Besk smak. Flaske eller ikke?

bkv

Hei. Jeg har brygget min første all-grain, og det er tappedag i dag. Men nå lurer på om det er vits i å tappe dette på flasker. Det er en engelsk bitter og heldigvis bare en 5-liters batch. Jeg har smakt på den og jeg vil karakterisere smaken som sterkt besk. Øverst flyter det dessuten noe grums.
Hva tror dere? Jeg lurer på om mesketempersturen var for høy

Vedlegg

• 1460918242391-420682069.jpg
    1460918242391-420682069.jpg
    114,3 KB · Sett: 79
Tja. Ser helt normalt ut det der. Har du brygget noe tilsvarende tidligere, slik at du har sammenligningsgrunnlag? Kan det være den "grønne" smaken du kjenner?

Jeg ville forsikra meg om at FG(måles med hydrometer hvi du har)var stabil over flere dager, evt venta til den har stått minimum 14 dager på karet, og flaska. Det blir nok godt skal du se. :)

Jeg har laget mange beske øl, uten å finne årsaken til dette. Det dreier seg vel hovedsaklig om ekstraktbrygg, men har også laget udrikkelige allgrain. For min del var det ikke flaskene, for det gjaldt alle flaskene i en batch, og det skal en del tilfeldigheter til for at kun de flaskene i akkurat den batchen lagde usmaker (det er såvidt jeg skjønner denne setningen selv...)

Det kan jo være gjæringstemp.
Men få det på flaske og la det stå. Du har jo ikke noe å tape på det. Er det dårlig, er det bare å ofre det og brygge nytt.

Det ble bare12 flasker av dette så tappingen var fort gjort. Glemmer det nå i tre uker og så får vi se.

Tilbake
Topp