Beregning av OG (manuelt)

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg holder på å manuelt beregne ca. OG på neste brygg jeg skal sette for å bli kjent med formler osv. Det er en oppskrift på en Porter fra boken brygging fra hånd til munn (s. 182 for de som måtte ha boken).

I boken er OG oppgitt til 1.060, og det står i oppskriftskapittelet at alle oppskrifter er beregnet med et utbytte på 70-75 %. Ved mine beregninger får jeg en ca. OG på 1.065 ved et utbytte på 70 %, og en ca. OG på 1.070 ved et utbytte på 75 %.

Noen som har en formening om hvorfor mitt regnestykke ikke stemmer overens med oppskrift?

Jeg har brukt følgende formel:

Malt i kg X utbyttefaktor X faktisk utbytte / liter brygg = ca OG

For utbyttefaktor har jeg googlet meg frem til følgende tall (mener det er fra et innlegg av Gahr her på forumet):

Basemalt (pils, pale, münchener, wiener, hvetemalt) 296
Sukker / spraymalt                                                 375
Crystal malt                                                         268
Black, chocolate, roasted barley, amber, brown         270
Byggflak                                                                 250
Hveteflak                                                                 279
Havregryn                                                                 225

I oppskriften er det følgende sammesetning:

Pale malt         4,5 kg
Viennamalt 1,6 kg
Crystal malt 0,8 kg
Røkmalt         0,5 kg
Havregryn         0,4 kg
Roasted barley 0,15 kg
Sjokolademalt  0,15 kg

Volum: 25 liter.

Setter pris på om noen kan svare meg på hvorfor jeg ikke kommer frem til samme OG som i oppskrift :)

Mvh,

Marius

Det er gjerne andre utbyttefaktorer som ligger til grunn i oppskriftene? Justér mengder utifra dine egne erfaringer i ditt eget system.

Gahr skrev:
Det er gjerne andre utbyttefaktorer som øigger til grinn i oppskriftene? Justér mengder utifra dine egne erfaringer i ditt eget system.

Står i boken at oppskriftene er tilpasset et utbytte på 70-75 %. Vet det har vært en del feil med oppskriftene i den boka, så begynner å lure på om OG kan være feil, eller om det er mengden malt som er feil.

Mye feil i reseptene i den boken, uten at jeg nå i farten husker om det er beskrevet for den du bruker

Tilbake
Topp