Beste imp stoutene på polet?

Kan du utdype litt? Hvorfor er imp.stouten porter?

Stout var ikke opprinnelig en stil, men et adjektiv som betød sterk. Stout porter var en variant av porter. På den tiden var porteren også mye sterkere enn mye av dagens stout, men britisk øl ble svakere og svakere utover på begynnelsen av 1900-tallet, og til slutt var porteren så svak at den forsvant helt. Kun den sterke varianten var igjen, og heller ikke den var særlig sterk.
 
Stout var ikke opprinnelig en stil, men et adjektiv som betød sterk. Stout porter var en variant av porter. På den tiden var porteren også mye sterkere enn mye av dagens stout, men britisk øl ble svakere og svakere utover på begynnelsen av 1900-tallet, og til slutt var porteren så svak at den forsvant helt. Kun den sterke varianten var igjen, og heller ikke den var særlig sterk.
Men det betyr vel ikke at en imp stout er en porter? Gir lite mening å forklare begreper ut fra hva de har betydd før. Poenget er hva de betyr nå. Språkets mening gis fra bruk og kontekst.
 
Men det betyr vel ikke at en imp stout er en porter? Gir lite mening å forklare begreper ut fra hva de har betydd før. Poenget er hva de betyr nå. Språkets mening gis fra bruk og kontekst.

Men porteren er utdødd og gjenopplivet. Om den hadde blitt gjenskapt ut ifra mer eller mindre fri fantasi, som amerikansk IPA er, så kunne man alltids ha snakket om hva den er i dagens kontekst, men dagens porter er mer en historisk revival. En hvilken som helst porter fra de siste 250 årene kan brygges på ny og eklæres som porter, deriblant også imperial stouts.
 
Idag er stout og porter det samme
kommer ann på hvordan hvert enkelt bryggeri tolker den
mange tolker stout som mer røstet og det er det jeg mener også Nøgne gjør
 
Men porteren er utdødd og gjenopplivet. Om den hadde blitt gjenskapt ut ifra mer eller mindre fri fantasi, som amerikansk IPA er, så kunne man alltids ha snakket om hva den er i dagens kontekst, men dagens porter er mer en historisk revival. En hvilken som helst porter fra de siste 250 årene kan brygges på ny og eklæres som porter, deriblant også imperial stouts.
Jeg forventer i alle fall ikke en porter når jeg bestiller en imp. stout. Gjør du? Dersom man sier at det er det samme, blir det vanskelig å diskutere øl.
 
Synes alesmith speedwaystout er helt oppi tet, men Even more Jesus er hakket bedre.. så holder en god knapp på emj
 
Jeg forventer i alle fall ikke en porter når jeg bestiller en imp. stout. Gjør du? Dersom man sier at det er det samme, blir det vanskelig å diskutere øl.
Jeg anser imperial stout som en type porter, og forventer derfor at en imperial stout skal være en porter på samme måte som jeg forventer en lager når jeg bestiller pils. Imperial stout gir også forventninger om at det skal være et svært sterkt øl, iallfall minst 7,5%.
 
Øl har endret seg vanvittig mye de siste 100 år. Endringer avhenger av mye forskjellig. Alt fra det enkelte lands akoholpolitikk / beskatning - til trender. Forsøk å definere hva en Mild er... i historisk perspektiv... :)
Dersom vi skal diskutere øl i dag, anbefaler jeg først å definere kontekst ...
 
Sist redigert:
Mine favoritt imps på polet er
1. Mikkeller Beer geek weasel brunch
2. Lervig 3 Bean stout
3. NØ Horizon tokyo black
 
Jeg anser imperial stout som en type porter, og forventer derfor at en imperial stout skal være en porter på samme måte som jeg forventer en lager når jeg bestiller pils. Imperial stout gir også forventninger om at det skal være et svært sterkt øl, iallfall minst 7,5%.
Skjønner ikke hvorfor jeg engasjerer meg, men jeg stusser så veldig over ditt syn. I utgangspunktet finnes ingen ølkategorier, det blir dannet gjennom praksis, historie, bryggeforeninger etc etc. Den er grei. Jeg kan kalle en IPA for en brown ale hvis jeg vil, eller jeg kan kalle en nytappet weizenbock for en "mild" (For historisk sett var all fersk øl en "mild"(?)) Men for at ikke alt skal bli tåketale og privatspråk, er det greit å ta utgangspunkt i noe. Og BJCP eller Norbryggs kategorier er noe som de aller fleste forholder seg til og gjør kommunikasjonen bedre i ølverdenen. Hvis du sier "en kraftig humlet Kølsch",så skjønner jeg hva du mener med det. Hvis du sier "en black IPA, bare at den er svart og den er kraftig humlet", så skjønner jeg ikke hva du mener.

Når du sier at du forventer en porter når du bestiller en imp. stout, på samme måte som du forventer en lager når du bestiller en pils, så skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener, siden du ikke bruker de begrepene som er definert i ølverdenen (slik jeg kjenner den). Lager er, etter hva jeg forstår, en av to (tre) hovedkategorier (i den forenklede dikotomien lager/ale), mens porter er underkategori av "ale". For meg blir det som å si at man forventer en ale dersom man bestiller en IPA - jajo, men det gir ikke særlig mye informasjon.

Takk for meg. Lover å aldri skrive mer om dette.
 
Finnes mange 'øl' kart / tre, og ingen er trolig 100% riktige, men de gir en grei pekepinne på hvordan øltyper hører sammen. I dette treet er begge 'dark' men er skilt som to retninger. Sier ikke at dette er riktig, men mener det er mer riktig enn å si at det er det samme
429f216eb9f9a1965c695307be310a3c.jpg
 
Sist redigert:
Din har ikke den posteren i høyoppløselig format @msevland ?

Noen som har oppskrift på en sterk, kakao, kaffe, vaniljete god-stout? ALA 3 Bean f.eks?
 
Alesmith Speedway Stout
Great Divide Yeti
Nøgne Ø Imperial stout
Oscar Blues Ten Fidy
Victory Storm King
7Fjell Morgenstemning
 
Tilbake
Topp