Kinn Vestkyst India øl er en av mine favoritter, så med all respekt for orginalen bestemte jeg meg for å prøve å lage samme ølen hjemme.
Jeg mesker med kjøleboks og kobbermanifold, brygger med 30 liters kjele på elektrisk kokeplate + grilltennere fra Biltema. Gjæring skjer i 30 liters bøtter i rom med varmovn kontrollert av stc 1000 med sensor isolert og tapet fast på gjæringskar.
Etter 12 dagers karbonering og 2 døgn i kjøleskap for hjemmebrygget satte jeg begge ølene på kjøkkenbordet for å få dem opp til ca. 10 grader, og to glass ble tatt fram og merket.
-Ved tømming i glass hadde begge ølene samme skumtopp, men orginalens falt sammen litt kjappere enn kopien.
Vestkyst har bra med humle i nesen, men lukten minner om litt emmen/gammel honning. Klarer ikke helt å bli enig om det er litt rart eller veldig godt. Det ender til slutt opp med at den er ok. Smaken er uten noe særlig alkoholpreg, men samme honningtoner finnes i smaken. Ølet har fin kropp/maltfylde.
Min kopi har humle i nesen, men er ikke så utpreget som orginalen. Frisk og uten usmaker. Ikke alkoholpreg, men litt lite kropp/maltfylde. Ellers veldig lik orginalen. Denne kan jeg drikke flere av
Gruppen var delt, så ingen klar vinner ble kåret. Jeg setter stor pris på Kinn sin India øl, så kommer fortsatt til å kjøpe den, men vil prøve å brygge denne en gang til, og da bruke mer humle sent i kokingen, bruke DME istedet for sukker for litt mer kropp, samt meske på litt høyere temperatur, også for mer kropp.
Her er oppskriften jeg fulgte:
(Må si jeg er svært fornøyd med gjæren. Den gjorde jobben i gjæringsspannet, og falt som betong i flaskene etter priming).
Kinn Vestkyst IPA
OG: 1,071
FG: 1,014
7,8 % alkohol
ca. 80-100 IBU
Vørter etter kok: ca. 25 liter
Malt:
7 kg - 92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
0,25 kg - 4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EBC
0,25 kg - 4 % Thomas Fawcettcrystal malt, 130-150 EBC
0,5 kg sukker
Humle:
10g av hver humlesort på 60 min, deretter 17g av hver enkelt type xi 4 steg.
Simcoe, 30 min.
Columbus, 30 min. (tomahawk)
Centennial, 30 min.
Simcoe, 15 min.
Columbus, 15 min.
Centennial, 15 min.
Simcoe, 0 min.
Columbus, 0 min.
Centennial, 0 min.
Simcoe, tørrhumle
Columbus, tørrhumle
Centennial, tørrhumle
Amarillo, tørrhumle
Simcoe kan erstattes med Cascade.
Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III
Mesking:
64 °C
Koking: 90 min.
Gjæring: 14 dager på 20 grader.
Priming med sukker, 6 g/l.
La stå i 22 grader eller deromkring i 14 dager. To dager i kjøleskap før bruk. Nytes best på ca . 10 grader.
Jeg mesker med kjøleboks og kobbermanifold, brygger med 30 liters kjele på elektrisk kokeplate + grilltennere fra Biltema. Gjæring skjer i 30 liters bøtter i rom med varmovn kontrollert av stc 1000 med sensor isolert og tapet fast på gjæringskar.
Etter 12 dagers karbonering og 2 døgn i kjøleskap for hjemmebrygget satte jeg begge ølene på kjøkkenbordet for å få dem opp til ca. 10 grader, og to glass ble tatt fram og merket.
-Ved tømming i glass hadde begge ølene samme skumtopp, men orginalens falt sammen litt kjappere enn kopien.
Vestkyst har bra med humle i nesen, men lukten minner om litt emmen/gammel honning. Klarer ikke helt å bli enig om det er litt rart eller veldig godt. Det ender til slutt opp med at den er ok. Smaken er uten noe særlig alkoholpreg, men samme honningtoner finnes i smaken. Ølet har fin kropp/maltfylde.
Min kopi har humle i nesen, men er ikke så utpreget som orginalen. Frisk og uten usmaker. Ikke alkoholpreg, men litt lite kropp/maltfylde. Ellers veldig lik orginalen. Denne kan jeg drikke flere av
Gruppen var delt, så ingen klar vinner ble kåret. Jeg setter stor pris på Kinn sin India øl, så kommer fortsatt til å kjøpe den, men vil prøve å brygge denne en gang til, og da bruke mer humle sent i kokingen, bruke DME istedet for sukker for litt mer kropp, samt meske på litt høyere temperatur, også for mer kropp.
Her er oppskriften jeg fulgte:
(Må si jeg er svært fornøyd med gjæren. Den gjorde jobben i gjæringsspannet, og falt som betong i flaskene etter priming).
Kinn Vestkyst IPA
OG: 1,071
FG: 1,014
7,8 % alkohol
ca. 80-100 IBU
Vørter etter kok: ca. 25 liter
Malt:
7 kg - 92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
0,25 kg - 4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EBC
0,25 kg - 4 % Thomas Fawcettcrystal malt, 130-150 EBC
0,5 kg sukker
Humle:
10g av hver humlesort på 60 min, deretter 17g av hver enkelt type xi 4 steg.
Simcoe, 30 min.
Columbus, 30 min. (tomahawk)
Centennial, 30 min.
Simcoe, 15 min.
Columbus, 15 min.
Centennial, 15 min.
Simcoe, 0 min.
Columbus, 0 min.
Centennial, 0 min.
Simcoe, tørrhumle
Columbus, tørrhumle
Centennial, tørrhumle
Amarillo, tørrhumle
Simcoe kan erstattes med Cascade.
Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III
Mesking:
64 °C
Koking: 90 min.
Gjæring: 14 dager på 20 grader.
Priming med sukker, 6 g/l.
La stå i 22 grader eller deromkring i 14 dager. To dager i kjøleskap før bruk. Nytes best på ca . 10 grader.