Bestille gjær på nett - holdbarhet

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte bestille meg et rør gjær på nett og har hatt god erfaring med bryggselv på annet utstyr. Meget rask leveringstid.

MEN, hvordan er det med gjær i posten? Den bør jo oppbevares kjølig. Kan den ta skade av et par dager i posten pluss en liten dag i postkassen? Det er jo rimelig varmt for tiden, selv i Bergen!  :biersmile:

Den tar nok en viss skade, men du bør lage en starter uansett, da får du jo rettet opp i det. Folk bestiller jo gjær via post over hele verden.

bør jeg ta hensyn til det ved å lage en større starter enn jeg normalt ville gjort dersom jeg hadde kjøpt gjæren på den lokale bryggesjappa (som forøvrig ikker har den inne.. derfor nettbestilling :)), eller bruker jeg bare mr. malty som vanlig?

Odland skrev:
På bryggselv kan man bestille med ispose slik at gjæren holder seg bedre.

Det er nice, men ser at de er midlertidig utsolgt.. skal sette starter tidlig neste uke, så tør ikke drøye så lenge med bestilling :S

Hvordan kom de inn dørene hos BS tro?
Går nok fint. Tror du kan be de pakke med is også.

Edit. He he. På tiden det tar å taste to setninger kom to meg i forkjøpet.. Raske på avtrekkeren folket her inne :)
--

Marius K. skrev:
bør jeg ta hensyn til det ved å lage en større starter enn jeg normalt ville gjort dersom jeg hadde kjøpt gjæren på den lokale bryggesjappa (som forøvrig ikker har den inne.. derfor nettbestilling :)), eller bruker jeg bare mr. malty som vanlig?

Skader jo ikke å overpitche litt. Men det er jo et vanskelig spørsmål, hvis man skal være nøyaktig. Du vet jo ikke hva den har blitt utsatt for på sin ferd ned i postkassa di. Jeg har aldri fått gjær i posten før, så hvis det er en magisk multiplikator man bør tenke på vet jeg ikke.

Hans Einar skrev:
Hvordan kom de inn dørene hos BS tro?
--

For en tid siden var jeg innom bryggeland og da hadde de akkurat fått en godtepose  fra WY. Det kom i isopor-kasser som var fylt med isposer.

Da har jeg lagt inn bestilling på ett rør hos bryggselv. Håper jeg får det allerede onsdag i og med at posten ikke går 1. mai. Vil ikke at det skal kose seg i varmen mer enn det må :)

Tilbake
Topp