Bitt av humlen. Blir dette brukbart?

Nå blir det IPA, ingen vei tilbake etter å ha drukke nøgne ø, snake dog og proper job i helga. Skal lage en 20L batch, og stikke nedi 300gr cascade og chinook. Oppskriften ser ut som dette.
Blir det for skjevt fordelt md 50gr chinook og 30gr cascade på tørrhumlingen?
Og burde jeg droppe aromamalten?

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1072
FG:
Alcohol: 7.6 % by vol.
Colour: 24 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 96 IBU
BU/GU: 1.33

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4500 grammes
Crystal Malt 135 400 grammes
Wheat Malt 350 grammes
Aroma Malt 150 EBC 100 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Chinook  12.6% alpha 50 grammes 90 minutes
Cascade 6.5% alpha 35 grammes 30 minutes
Cascade 6.5% alpha 35 grammes 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 35 grammes 5 minutes
Cascade 6.5% alpha 35 grammes 1 minutes
Cascade 6.5% alpha 30 grammes 0 minutes
Cascade 6.5% alpha 30 grammes dry
Chinook  12.6% alpha 50 grammes dry
 
Jeg liker amber eller bisquit i ale, så den ville jeg ikke tatt vekk.  En Ipa skal helst ikke være altfor søt, så kanskje 7,5% crystalmalt er i meste laget.  Og så må du opp i 88% utbytte for å komme opp i 1072 med den oppskriften der - men det har du kanskje kontroll på.  Jeg ville kanskje brukt 250 gram av hver av specialmaltene, og så hatt en halvkilo sukker i reserve i tilfelle jeg bommet på OG.

Jeg har laget Ipa med hhv 60, 70, 80 og 100 ibu.  Den siste var ikke den beste for å si det sånn.  Humlesmak og aroma er snadder, overdreven bitterhet er ikke det - men det er nå min smak. JEg tro du kan redusere humlemengdene en god del, og fremdeles få en saftig god Ipa.  I min siste brukte jeg vel 5 gram simcoe/amarillo pr liter til vel 60 IBU + 2 gram til tørrhumling.  Akkurat passe bitter, og med rikelig smak og aroma. 

Du planlegger å bruke mer enn dobbelt så mye.  Bevares - kjør på, det kan hende at det blir akkurat som du liker det.  Jeg ville imidlertid redusert noe på bitterhumlen.
 
Tenkte litt på bitterhumlen ja, syns NØ Sin ble akkurat litt for bitter, og proper job manglet litt. Tenker jeg reduserer litt der i allefall, til omlag 65-70 på 60min koken. kanskje redusere med 5gr på de resterende tilsetningene og kanskje droppe chinook som tørrhumle, og heller legge i litt mer cascade. vi får se, i allefall litt reduksjon på 60minuttern. litt mer aroma og litt mindre crystal. pleier greit å havne på ca 85-90% utbytte, så den skal gå, men sukker fins alltid i hus etter jeg i hui og hast en gang karbonerte med melis.

Takk for innspill!
 
Dette gikk jo til h.vete. 65% uybytte, så sitter nå med 22l 1052. Kjenner jeg blir litt orbandet. etter alt som.går til trub og humle, kanskje 18l 1062. Men, det får stå sin prøve... men, utbyttet? Piska godt ved hver skylling. fr fint kvernet korn??? ØL blir det, litt lite, men øl blir det nok. 65% utbytte forresten, mot 80-90 ellers. skulle nok hatt litt sukker stående :D 5.5kg pale malt, tok en andrimne.ipa istedet jeg.
 
Dumt med lavt utbytte når en planlegger med det motsatte, men ellers mener jeg mange av oss stresser for mye med akkurat det.  Hva i h.vete spiller det for noen rolle om en bruker litt mere malt (eller sukker), - sålenge ølet smaker godt.  Jeg kom opp i 92 % på det meste (meste - ikke beste!).  Nå ligger det inne 75% som standard i oppskriftene mine, og jeg har ikke noe ønske om å komme høyere.  Det blir ikke bedre øl av det.  Billigere ja, men ikke bedre....? 

1062 - kan bli en snadder IPA det.  Lag en ny 3 uker før du ellers ville gjort, og kos deg med den du har i mellomtiden!
 
Riktg. Prisen spiller ikke den store rollen for min del, kommer ikke i nærheten av utsalgspris uansett, kanskje med 20% utbytte, men da roter man verre enn meg. Har mitt andre gjæringskar til utlåns, men det kommer i hus iløpet av et par dager, da er det bare å koke opp! Takker for beroligende ord, selv om jeg EGENTLIG visste selv at det blir øl, så er det alltid godt å få litt "trøst" :) Har en stout, en bitter og en blond jeg kan kvelle i meg enda noen dager, så jeg overlever nok! Sikter litt lavere på utbyttet neste gang, men litt eplekjekk som nybrygger kan man da tillate seg.
Driver å vranglærer en kompis i brygging, men han driter i teorien (Jeg ELSKER teori), så det er -litt- slitsomt når han ikke engang gidder lese om öchelse. "Haha, bomma kraftig idag! 20 öchlsegrader under målet!"

"oi oi".

Jaja, Gleder meg til den er på flaske iallefall, der er endel humle på de stakkars 20L :D Oser Cascade i hele kåken. Tror jeg skal kjøpe et par poser å bare strø rundt omkring.

Har fått innpå 4 blonde, og nå avslutter jeg straks med en choko-stout mens jeg tapper på karet!
 
Kan jeg trygt booste OG litt ved å ta 2kg malt, meske på vanlig måte, ta første avtapning, koke, kjøle og tilsette spannet idag? Istedet for å tilsette rent sukker? Er ingen kløpper i matematikk, så gammel OG pluss ny OG vet jeg jo da  ikke, men det er det minste problemet. tenker 2kg malt, 5l tapping. skulle gi en bra sukkerholdig booster.
 
Du kan gjøre det, men du må koke i en time for å kvitte deg med dms. Det vil kanskje være lettere å tilsette maltekstrakt?
Jeg tror neppe du vil smake den store forskjellen. For å sikre god utgjæring kan du jo ta litt maltekstrakt og litt sukker.
 
Selvfølgelig koke. men ekstrakt får jeg ikke tak i her annet enn moss, men malt har jeg rikelig av. kanskje jeg prøver det. takk for svar!
 
Om du bestiller ekstrakt fra feks bryggselv, tror jeg det pleier å komme i løpet av noen dager.
Det er sånn sett ikke noe problem å tilsette mer ekstrakt etter at gjæringen er begynt.
Ganske vanlig ved brygging av superdupersterkøl.
 
Tar 5 virkedager før jeg ser noen pakke her oppi ødemarka, så det blir litt vel lenge til, skal tørrhumle på mandag i tillegg lager bare ei lita mesk jeg :)
 
Tilbake
Topp