Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

Det er fire ting som gjør at Vectura sliter med leveringer.

1. Plukkemaskinen. Helautomatisert vidunderverk som dessverre er slik at når den først begynner å tulle seg så må de ha inn spesialister fra Tyskland & Danmark. I det siste har det vært monorailen som har tullet seg
Monorailen transporterer alle paller inn og ut av høylageret, så når Vectura får driftsstopp på denne så får de verken varer inn eller ut av høylageret.
Den umiddelbare konsekvensen er at vi ikke får plukket kasser over kasseplukkstasjon, samt at en del flaskeplukk stopper umiddelbart. De 1100 største produktene har plukkplass på gulv, med tilhørende støtlager, og der har plukken gått tilnærmet som normalt hittil. I praksis betyr dette at de produktene som representerer mellom 85 og 90% av volumet til Vinmonopolet foreløpig har gått som normalt, men det vil være spørsmål om tid før plukkplassene begynner å gå tomme dersom problemet med monorail vedvarer

2. Bestillingssystemet til polet.
Dette systemet er ikke rigget til å takle forsinkelser fra grossistene som medfører at bestillinger blir kansellert i stedet for at de blir utsatt.
vectura og polet har i stort grad løst dette ved en ekstra leveringsdag i uken.

3. Presset på polet under Covid.
Nå husker jeg ikke tallene i hodet, men Vectura har levert mange 100 prosent over normal drift i månedsvis, noe som gjør at tekniske utfordringer svært kjapt gir store ringvirkninger.

4. Horeca åpnet igjen i Oslo.
Gjenåpningen har skapt et insane arbeidspress og trykk både på Vectura og bryggeriene. og dette har kommet på toppen av alt det andre.

Håper dette var litt forklarende. :)


Det er forøvrig 1200 flasker A Smashing Pilsner på lager hos Vectura i dag.
 
Av nyskjerrighet bestilte jeg et par bokser av dette ølet på polet, siden jeg brygger en del tysk og tsjekkisk pilsner. Er alltids morro å sammenligne med kommersiell vare. Synest de fleste mikrobryggeri her til lands sliter med å produsere gode pilsnere. Kan hende det er lagringen i butikk/romtemperatur som tar knekken på spesielt pilsa?
I så måte har trolig dette skjedd med denne pilsneren også. Dau smak og med ubehagelig dominerende bitterhet er min vurdering av ølet jeg akkurat fikk fra polet nå. Minner om lett oksidert øl, men er mulig at det har vært bedre når det var ferskere. Tenkte jeg måtte dele min erfaring. Kanskje er det noen som har flere synspunkter på hva som kan være årsaken?
 
Av nyskjerrighet bestilte jeg et par bokser av dette ølet på polet, siden jeg brygger en del tysk og tsjekkisk pilsner. Er alltids morro å sammenligne med kommersiell vare. Synest de fleste mikrobryggeri her til lands sliter med å produsere gode pilsnere. Kan hende det er lagringen i butikk/romtemperatur som tar knekken på spesielt pilsa?
I så måte har trolig dette skjedd med denne pilsneren også. Dau smak og med ubehagelig dominerende bitterhet er min vurdering av ølet jeg akkurat fikk fra polet nå. Minner om lett oksidert øl, men er mulig at det har vært bedre når det var ferskere. Tenkte jeg måtte dele min erfaring. Kanskje er det noen som har flere synspunkter på hva som kan være årsaken?
Jeg vet ikke hva som eventuelt har skjedd med din boks, men dette ølet har definitivt et svært tydelig preg av bitterhet og humle når det er slik det skal være også, noe som skyldes en meget stor humletilstelning ved kokeslutt. Det burde ikke være oksydert.
 
Av nyskjerrighet bestilte jeg et par bokser av dette ølet på polet, siden jeg brygger en del tysk og tsjekkisk pilsner. Er alltids morro å sammenligne med kommersiell vare. Synest de fleste mikrobryggeri her til lands sliter med å produsere gode pilsnere. Kan hende det er lagringen i butikk/romtemperatur som tar knekken på spesielt pilsa?
I så måte har trolig dette skjedd med denne pilsneren også. Dau smak og med ubehagelig dominerende bitterhet er min vurdering av ølet jeg akkurat fikk fra polet nå. Minner om lett oksidert øl, men er mulig at det har vært bedre når det var ferskere. Tenkte jeg måtte dele min erfaring. Kanskje er det noen som har flere synspunkter på hva som kan være årsaken?
Jeg vet ikke hva som kan være årsaken, men din erfaring virker litt motsatt av min med de totalt 6 boksene jeg har prøvd av dette ølet. Den første rundt midten av mai synes jeg var ganske frisk med akkurat på grensen til for mye bitterhet, den foreløpig siste forrige uke synes jeg var blitt litt mer balansert, dvs. litt renere og noe mindre bitter. Samtidig har jeg sett andre rapportere at de synes den var for bitter.

Det var ingen tegn til oksidering på noen av boksene jeg fikk og vinmonopolet jeg bruker (Ålesund, Moa), som er konseptbutikk for øl, oppbevarer heldigvis alt av lagere og humledrevne ales i kjøleskap.
 
Boksene jeg fikk var bestilt direkte til mitt lokale vinmonopol. Nå har jeg ikke brygget lagere med så høy bitterhet fra perle alene før, men jeg har brukt magnum og perle som bitterhumle sammen med saaz og hallertauer og beregnet ibu til totalt 35-40. Dette er ikke i nærheten av så bittert som denne. Kan hende det er humlens endrede karakter fra lagring i romtemperatur jeg reagerer på. Synest det minner om smaken av gammelt butikkøl, bare mer dominerende pga relativt høy ibu?
 
