Blåbær i øl...

Idar

Hei! Lurer på å prøve meg på blåbær i øl, og lurer først og fremst på kva type øl som er best som "base" til dette, og mengde blåbær pr. liter øl. Korleis beregner ein sukkermengde pr. liter til karbonering? Tilsetning av bær i kok, eller i gjæringskar...? Ser for meg at kanskje ein Blonde kan vere eit greit utgangspunkt....? Nokon som har erfaring med dette...? :)

Jeg har en Blåbærstout stående til modning.
Den har stått i 3 måneder, men trenger nok en del måneder til før den er klar.
Jeg slang i 1kg pr 10L frosne blåbær fra Rema rett etter at stormgjæringen var over.
Smaken er "fersk" enda, men jeg aner konturene av noe godt.

QUOTE="Duckboot, post: 219704, member: 9428"]Jeg har en Blåbærstout stående til modning.
Den har stått i 3 måneder, men trenger nok en del måneder til før den er klar.
Jeg slang i 1kg pr 10L frosne blåbær fra Rema rett etter at stormgjæringen var over.
Smaken er "fersk" enda, men jeg aner konturene av noe godt.[/QUOTE]

Hei. Har lenge lurt på noe tilsvarende med blåbær. Kan jeg være så freidig å spørre hvilke oppskrift du brukte?

Tillater meg å slenge meg på her, jeg... Smakte en aldeles utmerket blåbærstout fra Austmann her på lørdag! Det var namme! :D Oppskrift hilses velkommen! ;)

Det vanligste med bær er å stikke om til eller tilsette tinte frosne bær etter at stormgjæringen er over. Søk opp næringsinnhold, og legg inn den ekstra mengden sukker + VANN i oppskrifta di. Det blir som regel lavere alkoholprosent pga av væsken som er i bærene. Man karbonerer på helt samme måte som ellers.

I surøl er det vanlig å bruke ca. 200g/L bær. Blåbær gir ganske lite smak etter at de er gjæret ut, og for å få blåbærsmak bør man nok bruke noe mer. Mikkeller brukte hele 1500g/L i sin Spontan Tripleblueberry!

Tilbake
Topp