Jeg anser imperial stout som en type porter, og forventer derfor at en imperial stout skal være en porter på samme måte som jeg forventer en lager når jeg bestiller pils. Imperial stout gir også forventninger om at det skal være et svært sterkt øl, iallfall minst 7,5%.
Skjønner ikke hvorfor jeg engasjerer meg, men jeg stusser så veldig over ditt syn. I utgangspunktet finnes ingen ølkategorier, det blir dannet gjennom praksis, historie, bryggeforeninger etc etc. Den er grei. Jeg
kan kalle en IPA for en brown ale hvis jeg vil, eller jeg kan kalle en nytappet weizenbock for en "mild" (For historisk sett var all fersk øl en "mild"(?)) Men for at ikke alt skal bli tåketale og privatspråk, er det greit å ta utgangspunkt i
noe. Og BJCP eller Norbryggs kategorier er
noe som de aller fleste forholder seg til og gjør kommunikasjonen bedre i ølverdenen. Hvis du sier "en kraftig humlet Kølsch",så skjønner jeg hva du mener med det. Hvis du sier "en black IPA, bare at den er svart og den er kraftig humlet", så skjønner jeg ikke hva du mener.
Når du sier at du forventer en porter når du bestiller en imp. stout, på samme måte som du forventer en lager når du bestiller en pils, så skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener, siden du ikke bruker de begrepene som er definert i ølverdenen (slik jeg kjenner den). Lager er, etter hva jeg forstår, en av to (tre) hovedkategorier (i den forenklede dikotomien lager/ale), mens porter er underkategori av "ale". For meg blir det som å si at man forventer en ale dersom man bestiller en IPA - jajo, men det gir ikke særlig mye informasjon.
Takk for meg. Lover å aldri skrive mer om dette.