Boksene jeg fikk var bestilt direkte til mitt lokale vinmonopol. Nå har jeg ikke brygget lagere med så høy bitterhet fra perle alene før, men jeg har brukt magnum og perle som bitterhumle sammen med saaz og hallertauer og beregnet ibu til totalt 35-40. Dette er ikke i nærheten av så bittert som denne. Kan hende det er humlens endrede karakter fra lagring i romtemperatur jeg reagerer på. Synest det minner om smaken av gammelt butikkøl, bare mer dominerende pga relativt høy ibu?
Jeg tror det du kjenner er 15 kg Perle ved flameout på en 5000-liter batch.
 
Jeg tror det du kjenner er 15 kg Perle ved flameout på en 5000-liter batch.
Jeg er enig, jeg har mine meninger om bitterheten i dette ølet, men oksidert, nei langt der ifra. Jeg er veldig følsom for bitterhet og dermed så ble ikke dette ølet en "homerun" for meg, men oksidert, neppe. Det er egentlig kun 1 feil ved dette ølet og det er at bitterheten henger igjen lenge etter at man har svelget ned en slurk...Hadde det ikke vært for det så hadde det vært et fantastisk øl.
 
La handleturen innom Lambertseter Senter, der de hadde ca 20 Smashing Pilsner. Raska med meg ca halvparten av beholdningen.
Vis vedlegget 52775
… og nå vet jeg; 40 IBU er passe når jeg skal skal brygge pils til eget forbruk :).
Det var en god pils, Jørgen. En slags tøff storebror til Haandverkerpils (som allerede er en favoritt for meg).
Har brygget Tjekkisk med IBU på 47, men det er jo ikke sammenliknbart, (pga gristen).
 
Sist redigert:
… og nå vet jeg; 40 IBU er passe når jeg skal skal brygge pils til eget forbruk :).
Det var en god pils, Jørgen. En slags tøff storebror til Haandverkerpils (som allerede er en favoritt for meg).
Har brygget Tjekkisk med IBU på 47, men det er jo ikke sammenliknbart, (pga gristen).
Når jeg beregner bitterheta med kalkulator (Tinseth) til 40, blir det ikke på langt nær så bittert som den der. Jeg har brygga noe med 55 IBU, og det ligner mer.
 
Når jeg beregner bitterheta med kalkulator (Tinseth) til 40, blir det ikke på langt nær så bittert som den der. Jeg har brygga noe med 55 IBU, og det ligner mer.
Og det har nok igjen å gjøre med at Tinseth, som er brukt også i bryggingen av dette ølet, om jeg ikke tar feil vel ikke tar høyde for at humle tilsatt fra og med 0 minutter også bidrar med bitterhet. Og som kjent var det 0-minutterstilsetningen som var størst på dette ølet. Den hadde nok ikke trengt å være større, men du får i alle fall showcaset både humlen i seg selv og en godt humlet pils på en god måte.
 
Og det har nok igjen å gjøre med at Tinseth, som er brukt også i bryggingen av dette ølet, om jeg ikke tar feil vel ikke tar høyde for at humle tilsatt fra og med 0 minutter også bidrar med bitterhet. Og som kjent var det 0-minutterstilsetningen som var størst på dette ølet. Den hadde nok ikke trengt å være større, men du får i alle fall showcaset både humlen i seg selv og en godt humlet pils på en god måte.
Det har nok mye for seg, ja.

Jeg burde kanskje legge til at jeg sørger for relativt lav pH (5,2) i kok, og det gjør at du i teorien får noe mindre bitterhet ut av humla enn om du ligger oppe på 5,4, som jeg trur mange gjør. (5,2 - 5,4 til kok er vel standardrådet.) Men jeg aner jo ikke hvor Haandbryggeriet legger pH'en.
 
Når jeg beregner bitterheta med kalkulator (Tinseth) til 40, blir det ikke på langt nær så bittert som den der. Jeg har brygga noe med 55 IBU, og det ligner mer.
Og det har nok igjen å gjøre med at Tinseth, som er brukt også i bryggingen av dette ølet, om jeg ikke tar feil vel ikke tar høyde for at humle tilsatt fra og med 0 minutter også bidrar med bitterhet. Og som kjent var det 0-minutterstilsetningen som var størst på dette ølet. Den hadde nok ikke trengt å være større, men du får i alle fall showcaset både humlen i seg selv og en godt humlet pils på en god måte.
Jeg bruker Tinseth i Brewfather, og den oppgir IBU både på og etter 0, (WP). Så kan det jo diskuteres om det blir beregnet riktig, (nok bidrag).
Brewfather viser jo ikke utregningen, men det kommer opp i oversikten.
(Eller misforsto jeg hva du mente?)
Men er det ikke slik at lysere malt gjør at man oppfatter bitterheten som skarpere?
 
Jeg bruker Tinseth i Brewfather, og den oppgir IBU både på og etter 0, (WP). Så kan det jo diskuteres om det blir beregnet riktig, (nok bidrag).
Brewfather viser jo ikke utregningen, men det kommer opp i oversikten.
(Eller misforsto jeg hva du mente?)
Det jeg mener er at 0 og WP bidrar med opplevd bitterhet selv om formelen sier at IBU-bidraget er null.
 
Det jeg mener er at 0 og WP bidrar med opplevd bitterhet selv om formelen sier at IBU-bidraget er null.
Dårlig formulert spørsmål fra min side :p
Tinseth har kun tid som variabel, (samt selvsagt paranetre for humle og vørter) og antar kokende vann. Men bryggeprogrammer kalkulerer IBU ved wp/hopstand. Hvordan beregnes dette? Er det ikke noen etablerte formler som estimerer dette?
Spør fordi jeg ikke vet…
 
Tilbake
Topp