Finn Berger
Moderator
Treacle er ikke melasse, innafor samme grad er den mindre bitter og har høyere sukkerinnhold: https://www.masterclass.com/article...-key-differences-between-treacle-and-molassesKjenner ikke Lyle sin, Sånn sett er det litt dumt av meg å komme med tydelige anbefalinger uten å kjenne Lyle
Jeg kjøpte på den lokale helsekostbutikken. Horizon var merket.
Vis vedlegget 57398
Utfra beskrivelsene til kegerator. Var denne mellomfarget.
Light Molasses
Come from the first boiling of the sugarcane. Other names include “Barbados,” “sweet,” “mild,” or “first.” It is amber to light brown in color and contains about 65% sucrose. Medium/Dark Molasses
The second boiling and pressing of the sugarcane gives a product that is dark brown, thicker, and contains only 60% sucrose. Other names may include “second,” or “full.” Blackstrap Molasses
This is the syrup produced from a third boiling of the sugarcane. It is near black in color, very thick, bitter, and has a sucrose content of only 55 percent.
Aroma & Sensory
As you choose a variety that goes up in color, expect it to become more robust in aroma and flavor.
Light: Buttery, sweet, slightly rummy notes.
Medium/Dark: Fuller mouthfeel, light sweetness, deeper rum notes, and slight tarry or burnt character.
Blackstrap: Full, Robust, heavy. Some bitterness, notes of rum and raisin, along with heavy tar and burnt caramel.
@loebrygg: Jeg testa old ale'n, og den både lukter og smaker tydelig av treacle, og har dessuten en svakt metallisk smak som jeg er sikker på kommer fra treacle'n. Jeg tror nok treacle-preget tones ned noe over tid; jeg har sett for meg at denne trenger et par år. Men sånn den er nå, ville jeg ikke brukt like mye en gang til - og så håper jeg at jeg kan jekke ei flaske om to år og si at det jammen var bra jeg brukte såpass mye treacle. Men jeg er redd det ikke blir sånn.
Synd, det er ellers et veldig vellykka øl, synes jeg; det har et beherska alkoholpreg styrken tatt i betraktning. Jeg trur ikke det var noe dårlig gjærvalg.