Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

All ære til Jørgen og det skal bli spennende å smake,
men jeg syntes det er litt rart å brygge en så rett frem pils oppskrift og som i tillegg er litt forandret på som NM øl
Når det ikke lenger er Jørgen som brygger, riktig nok hatt en finger med i spillet, men med en oppskrift som er så gennerel blir det ikke mye personlig touch igjen :rolleyes:
Det jeg mener er at det hadde vært mer spennende å smake ølet Jørgen sendte inn
Jeg har tenkt liknende tanker rundt dette, men jeg trur nøkkelen ligger i at det er bryggeren, og ikke ølet, som vinner NM:).

Det har vel vært sagt mange ganger her på forumet - og flere ganger av Jørgen - at i brygginga av et øl med en så enkel oppskrift som pils, så er det prosessen som er viktigst, altså bryggerens dyktighet som håndverker, og hans/hennes evne til å ta de riktige valgene underveis. Men sjølsagt er valg av malt og humle viktig.

Ut fra sånne betraktninger synes jeg det er greit at vi ikke får et øl som er mest mulig identisk med vinnerølet. Det viktige er at det står Jørgens signatur på det, ikke bare på etiketten, men på sjølve ølet. Og det gjør det jo åpenbart.

Det er ellers noen interessante problemstillinger som kan reises i forbindelse med denne formen for premie - som jeg forøvrig synes er flott. Men den kan vi ta i en annen tråd.

Jeg hadde junior - Jakob - på besøk et par dager nå, og vi hadde en liten pilssmakeseanse. Hoveddeltakerne var Murar fra Kinn og Jørgens øl, og så lurte jeg inn et par av mine på sidelinja, og en av dem har store mengder Perle som eneste humle.

Både Jakob og Marit og jeg var enige om at de to kjøpeølene var nokså like. Det er interessant, siden Murar har en solid dose münchenermalt, og er noe mørkere enn Jørgens. Murar har 36 IBU og Jørgens har 40, og Jakob mente han kunne kjenne at Jørgens var litt bitrere. Jeg kan være enig. Både Jakob og Marit syntes at begge var særdeles gode øl, men i overkant bitre. De ville altså gjerne hatt de samme ølene, men med litt mindre bitterhumle. Jeg er fryktelig uenig; jeg synes den klare, reine bitterheta er en egen attraksjon ved dem.

Jakob kåra Jørgens som vinner av de to fordi han mente den hadde en klarere og bedre maltsmak. Det kan jo være valget av Barke-maltet som skaffa Jørgen den sieren:). For min egen del synes jeg det var klar poengdeling. Begge har fin pilsaroma, uten at jeg klarte å skille de to humlene. (Murar har Mittelfrüh som aromahumle.) Marit hadde heller ingen klar preferanse.

Mine egne var tydelig mindre bitre, sjøl om de er beregna til noenlunde samme IBU-tall. Det kan sikkert ha flere grunner, men jeg lurer på om det kan bety noe at jeg sørger for nokså lav pH under kokinga - 5,2 eller litt lavere. Det gir dårligere utbytte av alfa-syra, men skal gi ei rundere bitterhet. Jeg trur jeg skal justere opp beregningene mine for å treffe forventningene bedre. Hvis det funker, var dette veldig lærerikt.

Jeg er veldig glad i humlepreget i den av mine som er humla med Perle. Den har store mengder i wp (20 min på 80 grader), og det har gitt den noe som er på grensa til et eikepreg*. Jakob reagerte på det fordi han ikke liker sånt øl, og er var på den smaken. Det var interessant å få en bekreftelse på den tolkninga jeg sjøl hadde av humlekarakteren.

Jeg skal ikke gå inn på noen vurdering av mine egne opp mot de to kjøpeølene. De skilte seg fra dem først og fremst ved å være mindre bitre, men ellers hadde de gledelig mye felles med dem når det gjaldt kvaliteter. Bl.a. var alle fire frie fra den spesielle smaken som for meg ødelegger mye av opplevelsen når jeg drikker industripils.

