Finn Berger
Moderator
Jeg har tenkt liknende tanker rundt dette, men jeg trur nøkkelen ligger i at det er bryggeren, og ikke ølet, som vinner NM.All ære til Jørgen og det skal bli spennende å smake,
men jeg syntes det er litt rart å brygge en så rett frem pils oppskrift og som i tillegg er litt forandret på som NM øl
Når det ikke lenger er Jørgen som brygger, riktig nok hatt en finger med i spillet, men med en oppskrift som er så gennerel blir det ikke mye personlig touch igjen
Det jeg mener er at det hadde vært mer spennende å smake ølet Jørgen sendte inn
Det har vel vært sagt mange ganger her på forumet - og flere ganger av Jørgen - at i brygginga av et øl med en så enkel oppskrift som pils, så er det prosessen som er viktigst, altså bryggerens dyktighet som håndverker, og hans/hennes evne til å ta de riktige valgene underveis. Men sjølsagt er valg av malt og humle viktig.
Ut fra sånne betraktninger synes jeg det er greit at vi ikke får et øl som er mest mulig identisk med vinnerølet. Det viktige er at det står Jørgens signatur på det, ikke bare på etiketten, men på sjølve ølet. Og det gjør det jo åpenbart.
Det er ellers noen interessante problemstillinger som kan reises i forbindelse med denne formen for premie - som jeg forøvrig synes er flott. Men den kan vi ta i en annen tråd.
Jeg hadde junior - Jakob - på besøk et par dager nå, og vi hadde en liten pilssmakeseanse. Hoveddeltakerne var Murar fra Kinn og Jørgens øl, og så lurte jeg inn et par av mine på sidelinja, og en av dem har store mengder Perle som eneste humle.
Både Jakob og Marit og jeg var enige om at de to kjøpeølene var nokså like. Det er interessant, siden Murar har en solid dose münchenermalt, og er noe mørkere enn Jørgens. Murar har 36 IBU og Jørgens har 40, og Jakob mente han kunne kjenne at Jørgens var litt bitrere. Jeg kan være enig. Både Jakob og Marit syntes at begge var særdeles gode øl, men i overkant bitre. De ville altså gjerne hatt de samme ølene, men med litt mindre bitterhumle. Jeg er fryktelig uenig; jeg synes den klare, reine bitterheta er en egen attraksjon ved dem.
Jakob kåra Jørgens som vinner av de to fordi han mente den hadde en klarere og bedre maltsmak. Det kan jo være valget av Barke-maltet som skaffa Jørgen den sieren. For min egen del synes jeg det var klar poengdeling. Begge har fin pilsaroma, uten at jeg klarte å skille de to humlene. (Murar har Mittelfrüh som aromahumle.) Marit hadde heller ingen klar preferanse.
Mine egne var tydelig mindre bitre, sjøl om de er beregna til noenlunde samme IBU-tall. Det kan sikkert ha flere grunner, men jeg lurer på om det kan bety noe at jeg sørger for nokså lav pH under kokinga - 5,2 eller litt lavere. Det gir dårligere utbytte av alfa-syra, men skal gi ei rundere bitterhet. Jeg trur jeg skal justere opp beregningene mine for å treffe forventningene bedre. Hvis det funker, var dette veldig lærerikt.
Jeg er veldig glad i humlepreget i den av mine som er humla med Perle. Den har store mengder i wp (20 min på 80 grader), og det har gitt den noe som er på grensa til et eikepreg*. Jakob reagerte på det fordi han ikke liker sånt øl, og er var på den smaken. Det var interessant å få en bekreftelse på den tolkninga jeg sjøl hadde av humlekarakteren.
Jeg skal ikke gå inn på noen vurdering av mine egne opp mot de to kjøpeølene. De skilte seg fra dem først og fremst ved å være mindre bitre, men ellers hadde de gledelig mye felles med dem når det gjaldt kvaliteter. Bl.a. var alle fire frie fra den spesielle smaken som for meg ødelegger mye av opplevelsen når jeg drikker industripils.
*edit: Om det "eikepreget" kommer fra tilsetningene under kok eller fra wp'en skal være usagt. Egentlig passer det bedre med teorien om det kommer fra kokinga. Her er gristen (til 33 liter vørter i kjelen):
25 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
75 gr Perle @ wp 80/20
Sist redigert: