Om brygging av øl til NM

Finn Berger

Moderator
@loebrygg hadde dette innlegget i tråden om årets NM-øl:

All ære til Jørgen og det skal bli spennende å smake,
men jeg syntes det er litt rart å brygge en så rett frem pils oppskrift og som i tillegg er litt forandret på som NM øl
Når det ikke lenger er Jørgen som brygger, riktig nok hatt en finger med i spillet, men med en oppskrift som er så gennerel blir det ikke mye personlig touch igjen :rolleyes:
Det jeg mener er at det hadde vært mer spennende å smake ølet Jørgen sendte inn.


Mitt svar:
Jeg har tenkt liknende tanker rundt dette, men jeg trur nøkkelen ligger i at det er bryggeren, og ikke ølet, som vinner NM:).

Det har vel vært sagt mange ganger her på forumet - og flere ganger av Jørgen - at i brygginga av et øl med en så enkel oppskrift som pils, så er det prosessen som er viktigst, altså bryggerens dyktighet som håndverker, og hans/hennes evne til å ta de riktige valgene underveis. Men sjølsagt er valg av malt og humle viktig.

Ut fra sånne betraktninger synes jeg det er greit at vi ikke får et øl som er mest mulig identisk med vinnerølet. Det viktige er at det står Jørgens signatur på det, ikke bare på etiketten, men på sjølve ølet. Og det gjør det jo åpenbart.

Det er ellers noen interessante problemstillinger som kan reises i forbindelse med denne formen for premie - som jeg forøvrig synes er flott. Men den kan vi ta i en annen tråd.


Her er altså den tråden. Jeg kan begynne med å utdype svaret mitt til Hans-Christian litt.

Det er en del øltyper der oppskriftene ofte er mer eller mindre generiske, og hvor altså komponeringa av oppskrifta ikke krever noe særlig av hverken kreativitet eller kunnskap. Mine saisonoppskrifter, for å nevne et annet øl enn pils, er lik tusener av andre. Brygger jeg en god saison med den vanlige oppskrifta mi, skyldes det ikke at jeg er god til å lage oppskrift. Men brygger jeg en veldig god (og typeriktig) saison, skal jeg kunne vinne NM med den likevel.

I det hele tatt; det er langt mellom de geniale og originale oppskriftene, også på øl av øltyper som krever en mer kompleks grist. Samtidig er det å sette sammen egen oppskrift noe av det morsomste vi gjør, og det kan jo være med å bidra til at ølet vårt scorer høyt. Men det som først og fremst belønnes, er typeriktighet,så de store sprellene skal vi nok ikke satse på.

Likevel, også når vi brygger pils eller saison er det rom for å lage noe som skiller seg litt ut pga. oppskrifta, og hadde Jørgens pils vært av det slaget, hadde jeg vært enig i Hans-Christians innvending. Da hadde jeg syntes det hadde vært underlig å få presentert et øl med en annen oppskrift.

Hva med øl brygga på sett, eller på oppskrifter som ikke er våre egne?

I forhold til NM og bedømminga der, ser jeg ikke at det er noe problem. Men hadde jeg vunnet NM med Vestkyst-oppskrifta til Kinn - og den bruker jeg nøyaktig slik Espen Lothe har skrevet den - synes jeg situasjonen hadde vært litt rar når ølet skulle brygges av et bryggeri, enten jeg valgte Kinn eller et annet. Kinn brygger jo dette ølet allerede, og et annet bryggeri ville kanskje ikke være helt komfortabelt med å brygge Kinns øl. Og om jeg hadde vunnet med et sett? Burde ikke da den som hadde kompoert settet nevnes som "medforfatter"?

Poenget er vel at jeg ville ha trøbbel med å si at et øl brygga på en annens oppskrift var "mitt" øl. Og det er jo det som er premien; at du får brygga "ditt øl" av et profesjonelt bryggeri.
 
Dette ble presisert for noen år siden, da det slår begge veger: Blir du årets hjemmebrygger, så vinner du ei mulighet til å brygge et øl hos vårt samarbeidende bryggeri.

Dersom du ønsker å brygge et annet øl, for eksempel fordi du mener at brygget ditt ikke lar seg skalere opp eller mener det ikke er egnet for å brygge på kommersiell skala. Samtidig kan bryggeriet stille krav til ølet, fordi det må være et øl som de både mener er mulig å brygge på sitt bryggverk og som de mener det er rimelig sannsynlig at de kan få solgt. (Det er en del tusen liter øl som er destruert etter NM-brygging, fordi det ikke lot seg selge.)

Dette brygget er altså et samarbeid mellom årets hjemmebrygger og bryggeriet. Ikke helt ulikt andre gjestebrygg som stadig gjøres rundt om kring.
 
Dette ble presisert for noen år siden, da det slår begge veger: Blir du årets hjemmebrygger, så vinner du ei mulighet til å brygge et øl hos vårt samarbeidende bryggeri.

Dersom du ønsker å brygge et annet øl, for eksempel fordi du mener at brygget ditt ikke lar seg skalere opp eller mener det ikke er egnet for å brygge på kommersiell skala. Samtidig kan bryggeriet stille krav til ølet, fordi det må være et øl som de både mener er mulig å brygge på sitt bryggverk og som de mener det er rimelig sannsynlig at de kan få solgt. (Det er en del tusen liter øl som er destruert etter NM-brygging, fordi det ikke lot seg selge.)

Dette brygget er altså et samarbeid mellom årets hjemmebrygger og bryggeriet. Ikke helt ulikt andre gjestebrygg som stadig gjøres rundt om kring.
Ja, og det er nokså sjølsagt at det må være sånn.

Det jeg er mest opptatt av, er egentlig dette med å brygge komersielle oppskrifter eller sett. For min egen del vil jeg i alle fall ikke sende inn øl som ikke er brygga på egen oppskrift. Men da regner jeg som "egen oppskrift" oppskrifter som har tatt utgangspunkt i komersielle oppskrifter, men som jeg har endra på. Sånn holder vi jo på hele tida.

Og bare så det er sagt; dette betyr ikke at jeg mener at folk ikke skal brygge sett, eller at det er mindreveridg på noe vis. Jeg brygger andres oppskrifter uten skygge av dårlig samvittighet for det, og det er jo egentlig nøyaktig det samme. Men akkurat til NM blir det spesielt, synes jeg, på grunn av den spesielle premien - som jo alle som sender inn øl må ha et håp om å vinne.

Ei annen problemstilling er hvordan vi forholder oss til de kvantifiserte "kravene" i stiltypedefinisjonene. Som det blei sagt i en annnen tråd, så ligger det en "stilltiende overenskomst" til grunn her om at vi ikke prøver å tøye grensene for å skaffe oss fordeler. Det kan antakelig være taktisk lurt, når man brygger med tanke på konkurranse, å legge seg opp mot øvre grense for OG, fordi du da får muligheten til å gi større smaksfylde til ølet. Og så kan man spekulere i å gå lenger - og det synes jeg man skal la være.
 
Tilbake
Topp