*edit: Om det "eikepreget" kommer fra tilsetningene under kok eller fra wp'en skal være usagt. Egentlig passer det bedre med teorien om det kommer fra kokinga. Her er gristen (til 33 liter vørter i kjelen):
25 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
75 gr Perle @ wp 80/20
 
Sist redigert:
Beklager OT, men hvor får man kjøpt Murar? @Jørgen O sitt øl er bestilt, så det hørtes ikke dumt ut å sammenlikne de to. Jeg har aldri smakt på det ølet før heller:)
Coop Extra, Coop Obs og Eurospar bruker å ha det her i hvert fall. Ref. Kinn's hjemmeside:
Vi har i dag distribusjonsavtalar med Vectura, Vinhuset, Coop, Asko, Rema Vest, Gulating, Måkestad Engros, Sunnmøre Engros og Middelthon Engros
 
Da har jeg og fått bestilt meg et par bokser :)

En tysk pils står på listen, så dette må anses som bra research for et slikt brygg. Perle er en humle jeg har lite bekjentskap til, så det blir spennende. Og jeg er og spent på hvor bittert ølet er. Tenker selv jeg skal "dra litt på" når det kommer til antall IBU på neste tysker.
 
Da har jeg og fått bestilt meg et par bokser :)

En tysk pils står på listen, så dette må anses som bra research for et slikt brygg. Perle er en humle jeg har lite bekjentskap til, så det blir spennende. Og jeg er og spent på hvor bittert ølet er. Tenker selv jeg skal "dra litt på" når det kommer til antall IBU på neste tysker.
Jørgen-ølet har 40 IBU, og når jeg sammenligner det med mine øl som har omtrent samme IBU-verdi, er Jørgens merkbart bitrere. Så skal jeg, med min praksis, mine humler og med kalkuleringer fra Brewersfriend, komme på samme nivå, må jeg, som du sier, dra på litt. Det gjorde jeg på nasjonaldagen, da jeg brygga en pils jeg tidligere har lagt på 40 uten at den blei voldsomt bitter. Nå ga jeg den 55 IBU, og så får vi se.

Jeg har en engelsk IPA på 55, og det kan stemme at den er omtrent på nivå med NM-ølet.
 
Som vi er enige om, Finn, så er det forskjell på IBU-tall og "oppfattet bitterhet". Selv om A smashing pilsner er beregnet til 40 IBU, kan den nok oppfattes som bitrere (og med humlepreg i aromaen) på grunn av den massive humletilsetningen ved kokeslutt. Så det er bare å prøve seg fram med sitt oppsett. :) Blir spennende å høre hvordan den du har beregnet til 55 IBU blir!
 
Som vi er enige om, Finn, så er det forskjell på IBU-tall og "oppfattet bitterhet". Selv om A smashing pilsner er beregnet til 40 IBU, kan den nok oppfattes som bitrere (og med humlepreg i aromaen) på grunn av den massive humletilsetningen ved kokeslutt. Så det er bare å prøve seg fram med sitt oppsett. :) Blir spennende å høre hvordan den du har beregnet til 55 IBU blir!
Forholdet mellom sulfat og klorid vil vel også ha vesentlig betydning. Mener jeg leste et sted hvor du beskrev mengdeforholdet?
 
Som vi er enige om, Finn, så er det forskjell på IBU-tall og "oppfattet bitterhet". Selv om A smashing pilsner er beregnet til 40 IBU, kan den nok oppfattes som bitrere (og med humlepreg i aromaen) på grunn av den massive humletilsetningen ved kokeslutt. Så det er bare å prøve seg fram med sitt oppsett. :) Blir spennende å høre hvordan den du har beregnet til 55 IBU blir!
Jeg har tenkt på at i tillegg til de faktorene vi har snakka om, så kommer kanskje det at Haandbryggeriets humler antakelig er ferskere (og kanskje av bedre kvalitet) enn mine.
 
Som vi er enige om, Finn, så er det forskjell på IBU-tall og "oppfattet bitterhet". Selv om A smashing pilsner er beregnet til 40 IBU, kan den nok oppfattes som bitrere (og med humlepreg i aromaen) på grunn av den massive humletilsetningen ved kokeslutt. Så det er bare å prøve seg fram med sitt oppsett. :) Blir spennende å høre hvordan den du har beregnet til 55 IBU blir!
Er 40 IBU beregnet eller målt?
 
Nei, men jeg tror det er nettopp derfor at oppfattet bitterhet her er større enn de 40 beregnede IBU-ene.
Så for å simulere bryggeriets Whirlpool, kan vi som hjemmebryggere kanskje tilsette denne humla 5-10 min før kokeslutt, siden vi (jeg) kjøler ned mye raskere enn et stort bryggeri gjør ...? Og kanskje en liten dæsj ved flameout for å få den lille ekstra aromakomponenten...?
 
