FAN or no FAN, that's the question.

Det er jo uungålig at det pitches en del døde celler både når man setter starter og et nytt brygg. Skulle tro det var en del fan der?..
Det var vel også nevnt tidligere et sted
Næring er ikke tilgjengelig i døde gjærceller. For å gjøre de tilgjengelig må de varmebehandles på 50 grader i 24 timer. Og da har du egentlig lagd din egen fermaid O :)
 
Sist redigert:
Jeg lagde en gang slik gjærnæring. Vakumpakka gjærkaka og la den i sous-viden ett døgn. Tørka i ovnen på bakepapir og frøys etterpå. Brukte det som gjærnæring på slutten av kokingen. Det tok litt tid for bitene å løse seg opp i vørteren - fant av og til rester sammen med truben i bunn av kokekjelen, men ølene jeg satte med det etterpå gjæret veldig raskt og bra.
 
Jeg lagde en gang slik gjærnæring. Vakumpakka gjærkaka og la den i sous-viden ett døgn. Tørka i ovnen på bakepapir og frøys etterpå. Brukte det som gjærnæring på slutten av kokingen. Det tok litt tid for bitene å løse seg opp i vørteren - fant av og til rester sammen med truben i bunn av kokekjelen, men ølene jeg satte med det etterpå gjæret veldig raskt og bra.
Sånt er jo tilfredsstillende - men ei teskje Fermaid O gjør jo samme nytta;). Og er mye enklere.
 
@Kloakk Jeg gir meg jo ikke:).

Et par detaljer i problematikken har plaga meg litt. Det gjelder biotin og pantotensyre, som er blant de få stoffene vørteren ikke nødvendigvis gir nok av. Så litt googling på disse leda meg fram til ei nedlastbar side fra Lallemand - den ligger på sidene til Brewshop, noe som gjør det litt enklere - og den er det beste jeg har funnet på hele problematikken rundt gjærnæring så langt.

Jeg skal ikke referere; artikkelen er ikke uoverkommelig lang. Men særlig det som står om biotin og pantotensyre der får meg til å tru at praksisen din kan ha noe for seg:). Jeg må nok prøve den, og altså tilsette noe mer Fermaid O enn jeg egentlig er komfortabel med.

Det står forøvrig noe veldig interessant om behovet for magnesium der, og om balansen mellom magnesium og kalsium. Det var i og for seg ikke nytt, men det var veldig konkret. Og det skal nok også få konsekvenser for bryggepraksisen.
 
Sist redigert:
Og litt mer fra Lallemand: https://admin.lallemandbrewing.com/...utrition-Booklet-ENG-Digital-AB-Vickers-4.pdf

I denne er det en særs interessant tabell over innhold og bruksområder for Servomyces og to andre gjærnæringsprodukter fra Lallemand. Det ene av de to - YeastLife O - ser ut til å være et produkt av samme slag som Fermaid O. Det siste - YeastLife Extra - er kanskje sammenlignbart med Wyeasts vanlige, som de fleste her på forumet antakelig har brukt. Det vil si at det inneholder en god del DAP, som jeg mener ikke er noe godt alternativ til organisk FAN som nitrogenkilde.

Servomyces gir stort sett bare sink. Mengden nitrogen det tilfører, er "negligible", altså uten betydning. Det er jo temmelig logisk når man ser på hvor mye som skal brukes av Servomyces. Omvendt gir YeastLife O nitrogen og ellers både mineraler og vitaminer - men ikke sink. Sinkmengden er "neggigible".

Å bruke bare Servomyces dersom man i tillegg til sink ønsker det alle andre gjærnæringer gir, nemlig FAN/nitrogen, gir altså ikke mening. Det er derimot et alternativ til andre måter å tilsette bare sink på - og dem er det jo ikke så lett tilgang på.
 
Var det ikke i en av linkene @Finn Berger der det stod at kobber kunne være
til hjelp?
Kobberdyppkjøleren i ved oppkok og servomyces som normalt på slutten?

Det var vel andre problem som kunne oppstå, men for det som ikke skal lagres særlig lenge
så kan det være et alternativ?
 
