Bjørneunger og trykk

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Har en belgisk som snart skal flaskes første splitbatch av. Tenkte å bruke 0,33l vanlige pilsflasker. Hvor høyt er det fornuftig å gå på trykk på disse? Vil ikke ha bomber, men har trygt rom for prosjektet, så det går ikke liv..
Flaskene virker jo solide nok.
Senere kommer neste splitbatch med brett. Blir vel litt mindre beregnelig. Noen som har prøvd høy karbonering på slike flasker som kan dele litt erfaring? Har kjørt kun fat hittil, men føler den belgiske fortjener å bli flaska.
 
jeg skal flaske en rochefort clone nå halvparten på bjørnunger og resten på champagne flasker. Satser å bruke 9 gram sukker pr liter, det har jeg gjort tidligere på hveteøl og det har gått fint. Champagne flasker er vel det sterkeste, tåler rundt 12 bar så der er det ingen fare.
 
Tror ikke det blir investert i champagne containere.. Prøver det som er lett tilgjengelig. Tenkte meg opp der omkring på karbonering men venter vel kanskje på at bretten har gått ei stund på den delen. Takker for svar i alle fall!
 
Apropos flasker og høgt trykk... Har nokon prøvd det samme på andre flasketypar?
Dei vanligaste i kjellarane til folk er vel 0,5L NRW (Ægir/Haandbryggeriet), 0,5L Frankonia (Dei Nøgne Ø-aktige i 24pk hos Bryggselv) og 0,33L longneck (Lervig etc.).
Har høyrt at 3,0-3,5 vol vert rekna som ei maksgrense på halvlitersflaskene, mulig grunna større volum ift godstjukkelse. Nokon som veit noko meir eller har erfaringar med det?
 
Tilbake
Topp