Blir denne APA'n grei?

Planlegger en APA og har fått en oppskrift her.  Tenker å brygge 75L så er en fordel å ikke gjøre noen store feil :)

18Kg Pale ale Malt
300g Hvete Malt
1800g Cara 30

75g Columbus 14%  90min
150g Cascade  5min
150g Cascade  0min

Har tilgang på fersk WLP 007 og hadde tenkt å prøve den.
Har stort sett bare brygget ferdige all grain pakker, så har lite peiling her.  Kan det bli bra øl av dette tro? Evt. noen endringer?
 
Ja. Cara til halvparten, om ikke en tredjedel. Halvparten funker vel, siden den ikke er så mørk.
 
Hmm, ville kanskje hatt humlen på 15 og 5 istedenfor 5 og 0. Personlig pleier jeg ofte å bruke 15min og tørrhumling. Ingenting på 5 eller 0 min, men det er jo smak og behag.
 
Valg av gjær er bra, men jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha hvete? Jeg ville byttet ut det med havreflak (for litt bedre skum og fylde) eller mais for crispness. Jeg bruker mye 5min og 0min, samt 15. Pleier å hive oppi litt ved kjøling når temperaturen er under 80grader for aroma. Jeg prøver meg frem med mye cara malt, og jo mere cara, jo mere humle kan man putte oppi :)
 
Takk for svar!  Kutter nok på caraen. Står cara 20 i oppskrifta, men har kun cara 30. 600g til 25L. Var egentlig en oppskrift på 25L som jeg bare ganga opp. Hvete er med i oppskrifta, men kunne sikkert vært bytta ut. Har litt begrenset med utvalg, og skal brygges nå i helga.  Tenker mesking på 68 grader 90min. Ser oppskrifta sier kok i 90min. 
 
Har fått WLP 007 "overskuddsgjær", og er usikker på mengde som trengs. Har tidligere brukt tørrgjær.  Hvor mye trengs? Har nok av gjæren, men bør vel ikke overdrive...   
 
Janroar skrev:
Har fått WLP 007 "overskuddsgjær", og er usikker på mengde som trengs. Har tidligere brukt tørrgjær.  Hvor mye trengs? Har nok av gjæren, men bør vel ikke overdrive...    

www.mrmalty.com gjærkalkulator. Velg repitch frå slurry, legg inn OG og mengde vørter og datonfor når gjær sist vart brukt, så ser du kor mykje gjær du treng.

Elles støtter eg å ha humle på 5 og 0 minutts kok, men i tillegg ville eg hatt med tørrhumle, alternativt å tilsette tilsvarande mengde under kjøling, t.d. når vørteren har nådd 80 grader. Du kan godt bruke 3-4 gram humle pr liter vørter som tørrhumle. Om du vel tilsetting under kjøling, bør du redusere bitterhumla med nokre gram for å unngå for mykje bitterheit då du får litt bitterheit frå denne tilsettinga.
 
Den var genial... Usikker på når gjæren er "høstet" men var tidligere denne uka. Kom frem til ca. 110ml pr.20L (5.5gallon ca.) Blir en liten kopp pr. gjærdunk. (20L+) Skal pitches i morra. Vet du hvor lenge en slik gjær holder seg? Fikk ganske mye i et desinfisert gjæringskar.
 
Janroar skrev:
Den var genial... Usikker på når gjæren er "høstet" men var tidligere denne uka. (...) Vet du hvor lenge en slik gjær holder seg?

Dei lærde strides om dette, men det er ganske stor semje om at 4 veker er uproblematisk. Deretter går diskusjonen livleg...
 
Ok, trodde kanskje den burde brukes innen ei uke. Da rekker vi kanskje flere brygg på denne ;) Men da lagres den bare i kjøleskap?  Må vel ha romtemp ved pitching?
 
Det kommer an på hva man mener med "holder seg". Jo lenger gjæren står, jo flere celler dauer. En tysk industribrygger ville gjerne ikke ha brukt en slurry som var over et par dager gammel, hjemmebryggere har nok litt mer slingringsmonn. Men etter fire uker ville jeg definitivt ikke pitchet gjæren direkte i et nytt øl.
 
Ok. Skal først og fremst brukes i morra, og da er den ikke en uke gammel ihvertfall.  Så får vi se igjen neste helg...  Kan jo legge inn eldre dato i kalkulatoren og se.
 
Tilbake
Topp