Noen som kan gi meg noen tips om hvordan Biscuitmalt typisk brukes? Bør ikke overstige 10% forstår jeg. Men i hva slags typer øl? Noen som kunne påta seg å beskrive smaken? Hvordan passer biscuit sammen med mørkere maltsorter?
Biscuit malt
Colouration EBC: 50
Features: Very special Belgian malt, lightly kilned, then lightly torrefied up to 160 °C.
Usages: Special beers. Recommended max. mixture: 15 %
Characteristics: Usually used with strong yeast to produce amber and bitter beers.
Biscuit (Mout Roost 50) (18° - 27° L)
This toasted malt will provide a warm bread or biscuit flavor and aroma and will lend a garnet-brown color. Use 5-15% maximum. No enzymes. Must be mashed with malts having surplus diastatic power.
Jeg har nettopp satt en porter med litt biscuit spesialmalt - sammen med sjokolademalt, svartmalt, krystallmalt og kaffe (ekstraktbrygg). Det er ikke basert på noen oppskrift, men jeg tror smaken vil gå ganske godt sammen med de andre smakene siden den er litt søtlig. Vørteren smaker veldig bra - den står til gjæring nå. Vi får se om dette er en bra bruk av biscuiten om et par uker.. :biersmile:
Skallum, det står at den må meskes med malt - antar at det betyr at du ikke får den fulle effekten hvis du bare har den i varmt vann som annen spesialmalt... Men beviset ligger i puddingen, som britene sier
Hyggelig å være til hjelp, må si du trengte hjelp på best mulig tidspunkt! Jeg brygger ikke så ofte, og det å treffe akkurat 4 dager etter at jeg har brygget er best mulig høstingtidspunkt for gjenbruk av gjær
Sparker litt liv i denne tråden, så vi slipper to like (par er relativt dårlig, selv i poker).
Jeg sitter på i overkant av 800 gram med Biscuit-malt fra en batch med Belgisk Blond (oppskrift fra Sundbytunet bryggeri i boka «Ølbrygging fra hånd til munn») fra juni i fjor. Trenger noen tips/forslag til bruk for å kvitte meg med maltet jeg ikke bruker så ofte. Har forstått at belgiske øltyper kan funke, samt ESB? Tar gjerne imot oppskrifter på gode bruksområder for å få brukt mest mulig av biscuit'n.
Biscuit bør brukes med måte, men 3-5% kan gi litt ekstra fylde og kompleksitet til porter/stout oppskrifter, eller for å balansere veldig bitre øl som IPA med litt ekstra maltkarakter.
Om en oppskrift sier Maris Otter og du bare har standard pale malt tilgjengelig, kan 2-3% biscuit til en viss grad kompensere for dette.
I oppskrifter med innslag av munich kan en også til nød erstatte denne med en miks av biscuit og pale 30/70 f.ex.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.