Beregning av OG

Ribe

Ser at det er mange flinke bryggere på forumet da jeg har surftet en del rundt på ulike fora.

Jeg tulla litt med måling av OG (var ikke klar over at riktig OG måles ved ca. 20 grader) og kokte derfor brygget så lenge at OG endte på 1075 på et brygg på 15 liter. Det er greit nok, men jeg syns det ble litt lite og kokte derfor opp 3 liter vann som jeg spedde på i gjæringsdunken neste dag (20 grader).

Er det mulig å estimere korrekt OG nå i ettertid, dvs. etter at jeg har fylt på 3 liter ? Hadde vært fint å kjenne til dette for nøyaktigere måling av alkoholen.

Slik:
OG 1075 -1000 = 75 x 15 liter = 1125
1125 / ønsket OG 52 (1052) = 21,63 liter total, du mangler 6,63 liter vann som du må tilsette.

Du sa 3 liter som du la til, 1125/18= 62,5 i OG

Redigert feilskriving.

Godt at det finnes realister i denne verden. Jeg er ikke en sånn, men jeg får pugge (les: skrive opp) formelen.

Veldig nyttig.

Tusen takk for hjelpen til bidragsyterne.

At en av dere ikke var rask nok er underordnet at svaret ble korrekt ?

I samme slengen......... og spørsmålet er: "hvem blir først denne gangen"

Vil alkoholnivået øke noe ved karbonisering på flaske, eller gjelder kun forholdet mellom OG og FG ?

Ja, det vil øke noe. Gjæren produserer CO2 og alkohol. Ved å tilsette sukker til karbonering, øker du OG totalt sett.

Oddvar Demmo skrev:
Torgny Olai Carlsen skrev:
faen så treg jeg er i dag altså...

:)
me 2

for hvert 16. gram sukker ca. øker det med 1 %, så i grenseland i kokuranser betyr det strenkt tatt noe.
Forstår jeg deg rett at hvis du karbonerer med 8 gram pr. liter, så øker alkoholen 0,5%?

8 gram gir 3 poengs økning, så kan legge til mellom 0,2% og 0,4% i alkoholstyrke, litt avhengig av OG.

8 gram sukker øker alc % med 0,5 ja, 16 gram øker den jo med 1 %.
Noen mener det må 17 gram til for å øke den med 1 % men men...

Tilbake
Topp