Beste varmeelement til fryser med STC-1000+ ?

Jeg trenger litt råd/erfaringer ift varmeelement til bruk i fryser sammen med STC-1000+. Hva bruker dere, hva er dere fornøyd med?

Jeg har en liten fryser hvor jeg gjærer pils, og bruker da en frostvakt som varmeelement. Det er ikke helt optimalt av flere årsaker:
- Det er ganske trangt i fryseren og gjæringskaret blir stående helt inntil frostvakta, slik at deler av gjæringskaret blir veldig varmt når frostvakta varmer.
- Dessuten blir det endel kondensvann/smeltevann i bunn av fryseren, og jeg er litt redd for å få vann inni og kortslutte frostvakta som står i bunnen av fryseren. Ville egentlig montert den på et vis, men har ikke lyst til å skru i veggen av fryseboksen.
- Det virker også som om det lett blir for varmt, at svingningene blir veldig store ift det som er satt som ønsket temperatur. Hysterese er satt til bare 0.1 grad.

Det enkleste hadde vært varmekabler rundt gjæringsdunken. Jeg har forsøkt dette, men for meg virker det som de ikke klarte å overvinne kjølingen i fryseren godt nok.

Tips?
 
Jeg har et bittelite 12 volts element i min fryser for den er like trang som din. Det fungerer helt fint for meg, men jeg forstår ikke helt hva du mener med at varmekabler ikke klarer å overvinne kjølingen..
 
Bruker en 25 watts varmematte beregnet på terrarium + liten pc-vifte i mitt gjæringsskap.
 
Selv om det kan virke varmt i fryseren er det vel tjangs for at ølet holder jevnere temp? Feste frostvakten med Sikaflex på ene siden?
 
Sorry dårlig oppfølging av tråden her. Altså, det jeg mente var at:

- @Sotrajohnny Ettersom det er trangt i fryseren, står frostvakta helt inntil selve gjæringsdunken. Derfor blir det veldig varmt akkurat på det punktet hvor frostvakta står bare noen mm fra dunken. Sånn ellers har jeg selvfølgelig teipet sensoren på motsatt side av bøtta, under en bit isolasjon.

- @Mrwestre Festing med Sikaflex eller liknende var jo ikke dumt. Tror du det vil holde?

- @Mrwestre Jeg er ikke ekspert på dette, men trodde hysterese var ønsket maksimal temperaturdifferanse? Bør ikke denne være så liten som mulig for minst mulig temperatursvingninger?

- @Sotrajohnny : Det jeg mente var at ettersom kablene er litt treige med å få opp varmen, tar det litt vel lang tid til innstilt temperatur nåes etter at kjøleelementet har stått på. Men hvis det funker for deg, er det kanskje jeg som gjør noe galt...? Jeg vil jo helst slippe å ha den frostvakta oppi fryseren.

- @BrewBoy : Varmematte har jeg tenkt på, ja. Det høres smart ut. Men det er vel kanskje like greit med kabler? PC-vifte var ikke dumt.
 
Ville gått for et belte. Et lite hull med en kabel igjennom som du kan tette med noe i ettertid, og så kan du montere plugger i begge ender av kabelen. F.eks neutrik speakon i kabel mellom stc kabel og mellom belte og kabel. De pluggene er passe små og robuste.
 
Det hørtes interessant ut, men jeg er ikke helt med: hull i fryseren, tenker du?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja. Til kabel som kobler stc med varmebelte. Trenger bare en liten tamp gjennom veggen med tilkoblingsplugger i begge ender.
 
Sorry dårlig oppfølging av tråden her. Altså, det jeg mente var at:

- @Sotrajohnny Ettersom det er trangt i fryseren, står frostvakta helt inntil selve gjæringsdunken. Derfor blir det veldig varmt akkurat på det punktet hvor frostvakta står bare noen mm fra dunken. Sånn ellers har jeg selvfølgelig teipet sensoren på motsatt side av bøtta, under en bit isolasjon.

- @Mrwestre Festing med Sikaflex eller liknende var jo ikke dumt. Tror du det vil holde? Evt. Casco Superfix.

- @Mrwestre Jeg er ikke ekspert på dette, men trodde hysterese var ønsket maksimal temperaturdifferanse? Bør ikke denne være så liten som mulig for minst mulig temperatursvingninger? Hvis du har veldig tett innpå ønsket temp kan jo Stc klikke seg inn og ut nesten hele tiden, og ølet vil nok ikke forandre temp så raskt. I tillegg pleier det være innstilt 3min forsinkelse på fryserkompressormotoer, siden de ikke takler veldig bra å klikkes av og på kontinuerlig. Jeg bruker 0,5gr +- og 3 min forsinkelse på kjøl som standard, funker fjell.

- @Sotrajohnny : Det jeg mente var at ettersom kablene er litt treige med å få opp varmen, tar det litt vel lang tid til innstilt temperatur nåes etter at kjøleelementet har stått på. Men hvis det funker for deg, er det kanskje jeg som gjør noe galt...? Jeg vil jo helst slippe å ha den frostvakta oppi fryseren.

- @BrewBoy : Varmematte har jeg tenkt på, ja. Det høres smart ut. Men det er vel kanskje like greit med kabler? PC-vifte var ikke dumt.
 
Du kan jo borre gjennom lokket, garantert ikke noen kjøleelementer der :) borrer du så langt inn mot hengselsiden av lokket som mulig så skulle det heller ikke bli noe problem med for mye bevegelse i ledningen.

Ellers: har du kobla selve fryseren gjennom stc'en også, så kjøling også går av/på, eller står fryseren konstant på og det er bare varmeelementet som regulerer temperaturen? Hvis du har kobla fryseren også til stc'en, så holder det fint med en mye svakere varmekilde, fex en liten lyspære eller en varmekabel e.l., kanskje 25-50w, jeg har brukt 25 såvidt jeg husker, og det har funka fint
 
Det var jo ikke dumt å bare borre i lokket! Godt tips! Sånn ellers er fryseren også koblet i STC. Skal gjøre et nytt forsøk med kabel, siden flere her har gode erfaringer med det. Mulig jeg gjorde noe rart sist. Frostvakt funker dog greit, men som nevnt tar den mye plass og jeg vil helst ikke ha den stående i bunnen hvor det blir endel kondensvann.

Hvordan stiller dere forresten inn hysterese? Jeg opplever ganske store svingninger fra innstilt temperatur. Mistenker at dette kan ha med feil innstilling av hysterese å gjøre?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje ikke relatert, men hadde til å begynne med en k-type sensor med rex-c100, og tempen varierte med 2-3 grader, nå med pt100 (med 3 ledninger) er det svært liten variasjon; 0,3 grader ca
 
Det er jo interessant. Skal huske på det når jeg får bygget PIDen min ferdig. Men når det gjelder STC1000, er det vel ikke så lett å bytte sensor.
 
Tilbake
Topp