Billige flasker

Amarillo

Norbrygg-medlem
Coop Mega har tilbud på Munkholm denne uka, 6 flasker for 39,90.
Det er faktisk en god del billigere enn å kjøpe 6 longneck flasker på en bryggebutikk.
I tillegg får man med en hendig six-pack flaskeholder. Løp og kjøp.

Kan sikkert gjøre noe fornuftig med innholdet også, drikke det for eksempel, eller gjære det ut med litt ekstra maltekstrakt.
Noen som vet SG på Munkholm/Clausthaler?

flasker.jpg
 
Jeg ble litt skeptisk til Munkholm-flaskene sist jeg tenkte å bruke de til hjemmebrygg, da de føles svært tynne i glasset. Men det kan jo selvfølgelig hende de er like robuste som alt annet.
 
Jeg ble litt skeptisk til Munkholm-flaskene sist jeg tenkte å bruke de til hjemmebrygg, da de føles svært tynne i glasset. Men det kan jo selvfølgelig hende de er like robuste som alt annet.

Jeg bruker en del av disse flaskene som det har vært Vørterøl og Munkholm i.
De er ikke like solide som bjørnungene, men mer enn solide nok for vårt bruk.
 
Her er fangsten.
Columbus, Simcoe, Centennial, Goldings UK, 2 pakker US-05, 2 pakker MJ M76, 1 pakke WLP013 (som dukket opp i kjøleskapet), en halvkilo DME, laktose, brun kandis, demerarasukker, brun farin, eikechips, stjerneanis, nellikspiker og 4 stk 5l gjæringsbøtter.

Tenker å dele juleølet i to og lage noe julete av halvparten med Goldings humle, litt nellik og stjerneanis, brunt sukker. Den andre kanskje noe pastry-aktig med Goldings, laktose, kandisukker (litt eik?). WLP013, som jeg ikke rekker å lage starter på, men en pakke skulle holde greit til 8 liter. Alternativet er å bruke lagergjær, MJ Bavarian lager, har ikke bestemt meg enda.

Den vanlige Munkholmen med US-05, amerikanske humler, DME.

Tar gjerne mot innspill, spesielt på det mørke ølet.

PS. @loebrygg har helt rett, SG målt til nøyaktig 1.020.

76710778_791583021306970_5592336380496707584_n.jpg
 
Det var vel omtrent det jeg gjorde. Munkholm er jo vørter av god kvalitet, med litt diverse sukker skulle det bli et bra grunnlag for et godt øl. Juleutgaven kom på 1.077, Humlemunken på 1.055.

Humla er fersk, bortsett fra Goldings som var gammel og gikk i søpla og ble erstattet av Saaz og H. Mittelfrüh.

Starter var ikke nødvendig, det ble bare tørrgjær, de to mørke fikk lagergjær da jeg målte temperaturen i boden til 10°C.

Så jeg har trua på at dette blir bra :)
 
Sist redigert:
Munkholm kan jo også brukes til starter. Litt svak (1.020), men nok til å få liv i slumrende gjær og gi den lyst til å formere seg.

Kjekt å slippe å koke vørter. Munkholm fra flaska i desinfisert kolbe, tilsett gjær og rett på magnetrører som pisker ut Co².
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp