NM-pilsen er et knall-øl! Veldig bittert, men det er ei god bitterhet.
Det første som slo meg når jeg stakk nesa nedi, var at dette lukter for en gangs skyld sånn som pils skal lukte, uten den vamle lukta som industripilsen har. Jeg kjente ikke noe grapefrukt, som
@YngveKL gjorde, men frisk, krydra lukt, som jeg kjenner igjen fra min egen bruk av mye Perle (se referanseølet mitt til venstre nedafor). Pilslukt!!! Men ellers er jeg enig i alt Yngve skriver. Dette er crispt og nydelig. Jeg skulle ha smakt det opp mot Murar fra Kinn, men tullingen som ordner med ølbestillinga på Coopen på Jevnaker hadde fått det for seg at det var lurt å "rullere" ølutvalget. (Han fikk en liten, men engasjert, forelesning, og lovte å revurdere
.) Nå får jeg tak i det likevel, så en ny rapport kommer om noen dager.
I mangel av Murar måtte mitt eget noenlunde like brygg tre inn, og det var ikke liten lykke i å konstatere at det ikke smakte vondt ved sida av Jørgens
. Det er snillere, dvs. mindre bittert, og litt rundere - en kilo münchenermalt har sikkert litt å gjøre med det - men det interessante er at det bare har 2 IBU mindre bitterhet, om vi skal se på hva som står trykt på de to. Greia er sjølsagt at de tallene vi får ut av kalkulatorene vi bruker, er mildt sagt upålitelige. Jeg vil tru at de 40 som Haandbryggeriet oppgir, er riktige. Ølet er bittert, og svarer antakelig til 55 IBU slik jeg beregner det med Brewersfriend og Tinseth. Men historisk skal tysk pils kunne være opp mot 50, og det tror jeg er den typen IBU som Haandbryggeriet har beregna. (Men det hadde vært veldig interessant å høre hva de baserer tallet sitt på.)
Men altså: Ølet til Jørgen trur jeg er en verdig konkurrent til Kinns Murar. Og det har jeg ikke funnet tidligere.
PS. Junior er på hyttetur med kamerater, og fikk med to bokser. De har også fått tak i Murar (og kjøpte til meg
.) Så i løpet av kvelden eller morgendagen tikker det inn ei melding.