Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

Bare gøy med diskusjon. :)

Det er jo et interessant spørsmål - og etter hvert et definisjonsspørsmål. Hvis vi hadde brukt syremalt istedenfor, altså malt sprayet med melkesyre - hva er egentlig forskjellen? Og hvis vi hadde hentet grunnvann istedenfor å tilsette mineraler? Resultatet blir jo det samme.

Så er jo disse ingredienslistene ofte konsentrert rundt mulige allergener, derav rekkefølgen og uthevet skrift.

Hva som er påkrevet vet jeg ikke. Men skal man spikke fliser, kan det nok spikkes i mange retninger!
Jeg ser at innlegget mitt ble sletta av admin - så jeg skal nok opprette en egen tråd på det, slik at vi slipper å diskutere sånne ting her:).
Men bare for å gjøre det klart - jeg mente det ikke som kritikk - jeg var rett og slett nysgjerrig på hva som var påkrevd:)
 
Gratulerer med jomfrubrygget i storskala vel gjennomført og dokumentert sånn ar vi andre også fikk være litt med :)

Hold oss oppdatert i tråden her når første smaksprøve er tatt og minn oss på å bestille - gleder meg :)
 
Oppdatering: Ølet gjæret fra 12,4 til 2,2 °P, eller 1.050-1.009 - spot on. Det gir en ABV på ca. 5,4.

Bryggeren sa ølet smakte lovende ved overføring til lagering, med en god bitterhet mot en solid malt back bone.

Jeg gleder meg til å smake når jeg forhåpentligvis får være til stede når det skal tappes en gang i april.

Fredag 7. mai kl. 08.00 er tidspunktet for planlagt lansering i bestillingsutvalget.
 
Oppdatering: Ølet gjæret fra 12,4 til 2,2 °P, eller 1.050-1.009 - spot on. Det gir en ABV på ca. 5,4.

Bryggeren sa ølet smakte lovende ved overføring til lagering, med en god bitterhet mot en solid malt back bone.

Jeg gleder meg til å smake når jeg forhåpentligvis får være til stede når det skal tappes en gang i april.

Fredag 7. mai kl. 08.00 er tidspunktet for planlagt lansering i bestillingsutvalget.
Screenshot_20210415-220112.jpg
Lagt inn i kalenderen for leeenge siden :D :beercheers:
 
Tenkte på dette senest igår, så herlig å lese og se bilder. Artig å se hvordan brygget blir laget. Gleder meg veldig til 7.mai og kan bestille!
 
I dag har jeg vært i Drammen og vært med på å tappe ølet på boks!

Jeg var veldig spent på å smake, og ble godt fornøyd: Dette ble en tørr pils i nordtysk stil, med solid maltbase fra Weyermann Barke-pilsnermalt og kraftig bitter snert fra store mengder Perle.

Ølet kommer i bestillingsutvalget på vinmonopolet.no onsdag 5. mai kl. 08.00 og kan bestilles derfra for utlevering til ditt lokale utsalg.

176409769_10165245842080578_3933747145860206678_n.jpg
En fornøyd hjemmebrygger ved bokselinja.

177027220_10165245842000578_524243808908760840_n.jpg
Første smak, rett fra tanken.
176672507_10165245842120578_4687256158022397843_n.jpg
En pall med pils!
 
Er du fornøyd med karboneringa også?
Det er normal karbonering på ølet som er bokset. Hvis du sikter til bildet med glasset, så ble det tappet rett fra tanken i en tynn stråle gjennom noe "snurrepiperier", så det er nok ikke helt representativt. :)
 
Det er normal karbonering på ølet som er bokset. Hvis du sikter til bildet med glasset, så ble det tappet rett fra tanken i en tynn stråle gjennom noe "snurrepiperier", så det er nok ikke helt representativt. :)

Jeg tenke mer på at jeg ofte opplever litt slapp karbonering på norsk mikro-pils ;)
 
I dag har jeg vært i Drammen og vært med på å tappe ølet på boks!

Jeg var veldig spent på å smake, og ble godt fornøyd: Dette ble en tørr pils i nordtysk stil, med solid maltbase fra Weyermann Barke-pilsnermalt og kraftig bitter snert fra store mengder Perle.

Ølet kommer i bestillingsutvalget på vinmonopolet.no onsdag 5. mai kl. 08.00 og kan bestilles derfra for utlevering til ditt lokale utsalg.

Vis vedlegget 51193
En fornøyd hjemmebrygger ved bokselinja.

Vis vedlegget 51195
Første smak, rett fra tanken.
Vis vedlegget 51194
En pall med pils!
Jeg har jo snakka om at jeg har fått et krydra preg - et preg jeg liker veldig godt - fra Perle i en pils der jeg har brukt temmelig store mengder av den. Du kjenner ikke noe sånt?

(Her er forøvrig humleskjemaet mitt, til en batch på 32 liter før tapping. Det er inspirert av Kinns Murar.
25 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
75 gr Perle @ wp 80/15)

Jeg har satt en stor rød ring rundt 5. mai i kalenderen på veggen her. Dette gleder jeg meg til:).
 
Jeg har jo snakka om at jeg har fått et krydra preg - et preg jeg liker veldig godt - fra Perle i en pils der jeg har brukt temmelig store mengder av den. Du kjenner ikke noe sånt?

(Her er forøvrig humleskjemaet mitt, til en batch på 32 liter før tapping. Det er inspirert av Kinns Murar.
25 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
75 gr Perle @ wp 80/15)

Jeg har satt en stor rød ring rundt 5. mai i kalenderen på veggen her. Dette gleder jeg meg til:).
Vi brukte 7,5 kg Perle på 60 minutter, det samme på 15 minutter og 10 kg på 0 minutter.

Som vi ofte snakker om, er IBU og perceived bitterness to forskjellige ting. Så den ble god og bitter, og også med et tydelig bidrag av kryddertoner fra den sene tilsetningen.

Så er jeg også glad for at ølet er godt utgjæret (tørt) og at jeg ikke merker noe til verken diacetyl eller DMS.
 
Shiiitt - vel, da står jeg i kø:). Men lurer på hvordan dette fungerer. Får jeg en fordel av å ha stilt meg i kø? Skal jeg vente på melding? .................................... får jeg bestilt pilsen til Jørgen?????????????

Kjenner angsten bygger seg opp:( :).
 
Tilbake
Topp