Bitteret ettersmak

Hei.
Har brygget et mini mesk brygg der jeg har fått en bitter ettersmak som setter seg under tungen. Det var ile når brygget gjæret og går greit å drikke når det er karbonert. Det jeg vil tro er at jeg har kokt rester fra kornet og at dette som gir bitterheten.
Har noen noe erfaring fra dette.
Hvordan er meske posene man får kjøpt.
Får man dette prob da
 
Du kan meske for varmt, eller i så mye vann at PHen i mesken blir så lav at tanninener trekkes ut av kornskallet. en meskepose vil hjelpe å holde kornskall ute av gryta i allefall.
 
Jeg mesket på 67 grader i 1.5 t. Hvorfor, holdt på å flaske. Det tok for lang tid. Tror du det er problemet.
 
Tiden er det heller ingenting galt med. Den bitterheten, er det samme som du får av en sterk kopp te? Eller den fra en rødvin?kanske du har, som du sier, kokt noe kornskall. En pose er jo en rimelig investering, prøv det :)
 
Helt enig med runarstock ang. meskepose. Kjøpte min pose hos bryggselv.no og den fungerer utmerket! Hvor lenge er det siden du tappet brygget på flaske? Som fersk hjemmebrygger er jeg overrasket over hvor mye ølet utvikler seg til det bedre (som oftest?) på seg på flaske.
 
Ølet har bare stått og karbonert seg en uke. Så det er veldig tidlig ennå. Som sagt så er det mye mindre bitterhet nå, enn når jeg smakte på prøvene av brygget. Jeg mesket med 2.5 L per kg.
Det blir nok bra til slutt skal man se  :yes:
 
Tilbake
Topp