Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

Hvis du synes Lederer er for skarp, ja da er nok også Jørgens for skarp.
Er var for bitterhet, liker heller ikke DIPA av samme årsak. På ett eller annet tidspunkt går det tomt. Da er det bedre at noen som liker slikt øl kjøper det. Så får heller min overfølsomme gane leskes med noe annet.
 
Er var for bitterhet, liker heller ikke DIPA av samme årsak. På ett eller annet tidspunkt går det tomt. Da er det bedre at noen som liker slikt øl kjøper det. Så får heller min overfølsomme gane leskes med noe annet.
Som sagt tidligere her; bitterhet og bitterhet er ikke nødvendigvis det samme. Bitterhet kan ha ulik karakter, og være behagelig eller skarp/krass ("harsh" sies det gjerne på engelsk.). Den bitterheta Haandbryggeriet har fått til i ølet til Jørgen, er behagelig. Bitter som bare det, ja, og den sitter lenge i etter at du har svelga ølet, men så behagelig at du får veldig lyst på neste slurk:).

Jeg kan godt få for mye bitterhet om den er krass. Det er mange IPAer jeg har smakt som ikke frister til gjensmak. Men så er det andre som er like bitre, men som er gode. Jeg husker særlig en av Jikkiuns som hadde en helt fantastisk kvalitet på bitterheta.

Men OK; hvis du synes Lederer er for bitter, så vil du nok oppleve Jørgens som enda "verre". Likevel; kommer du over den, så gi den en sjanse.

Bare for å ikke starte en diskusjon: Opplevelsen av bitterhet påvirkes sjølsagt av andre kvaliteter i ølet; bitterhet kan f.eks. balanseres av sødme. Men det er ikke det jeg snakker om.
 
Nei, den er på lista over øl jeg gjerne skulle fått tak i. (Skal innrømme at jeg ikke har anstrengt meg veldig, da:(.) Ligner den på Jørgens når det gjelder bitterhet?
"Unique in taste. The secret lies in the water, which is still taken from the same well used well over 100 years ago. The water from our well is unusually pure and soft. That allows us to add a touch more hops to create the Friesian-bitter taste that distinguishes Jever Pilsner from any other beer."
Bløtt vann regnes tydeigvis som et pluss i Tyskland. Mener Bitburger også averterer med det. Ellers sies det jo gjerne at den nordtysk pilsen er karakterisert av det harde vannet.
Vet ikke Finn...skal svare på det når den ankommer polet her som forøvrig er stengt på tirsdager...
 
Eller Rothaus Pils Tannenzäpfle.

Ble for skarp for meg, det samme gjorde Lederer.

Hadde planer om å bestille Jørgen sin, men Haandbryggeriet har begynt med en tullete "vintage" praksis på Untappd. Inntil de slutter med det, prioriterer jeg heller andre bryggerier. Når jeg ser hvordan bitterheten beskrives er jeg redd jeg hadde trukket ned karakteren :(

Bruker ikke Untappd. Hva er en tullete "vintage" praksis?
 
All ære til Jørgen og det skal bli spennende å smake,
men jeg syntes det er litt rart å brygge en så rett frem pils oppskrift og som i tillegg er litt forandret på som NM øl
Når det ikke lenger er Jørgen som brygger, riktig nok hatt en finger med i spillet, men med en oppskrift som er så gennerel blir det ikke mye personlig touch igjen :rolleyes:
Det jeg mener er at det hadde vært mer spennende å smake ølet Jørgen sendte inn
 
Var litt klønete å bestille belgisk i samme slengen, så her ankommer det ikke før ca. 25 mai. Har såpass trua at jeg bestilte 4. Gleder meg.
Jeg bestilte noen tyske øl i tillegg. Forventet leveringsdato er 31.5. Antar at jeg kommer til å glemme at jeg har bestilt noe - og håper at jeg får en hyggelig overraskelse når ølene er her :p.
 
Hmm...min bestilling står fremdeles med forventet levering 10/5 og teksten " Venter på levering fra leverandør "... Får håpe det betyr at det lille lokale polet her på heia ikke pleier å få varer hver uke da... Bestilte 4 jeg også.. ;)
 
Hmm...min bestilling står fremdeles med forventet levering 10/5 og teksten " Venter på levering fra leverandør "... Får håpe det betyr at det lille lokale polet her på heia ikke pleier å få varer hver uke da... Bestilte 4 jeg også.. ;)

Samme her, forventet 12. mai
Ser polet har mine 2 pils på lager så venter vel på noen andre flasker
Håper jeg kan få henta til uka
 
All ære til Jørgen og det skal bli spennende å smake,
men jeg syntes det er litt rart å brygge en så rett frem pils oppskrift og som i tillegg er litt forandret på som NM øl
Når det ikke lenger er Jørgen som brygger, riktig nok hatt en finger med i spillet, men med en oppskrift som er så gennerel blir det ikke mye personlig touch igjen :rolleyes:
Det jeg mener er at det hadde vært mer spennende å smake ølet Jørgen sendte inn
Det var jeg som bestemte oppskriften som ble brygget hos Haandbryggeriet. De kjøpte inn over 30 sekker med malt fra Weyermann kun for denne ene batchen. Jeg planla opprinnelig å bruke Mittelfrüh som aromahumle, men da den ikke kom fram i tide var det jeg som tok valget om å brygge en SMaSH.

Pilsoppskrifter er ofte enkle. Oppskriften jeg vant NM med var mer "tilfeldig" sammensatt enn den som ble brygget i Drammen. Fordi Strømmen hjemmebrygg ikke hadde Barke-malt da jeg brygget NM-vinneren i fjor, skulle jeg da ikke kunne bruke favorittpilsnermaltet mitt da jeg skulle få brygge hos Haandbryggeriet?

Det er naturligvis lov til å være uenig i valgene jeg har tatt, men det har vært mitt privilegium å kunne velge hva vi skulle brygge. :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp