Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

Åhhh! Den var skikkelig god! Jeg kjenner "masse" grapefrukt? Jeg elsker grapefrukt så det er bare pluss for meg, men sjekket opp Perle, og det er jo ikke et av punktene på den humla...? Er jeg helt på vidda? Synes også den hadde en klar sitrus aroma. Elsker bitterheten og tørrheten! Crisp! Den var utrolig god. Skal definitivt kjøpe mer når polet får inn fler! Og jeg skal prøve å lage en lignende selv... Du @Jørgen O har sikkert postet oppskriften ett sted? ;) :D:beercheers:
 
Sist redigert:
Åhhh! Den var skikkelig god! Jeg kjenner "masse" grapefrukt? Jeg elsker grapefrukt så det er bare pluss for meg, men sjekket opp Perle, og det er jo ikke et av punktene på den humla...? Er jeg helt på vidda? Synes også den hadde en klar sitrus aroma. Elsker bitterheten og tørrheten! Crisp! Den var utrolig god. Skal definitivt kjøpe mer når polet får inn fler! Og jeg skal prøve å lage en lignende selv... Du @Jørgen O har sikkert postet oppskriften ett sted? ;) :D:beercheers:
Oppskriften er ganske rett fram: 100% Barke pilsnermalt. Perle ved 60 min, 15 min og ved kokeslutt (like mye på de to første, 50% mer på den siste) . Tilpass til IBU 40. Meskes på 63 og 72 grader. Kokes i 90 min. Vannjuster med kalsiumsulfat, magnesiumsulfat og kalsiumklorid i synkende mengde (3:1 sulfat-klorid-ratio). Tilsett melkesyre for å nå pH rundt 5,3-5,4. Gjæres med masse vital WLP830 eller tilsvarende. OG 1,050, FG 1,009.
 
Sist redigert:
Hvor lang tid bruker et bryggeri på nedkjøling/Whirlpool av et sånt brygg? 15 min? 30 min? 60 min? Regner med de har platekjølere og overfører til ny tank...?
 
Hvor lang tid bruker et bryggeri på nedkjøling/Whirlpool av et sånt brygg? 15 min? 30 min? 60 min? Regner med de har platekjølere og overfører til ny tank...?
Min beskrivelse ovenfor er et utgangspunkt. Det er jo mye med prosessen som blir annerledes i et stort bryggeri og i et hjemmebryggeroppsett. Jeg kjenner ikke til hvor lang tid nedkjølingen tok, men jeg tror helt sikkert vi både får mye smak og perceived bitterness fra den siste humletilsetningen, 10 kg på 5000 liter. (Det er forresten fantastisk å åpne og lukte på 5 kg-poser med humle!)
 
NM-pilsen er et knall-øl! Veldig bittert, men det er ei god bitterhet.

Det første som slo meg når jeg stakk nesa nedi, var at dette lukter for en gangs skyld sånn som pils skal lukte, uten den vamle lukta som industripilsen har. Jeg kjente ikke noe grapefrukt, som @YngveKL gjorde, men frisk, krydra lukt, som jeg kjenner igjen fra min egen bruk av mye Perle (se referanseølet mitt til venstre nedafor). Pilslukt!!! Men ellers er jeg enig i alt Yngve skriver. Dette er crispt og nydelig. Jeg skulle ha smakt det opp mot Murar fra Kinn, men tullingen som ordner med ølbestillinga på Coopen på Jevnaker hadde fått det for seg at det var lurt å "rullere" ølutvalget. (Han fikk en liten, men engasjert, forelesning, og lovte å revurdere:).) Nå får jeg tak i det likevel, så en ny rapport kommer om noen dager.

I mangel av Murar måtte mitt eget noenlunde like brygg tre inn, og det var ikke liten lykke i å konstatere at det ikke smakte vondt ved sida av Jørgens:). Det er snillere, dvs. mindre bittert, og litt rundere - en kilo münchenermalt har sikkert litt å gjøre med det - men det interessante er at det bare har 2 IBU mindre bitterhet, om vi skal se på hva som står trykt på de to. Greia er sjølsagt at de tallene vi får ut av kalkulatorene vi bruker, er mildt sagt upålitelige. Jeg vil tru at de 40 som Haandbryggeriet oppgir, er riktige. Ølet er bittert, og svarer antakelig til 55 IBU slik jeg beregner det med Brewersfriend og Tinseth. Men historisk skal tysk pils kunne være opp mot 50, og det tror jeg er den typen IBU som Haandbryggeriet har beregna. (Men det hadde vært veldig interessant å høre hva de baserer tallet sitt på.)

Men altså: Ølet til Jørgen trur jeg er en verdig konkurrent til Kinns Murar. Og det har jeg ikke funnet tidligere.

