Blindtest Vestkyst India øl vs. kopi

Kinn Vestkyst India øl er en av mine favoritter, så med all respekt for orginalen bestemte jeg meg for å prøve å lage samme ølen hjemme.

Jeg mesker med kjøleboks og kobbermanifold, brygger med 30 liters kjele på elektrisk kokeplate + grilltennere fra Biltema. Gjæring skjer i 30 liters bøtter i rom med varmovn kontrollert av stc 1000 med sensor isolert og tapet fast på gjæringskar.

Etter 12 dagers karbonering og 2 døgn i kjøleskap for hjemmebrygget satte jeg begge ølene på kjøkkenbordet for å få dem opp til ca. 10 grader, og to glass ble tatt fram og merket.

-Ved tømming i glass hadde begge ølene samme skumtopp, men orginalens falt sammen litt kjappere enn kopien.

Vestkyst har bra med humle i nesen, men lukten minner om litt emmen/gammel honning. Klarer ikke helt å bli enig om det er litt rart eller veldig godt. Det ender til slutt opp med at den er ok. Smaken er uten noe særlig alkoholpreg, men samme honningtoner finnes i smaken. Ølet har fin kropp/maltfylde.

Min kopi har humle i nesen, men er ikke så utpreget som orginalen. Frisk og uten usmaker. Ikke alkoholpreg, men litt lite kropp/maltfylde. Ellers veldig lik orginalen. Denne kan jeg drikke flere av :)

Gruppen var delt, så ingen klar vinner ble kåret. Jeg setter stor pris på Kinn sin India øl, så kommer fortsatt til å kjøpe den, men vil prøve å brygge denne en gang til, og da bruke mer humle sent i kokingen, bruke DME istedet for sukker for litt mer kropp, samt meske på litt høyere temperatur, også for mer kropp.

Her er oppskriften jeg fulgte:
(Må si jeg er svært fornøyd med gjæren. Den gjorde jobben i gjæringsspannet, og falt som betong i flaskene etter priming).

Kinn Vestkyst IPA

OG: 1,071
FG: 1,014
7,8 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Vørter etter kok: ca. 25 liter

Malt:
7 kg - 92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
0,25 kg - 4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EBC
0,25 kg - 4 % Thomas Fawcettcrystal malt, 130-150 EBC
0,5 kg sukker

Humle:

10g av hver humlesort på 60 min, deretter 17g av hver enkelt type xi 4 steg.
Simcoe, 30 min.
Columbus, 30 min. (tomahawk)
Centennial, 30 min.


Simcoe, 15 min.
Columbus, 15 min.
Centennial, 15 min.20140621_195616.jpg
Simcoe, 0 min.
Columbus, 0 min.
Centennial, 0 min.


Simcoe, tørrhumle
Columbus, tørrhumle
Centennial, tørrhumle
Amarillo, tørrhumle

Simcoe kan erstattes med Cascade.
Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: 14 dager på 20 grader.

Priming med sukker, 6 g/l.
La stå i 22 grader eller deromkring i 14 dager. To dager i kjøleskap før bruk. Nytes best på ca . 10 grader.
 

Vedlegg

  • 20140621_195616.jpg
    20140621_195616.jpg
    295,3 KB · Sett: 52
Har du satt meske høyere vs legge til DME opp mot hverandre? Sukker er jo så og si 100% gjærbart, Sikker på at det ikke holder med en av valgene? Den til venstre så et knepp lysere ut enn den til høyre, kanskje det er lyset, selv om ut i fra refleksjonene så virker det som om lyset burde falt noenlunde likt på begge. Men det så jo fantastisk bra ut :)
 
Mulig det er nok å bruke DME istedet for sukker, og beholde samme temperatur. den til venstre er kopien, og den er en anelse lysere. Nyter en kopi nå, og den er lett å like.
 
Ser bra ut! Synes to dagers lagring høres lite ut, vil tro det skjer noe etter dette også. Min hadde utpreget alkoholsmak i starten. I likhet med deg kunne jeg også tenkt meg mer hunlesmak i min, som ble brygget etter oppskriften inne på forumet her.
 
Den første smaken jeg tok av min, dvs rett etter jeg kunne se at mini-krausen hadde lagt seg i flaskene. Så hadde jeg også utpreget alkoholsmak i og følte den var veldig tynn, neste gang jeg smakte ca 1.5-2 uker etter flasking var denne smaken borte. Jeg splittet batchen min og gjæret halvparten med us-05 og halvparten med 007, 05 var veldig tynn i starten, men følte at den kom seg etter relativt kort tid. 007 synes jeg var spot on 2 uker etter flasking og utover.

Kan aldri få nok humle, men sånn er det bare :D
 
Tilbake
Topp