Beste 10 liters kjøkkenbryggeri

Men tapper du ikke vørter fra selve speidelen til gjæringskaret? Skjønner ikke hvordan du skal klare å være ferdig med å vaske speidelen når du må tappe fra den.

Jeg vasker ferdig maltrøret før jeg er ferdig med å brygge. Selve speidelen vaskes etter at brygging er ferdig og før badet vaskes.

Det er iallefal mindre arbeid uten skylling, du eliminerer en kjele og selve skylleprosessen. Hvis du skyller slik så utgjør nok det veldig liten forskjell på resultatet iallefall. Evt så kan du kanskje skaffe deg en ekstra kjele til å bare koke i, disse er vel raskere å vaske enn speidelen, så kan du meske i speidelen, og koke i den andre kjelen, så er speidelen klar til vasking.

En kjele til varming av skyllevann er forholdsvis enkel å håndtere. Jeg er faktisk såpass lemfeldig med renholdet at kjeler som er brukt til å koke vann i av og til settes i skapet uten vasking.

Men å meske i dagens oppsett og koke i en annen kjele er et alternativ jeg ikke har tenkt på. Det vil frigjøre speidelen til vasking såpass tidlig at jeg kan bli helt ferdig med den, mens jeg gjør kok i en kjele på kjøkkenet.
 
Tilbake
Topp