PS. Junior er på hyttetur med kamerater, og fikk med to bokser. De har også fått tak i Murar (og kjøpte til meg:).) Så i løpet av kvelden eller morgendagen tikker det inn ei melding.
Jørgens NM-pils.jpg
 
Hmmm... merker en bor i povinsen utenfor det sentrale østlandsområdet både når det gjelder vaksine- og øl-leveranser.... Følgende å lese på min brukerside nettopp :

Forventet leveringsdato10.05.2021
Status:Venter på levering fra leverandør

Jaja.. får vel fortsette å smøre tålmodigheta med eget øl ;)
 
Junior er på hyttetur med kamerater, og fikk med to bokser. De har også fått tak i Murar (og kjøpte til meg:).) Så i løpet av kvelden eller morgendagen tikker det inn ei melding.
Ingen store metodisk ølsmakere, de gutta:p. Men jeg fikk tilbakemelding fra junior på at ølet til Jørgen var topp - nydelig tysk pils. Han mente det var bedre enn Murar. Det skal testes her i heimen snart. Mitt tips er uavgjort:)..

Litt videre refleksjon rundt Jørgens øl

Jeg trur dette er den bitreste pilsen jeg har smakt. Ikke så rart - all pils har blitt mindre bitter, også de klassiske tyskerne, etter hva jeg leser. Og da er det flott at noen lanserer en pils som viser hva en pils var - og kan være.

Bitterhet og bitterhet er ikke nødvendigvis det samme. Denne bitterheta er utrulig rein - og behagelig. Det motsatte er ei krass bitterhet. pH under kok påvirker dette, og jeg skulle likt å vite hva Haandbryggeriet har hatt her.
 
Ingen store metodisk ølsmakere, de gutta:p. Men jeg fikk tilbakemelding fra junior på at ølet til Jørgen var topp - nydelig tysk pils. Han mente det var bedre enn Murar. Det skal testes her i heimen snart. Mitt tips er uavgjort:)..

Litt videre refleksjon rundt Jørgens øl

Jeg trur dette er den bitreste pilsen jeg har smakt. Ikke så rart - all pils har blitt mindre bitter, også de klassiske tyskerne, etter hva jeg leser. Og da er det flott at noen lanserer en pils som viser hva en pils var - og kan være.

Bitterhet og bitterhet er ikke nødvendigvis det samme. Denne bitterheta er utrulig rein - og behagelig. Det motsatte er ei krass bitterhet. pH under kok påvirker dette, og jeg skulle likt å vite hva Haandbryggeriet har hatt her.
Har du smakt Jever?
 
Typisk.Fikk beskjed om at min bestilling er ventet levert 14.5 ,men nå er jeg blitt tilbakekalt på jobb.
Noen som vet hvor lenge butikkene "holder" på varene du har fått levert dit ?
 
Har du smakt Jever?
Nei, den er på lista over øl jeg gjerne skulle fått tak i. (Skal innrømme at jeg ikke har anstrengt meg veldig, da:(.) Ligner den på Jørgens når det gjelder bitterhet?
"Unique in taste. The secret lies in the water, which is still taken from the same well used well over 100 years ago. The water from our well is unusually pure and soft. That allows us to add a touch more hops to create the Friesian-bitter taste that distinguishes Jever Pilsner from any other beer."
Bløtt vann regnes tydeigvis som et pluss i Tyskland. Mener Bitburger også averterer med det. Ellers sies det jo gjerne at den nordtysk pilsen er karakterisert av det harde vannet.
 
Har du smakt Jever?
Eller Rothaus Pils Tannenzäpfle.

Ble for skarp for meg, det samme gjorde Lederer.

Hadde planer om å bestille Jørgen sin, men Haandbryggeriet har begynt med en tullete "vintage" praksis på Untappd. Inntil de slutter med det, prioriterer jeg heller andre bryggerier. Når jeg ser hvordan bitterheten beskrives er jeg redd jeg hadde trukket ned karakteren :(
 
Uansett hvilken praksis Haandbryggeriet eventuelt skulle ha på Untappd, har det ingenting å si for A Smashing Pilsner.

Men hvis du ikke liker tørre pilsnere med kraftig bitterhet, kan det likevel hende at denne ikke er innertier for deg.
 
Eller Rothaus Pils Tannenzäpfle.

Ble for skarp for meg, det samme gjorde Lederer.

Hadde planer om å bestille Jørgen sin, men Haandbryggeriet har begynt med en tullete "vintage" praksis på Untappd. Inntil de slutter med det, prioriterer jeg heller andre bryggerier. Når jeg ser hvordan bitterheten beskrives er jeg redd jeg hadde trukket ned karakteren :(
Hvis du synes Lederer er for skarp, ja da er nok også Jørgens for skarp.
 
Uansett hvilken praksis Haandbryggeriet eventuelt skulle ha på Untappd, har det ingenting å si for A Smashing Pilsner.

Men hvis du ikke liker tørre pilsnere med kraftig bitterhet, kan det likevel hende at denne ikke er innertier for deg.
Men at det drøyer med bestillinga mi, det kan jeg legge på Haandbryggeriet? :p

Spent på å smake denne, Jørgen. Håper den er så god som jeg håper. Det folk sier om den har ihvertfall ikke dempa forventningene. :)
 
Men at det drøyer med bestillinga mi, det kan jeg legge på Haandbryggeriet? :p

Spent på å smake denne, Jørgen. Håper den er så god som jeg håper. Det folk sier om den har ihvertfall ikke dempa forventningene. :)
Smak er subjektivt. Men som du sikkert har skjønt, er denne tørr og bitter. Akkurat som jeg liker det, i alle fall.
 
Tilbake
Topp