Berliner Weisse.. hjelp!

Hei

Jeg ønsker å brygge en Berliner Weisse, og trenger litt hjelp til fremgangsmåten. Jeg tenker å kjelesyrne den, og om jeg har forstått prosessen riktig så kjøler jeg da ned vørteren noe etter mesking, tilsetter noe magic, venter til den er sur nok, før jeg koker opp og prosessen er lik vanlig brygging. Om noen kan komme med innspill i prosessen så blir jeg svært takknemlig.


1. Mesking som vanlig. Tenker en maltsammensetning på ca 50/50 pils og hvete. Synspunkter?
2. Kjøle ned til ??c
3. Tilsette melkesyre (Lactol). Hvor mye? Ser at andre tilsetter biola eller andre ting for å syrne, er det bedre?
4. Dekke til og la det stå uten eksponering for oksygen i ?? dager på ??c
5. Vente til ph har blitt ?? . Jeg ønsker den middels pluss sur :)
6. koke opp, tilsette noe humle. Saaz? Innspill på mengde og når man tilsetter humle i koken. Koketid 90 min siden det er brukt pilsnermalt?
7. Gjæring. Hvilken gjær anbefales? Us05 har jeg, men er det noe spesiell gjær som heller bør benyttes?

Godt mulig jeg har glemt noen kritiske steg her også...

Synspunkter?



Hans Kristian.
 
2. Ca. 40 er passe. Kan være lurt å koke opp kjapt først.
3. Hvis du skal syrne den må du tilsette melkesyrebakterier, ikke melkesyre (lactol). F.eks. en 'ren' melkesyrekultur fra gjærprodusent, eller melkeprodukt med bakterier i som Biola. Du kan jo så klart også senke pH ved å tilsette ren melkesyre, men da er det ikke noe poeng å kjøre kjelesyrningprosess, bare doserer ved tapping elns.
4. Jepp, purge med CO2 eller fyll fermentoren helt full. Par dager på 40 grader er ca. passe.
5. smak
 
Tilbake
Topp