Beregne starter

Hei,

Skal brygge en vestkyst til 1.070, og har to pakker wyeast. Den ene er produsert 09.12.15 og den andre 06.01.15.

Er det OK da å legge inn 1.070 - 25L - 23.01.16 i mrmalty?

Ser da ut som jeg kan klare meg med to rør og 4,87l starter (har 5l kolbe så håper det går ;)

Med de to pakkene så skal du ha minst 119 milliarder celler tilgjengelig.

Dersom du bruker kalkulatoren på http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ kan du velge hvilken modell du bruker (Braukaiser eller Chris White/Mrmalty). Begge har sine svakheter, som er beskrevet under avsnittet "Yeast Growth Equations". Det er ganske stor forskjell i starter avhengig av hvilken modell du velger, men et sted mellom 2L og 4,7L ligger nok det riktige svaret.

Iflg Beersmith trenger jeg 328 mrd, MrMalty sier 318.

Er vel uansett ingen krise om jeg lager en på 4,"et eller annet så lenge det ikke koker over..."?

Takker! Ser at braukaiser kun er for magnetrører, noe jeg ikke har.

Ift risting eller ikke; hvor mye risting trengs for å skille mellom det og simple starter? Dumt formulert spørsmål, men jeg kan alltids riste litt på kolben 3-6 ganger ila helgen, men jeg kommer ikke til å gjør det hver time!

Jeg får ett utgangspunkt på ca. 60 mrd celler med de to pakkene hos homebrew dad (basert på Braukaiser)
Du trenger ca 320mrd til 25 liter med 1.070.

Med så få celler i utgangspunktet så bør du øke volumet trinnvis. F.eks først 2 liter. gjær ut - kaldkrasj, dekanter, tilsett 2,5 liter starter. Da ender du tilslutt opp med ca. 340mrd celler.

60mrd - da må du vel ha tastet feil? Det er vel normalt 100mrd i hver pakke, og med 23.12 som dato får jeg 55% viability av mrmalty.

Nå har jeg aldri laget en starter før og kjenner ikke prosessen med 2-trinn. Er det så enkelt som du skriver: lage starter på 2l og 2 pakker, når den er krasjet i 24t, ta den ut, tilsette 2,5l og kjøre prosessen på nytt?

I såfall blir det vel hvert fall ikke brygging på mandag..?

60mrd - da må du vel ha tastet feil? Det er vel normalt 100mrd i hver pakke, og med 23.12 som dato får jeg 55% viability av mrmalty.

Nå har jeg aldri laget en starter før og kjenner ikke prosessen med 2-trinn. Er det så enkelt som du skriver: lage starter på 2l og 2 pakker, når den er krasjet i 24t, ta den ut, tilsette 2,5l og kjøre prosessen på nytt?

I såfall blir det vel hvert fall ikke brygging på mandag..?

Skrev du ikke at en pakke var fra desember 2015, og en fra januar 2015? Da blir det ca 60-65 mrd celler som utgangspunkt.

Du kan ikke ha 4,87 liter starter i en 5 liters kolbe. Litt avhengig av gjæren så er 2,5 til 3,5 liter max.

Du kan få til brygging på mandag jo. Husk at det er lov å lobbe gjær neste morgen.
Lørdag morgen lager du starter med 1,5 liter.
Den rister du så ofte som mulig hele dagen. Lørdag kvelden setter du den i kjøleskapet.
Søndag morgen dekanterer du og tilsetter 3 liter starter til slurryen. Denne rister du hele søndag. Settes kaldt søndag kveld. Da bør du ha ca 320 mrd celler.

Da har du også litt margin, med tanke på at du har søndag kveld til mandag morgen ekstra dersom noe uventet skjer

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis duver usikker på hvor mange celler du får mtp starter/agitated starter så dropp kalkulator og finn ut hvor mange celler sånn ca du har til sammen.

Så setter du opp et enkelt regnestykke som går ut på at for hvert gram DME du bruker i starteren så får du ca 750 millioner nye celler. Dette skal gi deg god gjæring.

Takk for hjelp! Den ene pakken er selvfølgelig fra januar 16 (ikke 15) så hadde nok i overkant av 100mrd. Kolben er vel strengt tatt for 5L, men størrelsen er hakket større. 4,5 gikk helt fint:)

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    137,9 KB · Sett: 30
Så du mener det går dritt? Den har stått over natta nå da..
Men om du mener jeg vil få vørter og gjær over hele banken så tar jeg gjerne et stalltips på fiks nå, om det ikke er for sent?

Vanskelig å si. Du må se det an. Jeg har samme kolben, men min står på magnetrører. Med US-05 kan jeg ha maks 3 liter før det skummer over. Med wlp530 er 2,5 liter maks.
Men det blir ikke ødelagt, verste som skjer er gris på kjøkkenbenken.

Skjønner! Rista godt i sted og da skummet det lett over. Nå rører jeg den litt rundt av og til, men iflg kalkulatorene så skal jeg få 3,18b uten å riste..

Ville det ikke vært mye bedre med en liten gjærlås enn alufolie? Folien slipper jo ikke ut for mye CO2

OK - nå har den stått et døgn, og det virker ikke som det skjer stort mer. Det er ikke noe skumlag med mindre jeg riser litt, og det har bunnfalt en god del gjær. Betyr det egentlig at den er ferdig?

Og om jeg har klart å produsere nok gjør vil jeg vel ikke få vite før jeg måler FG på brygget jeg pitcher det i?

Du kan måle sg på starteren for å sjekke at den er ferdig utgjæret- men det høres ut som om du er i mål. Du når nok Fg uansett, spørsmålet er vel hvor mye usmak/god smak som lages på vei til fg.

Det blir nok godt øl skal du se.

Anbefaler deg å kjøpe eller lage en egen magnet-rører. Det er veldig enkelt å lage en selv. Søk litt rundt så finner du mange fine eksempler.

Tilbake
Topp