å prøve å få mer ut av denne gamle traveren vil eg tro har noe for seg istedenfor å kaste 400 gram tørrgjær.

Funker dette så kan eg gjøre det med belgiske gjærtyper, lager gjær og ellers andre ale gjær for å spare inn kronene, fordi 500g pakker koster fort 1000 kroner og mer og det gåe fort alt ifra 30 til 50 gram per brygg, men kan eg bruke 10 gram og utvide og eventuelt komme igang og få vaska og gjenbruke gjær så har eg lært mye og spart mye penger da eg ikkje har så mye å hente på å forbedre bryggeprosessen annet enn å justere på ingredienser. No vil eg prøve å høste så mye eg kan utav gjæren for å øke kompetansen og erfaringen
Tror jeg heller ville ville satt en starter litt større og satt til sides litt gjær til neste starter. Men har du stor bryggehyppighet kan du jo fortsette på slurry fra forrige øl såfremt det ikke er for mye gunk i den og det er en gjær som passer. Jeg har aldri gjort det. Jeg bare setter en litt for stor starter og setter litt til sides til neste gang.

Edit. Du trenger også litt oksygen for å riste liv i gjæren, annet en risting og skvalping.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Du tenker større starter enn 3 liter ? No har eg brukt 3 liter og 20 g gjær som skal gi mye mer enn det eg trenger av pitch rate. Hadde gjæren vert "fersk" så skulle 11 g vert mer enn nok, men siden den er gammel så doblet eg dosen for å forsikre meg om at eg fikk nok flokkulering.

Men på ny gjær innafor dato så tenker eg at 3 liter starter på 10-15 gram holder plenti, istedenfor å pitche over 30 gram tørrgjær direkte
 
Du tenker større starter enn 3 liter ? No har eg brukt 3 liter og 20 g gjær som skal gi mye mer enn det eg trenger av pitch rate. Hadde gjæren vert "fersk" så skulle 11 g vert mer enn nok, men siden den er gammel så doblet eg dosen for å forsikre meg om at eg fikk nok flokkulering.

Men på ny gjær innafor dato så tenker eg at 3 liter starter på 10-15 gram holder plenti, istedenfor å pitche over 30 gram tørrgjær direkte
Nå er jeg litt på gyngende grunn angående starter på tørrgjær da jeg aldri har gjort det. Tørrgjær er jo lagd for at man skal pitche direkte. Jeg tagger @Finn Berger for mer utfyllende svar. Men kjøper du en murstein med us-05 så har du mange batcher uten styret en starter fører med seg.
 
Du tenker større starter enn 3 liter ? No har eg brukt 3 liter og 20 g gjær som skal gi mye mer enn det eg trenger av pitch rate. Hadde gjæren vert "fersk" så skulle 11 g vert mer enn nok, men siden den er gammel så doblet eg dosen for å forsikre meg om at eg fikk nok flokkulering.

Men på ny gjær innafor dato så tenker eg at 3 liter starter på 10-15 gram holder plenti, istedenfor å pitche over 30 gram tørrgjær direkte
Hva er utløpsdato på denne pakken og hvordan har den vært oppbevart?
 
Nå er jeg litt på gyngende grunn angående starter på tørrgjær da jeg aldri har gjort det. Tørrgjær er jo lagd for at man skal pitche direkte. Jeg tagger @Finn Berger for mer utfyllende svar. Men kjøper du en murstein med us-05 så har du mange batcher uten styret en starter fører med seg.
Det er ingenting i veien for å sette en starter med tørrgjær. Jeg har gjort det flere ganger. Tørrgjær er dessuten ikke så billig lenger, og om du bare fikser vørteren sjøl, er det penger å spare. Sett til side bunnfallet fra hvert brygg, og dekanter vørter dagen etter. Du får fort nok på den måten. Jeg gjør det rutinemessig. Eller brygg et par liter ekstra hver gang.

Men om du har kjøpt 500 gram, skal du brygge mye og/eller ofte for at det skal gi mening å sette en starter. Bruker du bare en type gjær, gir det mening å kjøpe så mye. Men da må du jo dele den opp i mindre pakker, og vakumere dem. Du kan ikke drive på og åpne og lukke pakka veldig lenge. Det vanlige rådet for holdbarhet i fryser er faktisk bare 6 måneder etter at du har åpna den. Og da skal du altså ha vakumpakka.
 
Utløp 22, vert i dypfrys før utløpsdato
Har pakken vært vakumert, sikkert fint brukende. Har den vært åpen og sammenbretta er jeg litt mer skeptisk.

Ny 500 gram pakke koster 800 på ølbrygging. Spørs om man er villig til å riske resultatet på så mange øl som en 500 gram pakke holder til på å riste liv i gammel frossen tørrgjær.
 
Tilbake
Topp