Berliner weissen med wlp 630. Help!!!

Mortenpip

Norbrygg-medlem
noen som har noen gode tips og forslag? Vet det er fler måter å brygge bw på. Har med hell gjort som @Per Buer skriver i artikkelen, men har 2 rør med wlp 630 og skal bruke de. Et kjapt søk i forumet på berliner weissen så er det noen navn som går igjen. @cjohansen @Petter F
Tar imot alt med takk!!
 
Litt usikker på hva du egentlig spørr om men har du den gjæren så bruk den. Vær klar over at den har rykte på seg å jobbe langsomt så du får bruke gode gjæringskarr som kan stå i månedsvis i et hjørne og støve. Et PH meter vil hjelpe slik at du kan sjekke PH av og til utover.
 
Vet at jeg må bruke lang tid og at det går sakte. Ettersom jeg har skjønt så er dette en blend av lacto og sacc.'? Fikser saccen dme? Skal jo ikke koke en tradisjonell bw. Burde jeg kanskje pitche brett i tillegg??
Også lurer jeg litt på mesketempen og sånn.
 
Du trenger egentlig ikke gjøre det så vanskelig. Mange måter å lage bw på, men når du først har den blenden er det jo kjekt å prøve den (jeg har ikke gjort det). I den har du både sacc og lacto, ja. I utgangspunktet trenger du ikke endre noe særlig på framgangsmåten sammenlignet med en vanlig øl, men bruk minimalt med humle, og hold oksygen unna ila gjæringa.
 
Utfordringen er å få noe særlig syre før den gjærer helt ut. Dropp humle helt. Mål pH, tilsett litt tørrhumle eller humle-te dersom den blir for aggressivt sur (tvilsomt, men kan vel skje).
 
Hva da dme? Maltekstrakt? Eller mener du dms? Jeg har ikke vært plaget av dms i mine BW, hverken med WLP630 eller probiotika/us-05.
 
blåser litt liv her og lurer på om jeg skulle stukket om denne til sekundær?
pitchet bare de to røra jeg hadde og satt den vekk i slutten av februar.
burde den stikkes om nå eller skal jeg bare la den stå et par mnd til.
lurer også på å tørrhumle halvparten. forslag på hva jeg kunne brukt som er litt morsomt?
 
Hva er SG, og hvor lenge har den vært nogenlunde stabil? Og hvordan er smaken/syrligheten? Dersom det bare er sacc og lacto i den blenden du har brukt, skal det egentlig ikke være nødvendig å la den stå så mye lenger. Jeg tapper mine gjæret med surdeig etter ca. en måned bare.

Hallertau Blanc?
 
Hva er SG, og hvor lenge har den vært nogenlunde stabil? Og hvordan er smaken/syrligheten? Dersom det bare er sacc og lacto i den blenden du har brukt, skal det egentlig ikke være nødvendig å la den stå så mye lenger. Jeg tapper mine gjæret med surdeig etter ca. en måned bare.

Hallertau Blanc?
Har ikke målt eller smakt ennå, kanskje gjøre det snart da. Hvor mye tørhumle skal man bruke tror du?? 2g/ liter kanskje??
 
denne er nå flasket og stått en mnd tid på flaske, det har litt metallisk ettersmak. er det oksidert gjær?
lærer så lenge man lever.
 
Tilbake
Topp