Har brukt Fermaid O en stund nå og er veldig fornøyd. Har hatt noen pakker med 10 g Servomyces liggende, men føler man må ha en Phd i matte for ikke å være nervøs når man regner ut dosen, spesielt til en 2 liter starter. Lønner seg å ha tunga i rett munn når man flytter "komma" i utregningen til utblandingen. Har fått meg ei flaske med Zinc, må nok regne både en og to ganger før jeg tilsetter det i den starter. Har funnet blandingen på en vanlig batch så der er jeg trygg.
 
Har brukt Fermaid O en stund nå og er veldig fornøyd. Har hatt noen pakker med 10 g Servomyces liggende, men føler man må ha en Phd i matte for ikke å være nervøs når man regner ut dosen, spesielt til en 2 liter starter. Lønner seg å ha tunga i rett munn når man flytter "komma" i utregningen til utblandingen. Har fått meg ei flaske med Zinc, må nok regne både en og to ganger før jeg tilsetter det i den starter. Har funnet blandingen på en vanlig batch så der er jeg trygg.
Jeg blander ut servomyces. 10g servomyces + 40g druesukker. Tilsetter 1g av blandingen til 20 liter vørter.
 
Druesukker er glukose og maltodekstrin er vel tilnærmet glukose. Maltodekstrin selges vel av alle bryggebutikker, samt de fleste helsekost selger glukose/maltodekstrin.
Maltodekstrin er i all enkelhet dekstriner, og altså absolutt ikke glukose, sjøl om det består av glukosemolekyler - som vel alle de karbohydratene vi omgås i dette faget.

Jeg kjøpte 25 kg druesukker på Strømmen:).

Kan man ikke bare bruke vanlig sukker, melis eller dme
DME burde gå, men ikke sukker, trur jeg. Vanskelig å få jevn blanding.
 
Men, for oss som ikke ennå er pensjonister: kan lektoren lage en tabell over "best practices" gjærnæring for startere, gjæring med tørrgjær, gjæring med ferskgjær og gjenbrukt gjær?
Lektoren har tenkt tanken:). Diskusjonen i denne tråden har vært veldig nyttig, og jeg har fått en del ny kunnskap. Jeg har forøvrig lenka til de artiklene jeg har fått den fra, og det er vel vesentlig Lallemand som er opphavet. De legger virkelig ut mye bra. Kikker du litt på postene i tråden her, finner du dem.

Men jeg skal prøve å sammenfatte:). Det bør kanskje bli en ny tråd - temaet er jo større enn bare FAN.
 
Maltodekstrin er i all enkelhet dekstriner, og altså absolutt ikke glukose, sjøl om det består av glukosemolekyler - som vel alle de karbohydratene vi omgås i dette faget.
Upresist av meg der. Jeg lager egen sportsdrink for hard trening og da er glukose og maltodekstrin tilnærmet likt mtp hurtig næringsopptak i kroppen. De fleste der velger maltodekstrin pga det er mye mindre søtt i smak. Uansett, om man har maltodekstrin kan man sikkert med god samvittighet bruke det.
 
Upresist av meg der. Jeg lager egen sportsdrink for hard trening og da er glukose og maltodekstrin tilnærmet likt mtp hurtig næringsopptak i kroppen. De fleste der velger maltodekstrin pga det er mye mindre søtt i smak. Uansett, om man har maltodekstrin kan man sikkert med god samvittighet bruke det.
Ja, til å blande ut Servomyces med. Men det har ingen fornuftig funksjon i brygging, sjøl om det gjerne markedsføres med at det både gir flott skum og fin munnfølelse. Det er bare tull. Lurium - på samme måten som dekstrinmalt.
 
Men det har ingen fornuftig funksjon i brygging, sjøl om det gjerne markedsføres med at det både gir flott skum og fin munnfølelse. Det er bare tull. Lurium - på samme måten som dekstrinmalt.
Uenig, jeg har brukt det en gang.
Det gav en forsiktig økt sødme
Munnfølelse? Usikker.
Bedre skum? Aner ikke.

Etter min erfaring er det feil å hevde at det maltodekstrin ikke har noen funksjon.

Jeg tviler ikke et sekund på at det overdrives effekten, men vis meg hvilket produkt det ikke gjelder.
 
Tilbake
Topp