Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

Det er fire ting som gjør at Vectura sliter med leveringer.

1. Plukkemaskinen. Helautomatisert vidunderverk som dessverre er slik at når den først begynner å tulle seg så må de ha inn spesialister fra Tyskland & Danmark. I det siste har det vært monorailen som har tullet seg
Monorailen transporterer alle paller inn og ut av høylageret, så når Vectura får driftsstopp på denne så får de verken varer inn eller ut av høylageret.
Den umiddelbare konsekvensen er at vi ikke får plukket kasser over kasseplukkstasjon, samt at en del flaskeplukk stopper umiddelbart. De 1100 største produktene har plukkplass på gulv, med tilhørende støtlager, og der har plukken gått tilnærmet som normalt hittil. I praksis betyr dette at de produktene som representerer mellom 85 og 90% av volumet til Vinmonopolet foreløpig har gått som normalt, men det vil være spørsmål om tid før plukkplassene begynner å gå tomme dersom problemet med monorail vedvarer

2. Bestillingssystemet til polet.
Dette systemet er ikke rigget til å takle forsinkelser fra grossistene som medfører at bestillinger blir kansellert i stedet for at de blir utsatt.
vectura og polet har i stort grad løst dette ved en ekstra leveringsdag i uken.

3. Presset på polet under Covid.
Nå husker jeg ikke tallene i hodet, men Vectura har levert mange 100 prosent over normal drift i månedsvis, noe som gjør at tekniske utfordringer svært kjapt gir store ringvirkninger.

4. Horeca åpnet igjen i Oslo.
Gjenåpningen har skapt et insane arbeidspress og trykk både på Vectura og bryggeriene. og dette har kommet på toppen av alt det andre.

Håper dette var litt forklarende. :)


Det er forøvrig 1200 flasker A Smashing Pilsner på lager hos Vectura i dag.
 
Topp