It's 5 o'clock og polet fikk omsider frem bestillinga mi på dette ølet..

Som ihuga brygger av nordtysk pilsenerstil er min umiddelbare reaksjon at dette ølet treffer stilen... Kanskje ikke like elegant og rent i smaken som f.eks. Jever Pilsener, men opplevd IBU er i samme sjanger :)

Ølet har et litt robust preg... minner meg litt om noen forlengst nedlagte lokalbryggeri i Schleswig Holstein jeg har drukket øl fra oppigjennom og således syns jeg Perle kler det, selv om jeg selv ikke hadde valgt den humla til en slank nordtysker.
Alt i alt ett forfriskende pust av nordtyskland i et pilsutvalg her til lands som domineres av sydtyske varianter...JørgenPils.JPG

Bra at jeg kjøpte 4 bokser :)
 
Sist redigert:
Så for å simulere bryggeriets Whirlpool, kan vi som hjemmebryggere kanskje tilsette denne humla 5-10 min før kokeslutt, siden vi (jeg) kjøler ned mye raskere enn et stort bryggeri gjør ...? Og kanskje en liten dæsj ved flameout for å få den lille ekstra aromakomponenten...?
Jeg trur en bedre måte er å følge wp-instruksen til oppskrifta til settet til Ink and Dagger fra Amundsen:
Whirlpool: skru av varmen, vent 5 minutter, tilsett humleposen, rør rundt, vent 10 minutter, start nedkjøling.

Jeg trur 2 minutter før kokeslutt er bedre dersom en skal følge din metode. Du koker bort aromaoljene såpass kjapt at 5-10 minutter antakelig er litt mye. Mener Espen Lothe antyda 2 minutter en gang. Uansett; dette er synsing for min del. Det jeg gjør, er å kjøre 20 minutter på 80 grader med disse tilsetningene. Da får jeg antakelig ganske lite isomerisering av alfasyre. (Jeg har plukka opp denne fra Scott Janish.)
 
Jeg trur en bedre måte er å følge wp-instruksen til oppskrifta til settet til Ink and Dagger fra Amundsen:
Whirlpool: skru av varmen, vent 5 minutter, tilsett humleposen, rør rundt, vent 10 minutter, start nedkjøling.

Jeg trur 2 minutter før kokeslutt er bedre dersom en skal følge din metode. Du koker bort aromaoljene såpass kjapt at 5-10 minutter antakelig er litt mye. Mener Espen Lothe antyda 2 minutter en gang. Uansett; dette er synsing for min del. Det jeg gjør, er å kjøre 20 minutter på 80 grader med disse tilsetningene. Da får jeg antakelig ganske lite isomerisering av alfasyre. (Jeg har plukka opp denne fra Scott Janish.)
Ja har gjort det selv på neipaer etter råd fra "neipakongen" Espen Westum og hans oppskrifter. Dvs. 30 min @ 80° da ... Ok, da kjører jeg heller en liten hopstand da på neste pils. Den blir med Magnum som bitter, og Mittelfrüh som smak og aroma.
 
Ja har gjort det selv på neipaer etter råd fra "neipakongen" Espen Westum og hans oppskrifter. Dvs. 30 min @ 80° da ... Ok, da kjører jeg heller en liten hopstand da på neste pils. Den blir med Magnum som bitter, og Mittelfrüh som smak og aroma.
Samme humler som i Murar, altså. Skjemaet til KInn ser sånn ut: Magnum som bitterhumle ved 60. Så bruker de 0,8 gr/l Mittelfrüh ved 15 og 2,4 gr/l i wp. Tre ganger så mye i wp, altså. Jeg ville ellers flytta den 15 min-tilsetninga til 20 min, dels for å utligne forskjellen som skapes av den langsommere nedkjølinga i et brygg på nærmere 4000 liter, og dels for å få en bedre effekt av kokinga på kryddertonene fra Mittelfrüh. De kommer fra oksydasjonsproduktene av humulene og caryophyllene, som produseres under lengre koking. (Ikke at jeg går rundt og kan sånt, men det står i Janish, The New IPA, s.39 :).)
 
Tilbake
Topp