Beregne tetthet i gjærslurry

Jeg vasket gjærkakene etter to brygg jeg flasket den 10 og 12. mai. Har tenkt til å prøve disse i to brygg som skal kokes i løpet av helgen.
Usikker på hvordan jeg skal sette opp mrmalty uten å bomme totalt. Noen råd for innstillinger? Jeg har fulgt guiden gustav har lagt ut på youtube.

IMAG0678s.jpg

BPA glasset har sannsynligvis flere % grums en EPA, da denne har blitt tørrhummlet. Hvis jeg bruker all gjær i glassene vil jeg vel overpitche endel mer enn nødvendig?

Ingen som har tips på hvordan man burde sette mrmalty for å bli nogen lunde korrekt? Vet at det blir vanskelig å komme med eksakt vitenskap når det gjelder gjær :)
Regner iallefall med at det ikke vil by på noen problemer å bruke all gjæren? Ser jo flere dumper ny vørter over gammel gjærkake uten å vaske hverken gjær eller dunk.
Jeg har vel uansett nok gjær? Glassene er på ca 400 ml og har stått akkurat to uker i kjøleskap når den skal brukes.

Fredda skrev:
Ingen som har tips på hvordan man burde sette mrmalty for å bli nogen lunde korrekt? Vet at det blir vanskelig å komme med eksakt vitenskap når det gjelder gjær :)
Regner iallefall med at det ikke vil by på noen problemer å bruke all gjæren? Ser jo flere dumper ny vørter over gammel gjærkake uten å vaske hverken gjær eller dunk.
Jeg har vel uansett nok gjær? Glassene er på ca 400 ml og har stått akkurat to uker i kjøleskap når den skal brukes.

Uansett hva du bruker, sett en liten starter for å aktivere gjæren igjen. Slik som Jamil anbefaler i "Yeast".

Rekker ikke det til første brygg imorgen, men til det ølet skal jeg bruke det glasset med mest slurry. Så satser på at det blir mer enn nok aktiv gjær.
Jeg tror uansett det er mer enn nok gjær i begge glassene, så hvis man skal lage starter vil vel 0,5 l med ny "vørter" være mer enn nok for å vekke opp cellene?

Skal brygge et øl på søndag også, og da skal jeg bruke glasset med minst slurry. Satser på å få kokt en liten starter til denne ikveld.

Jeg rakk ikke lage starter til noen av bryggene, så begge glassene gikk rett i vørteren. Jeg helte selvsagt av det meste av øl/vann over gjærkaka.
Nå har begge batchene stått og gjæret et par dager og alt ser ut som normalt. Det tok ikke mange timer etter jeg tilsatte oksygen og gjær før det var aktivitet i gjærlåsen og etter et døgn var det full aktivitet.
Kommer tilbake med info om FG og smak når ølet er klart.

Spennende! Har et glass med WLP007 stående i kjøleskapet som jeg tenkte bruker på neste brygg, men er også usikker på mengden jeg trenger ha i vørteren. Forstår meg ikke helt på utregningen til mrmalty angående repitch...

Ingen som har en teori/fremgangsmåte på dette?

Takk for den linken :) Skal skumme igjennom denne nå i lunsjen nå.
Ser ut som det er flere gode artikler der inne også.

Da har jeg flasket begge ølene hvor det ble brukt vasket gjær.
Begge to ølene traff perfekt på både OG og FG :) Det ble ikke laget starter til noen av de og gjæren hadde stått ca 2 uker i kjøleskap før bruk.
Kunne ikke merke noen usmak i ølet så satser på at det fortsatt er like bra etter flaskene har fått karbonert et par uker :D

Tilbake
Topp