Marius K.
Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg holder på å manuelt beregne ca. OG på neste brygg jeg skal sette for å bli kjent med formler osv. Det er en oppskrift på en Porter fra boken brygging fra hånd til munn (s. 182 for de som måtte ha boken).
I boken er OG oppgitt til 1.060, og det står i oppskriftskapittelet at alle oppskrifter er beregnet med et utbytte på 70-75 %. Ved mine beregninger får jeg en ca. OG på 1.065 ved et utbytte på 70 %, og en ca. OG på 1.070 ved et utbytte på 75 %.
Noen som har en formening om hvorfor mitt regnestykke ikke stemmer overens med oppskrift?
Jeg har brukt følgende formel:
Malt i kg X utbyttefaktor X faktisk utbytte / liter brygg = ca OG
For utbyttefaktor har jeg googlet meg frem til følgende tall (mener det er fra et innlegg av Gahr her på forumet):
Basemalt (pils, pale, münchener, wiener, hvetemalt) 296
Sukker / spraymalt 375
Crystal malt 268
Black, chocolate, roasted barley, amber, brown 270
Byggflak 250
Hveteflak 279
Havregryn 225
I oppskriften er det følgende sammesetning:
Pale malt 4,5 kg
Viennamalt 1,6 kg
Crystal malt 0,8 kg
Røkmalt 0,5 kg
Havregryn 0,4 kg
Roasted barley 0,15 kg
Sjokolademalt 0,15 kg
Volum: 25 liter.
Setter pris på om noen kan svare meg på hvorfor jeg ikke kommer frem til samme OG som i oppskrift
Mvh,
Marius
Jeg holder på å manuelt beregne ca. OG på neste brygg jeg skal sette for å bli kjent med formler osv. Det er en oppskrift på en Porter fra boken brygging fra hånd til munn (s. 182 for de som måtte ha boken).
I boken er OG oppgitt til 1.060, og det står i oppskriftskapittelet at alle oppskrifter er beregnet med et utbytte på 70-75 %. Ved mine beregninger får jeg en ca. OG på 1.065 ved et utbytte på 70 %, og en ca. OG på 1.070 ved et utbytte på 75 %.
Noen som har en formening om hvorfor mitt regnestykke ikke stemmer overens med oppskrift?
Jeg har brukt følgende formel:
Malt i kg X utbyttefaktor X faktisk utbytte / liter brygg = ca OG
For utbyttefaktor har jeg googlet meg frem til følgende tall (mener det er fra et innlegg av Gahr her på forumet):
Basemalt (pils, pale, münchener, wiener, hvetemalt) 296
Sukker / spraymalt 375
Crystal malt 268
Black, chocolate, roasted barley, amber, brown 270
Byggflak 250
Hveteflak 279
Havregryn 225
I oppskriften er det følgende sammesetning:
Pale malt 4,5 kg
Viennamalt 1,6 kg
Crystal malt 0,8 kg
Røkmalt 0,5 kg
Havregryn 0,4 kg
Roasted barley 0,15 kg
Sjokolademalt 0,15 kg
Volum: 25 liter.
Setter pris på om noen kan svare meg på hvorfor jeg ikke kommer frem til samme OG som i oppskrift
Mvh,
Marius