Blir dette en god Stout?

AudunWS

Dommer
Sitter og prøver meg på en Havrestout oppskrift, men siden dette er den første jeg skal prøve meg på så lurer jeg på om jeg treffer. Det nærmer seg nok veldig Imp. Stout vil jeg tro

Havrestout (En Staout Kar)
Oatmeal Stout

Ingredients
8,21 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) (5,9 EBC) Grain 1 65,8 %
1,81 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 2 14,5 %
1,23 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 3 9,9 %
0,41 kg Black Barley (Stout) (985,0 EBC) Grain 4 3,3 %
0,41 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 5 3,3 %
0,41 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 6 3,3 %
77,35 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 60,0 min Hop 7 21,7 IBUs
38,68 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 30,0 min Hop 8 8,3 IBUs
2,0 pkg Irish Ale Yeast (White Labs #WLP004) Yeast 9 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,072 SG
Est Final Gravity: 1,018 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7,1 % 
Bitterness: 30,0 IBUs Calories: 562,7 kcal/l
Est Color: 79,3 EBC 
Mash Profile

Mash Name: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body Total Grain Weight: 12,49 kg

Ønsker fortsatt litt råd om denne... Bør jeg går for mer humle? Ser at en del tilsetter humle senere også.

Mesking på 66 grader vil fungere?

Sene tilsettninger av humle er vel smak og behag vil jeg tro. Jeg Liker mine stouts stort sett med kun bitterhumle, men litt aroma fra EKG er ikke dårlig heller...  :)

Samme med mengde humle, er vel smak og behag. Jeg ville vel kanskje satsa på mellom 35 og 40 IBU.

Blir sikkert godt  ;D

Jeg ville også gjort den litt bitrere. Selv Guinness har vel noe sånt som 40 IBU. En annen ting er at havregryn kan oppføre seg litt som grøt i mesken, men det bør vel gå bra.

Ja dem havregryna er jeg litt bekymret for... Kan jo ikke kutte ut, da blir det jo ikke Havrestout. Kan det bli bra grøt av hele mesken?

Har oppdatert slik at jeg får 28IBU av bitterhumlen og 10IBU av smakshumle på 30min

Nei, jeg tror det er godt innenfor rimelighetens grenser. Forøvrig var vel havrestout fra begynnelsen av bare en gimmick, med temmelig homeopatiske mengder havre. Men fryktelig sunt, da.

Ser ut som en crossover mellom Oatmeal-stout og Foreign-stout men det gjør ikke noe! :)

Jeg lirer av meg noen tanker basert på egne erfaringer med stout;
For meg virker det som om det er for mye røstet malt i den; Jeg ville enten kuttet ut black malt eller roasted barley, ELLER delt mengden i 2. Rundt 600g roasted barley eller black malt (totalt) er absolutt maksimum av hva jeg ville brukt for et øl med OG 1.070. Jeg ville heller ikke brukt mer enn 200-250g chocolate-malt.

Ellers skal det ikke så mye havre til for å få den "fløyelsaktige" konsistensen; Det holder med 500g hvis du brygger rundt 25 liter.

Crystalmalt-mengden ville jeg delt ihvertfall på 2. Rundt 500g på 25 liter.

WLP004 er egentlig beregnet på Dry Stout. Denne gjæren ville jeg byttet ut med en mer "engelsk" type, fks. WLP002, WLP005, WLP013 eller WLP007.

Se der ja! Kanskje jeg har bommet en del allikevel. Jeg brygger ca 37 liters batcher. Når det gjelder gjær så har jeg allede 2 ferske rør WLP004 liggende, håper ikke det blir helbom.

@Erlendso; Du anbefaler egentlig å gå ned på de mørke sortene malt, får jeg da riktig farge på ølet da?

For å finne ut av riktig farge og bitterhet så anbefaler jeg et kjempeflott kalkuleringsverktøy som heter beercalc.dk. Denne bruker jeg hver gang jeg brygger og det blir veldig likt hver gang.

AudunWS skrev:
@Erlendso; Du anbefaler egentlig å gå ned på de mørke sortene malt, får jeg da riktig farge på ølet da?

Ja; Det skal ikke så altfor mye til. For eksempel: På en 37-liters batch med Foreign Stout får man jet-svart farge ved å bruke 0.6 kg svartmalt og ca. 0.37 kg sjokolademalt. Totalt 1 kg. krystallmalt på 37 liter er faktisk ikke uhørt hvis du brygger 37 liter.

Caramunic fikk jeg ikke tak i, så den må vike for noe annet. I tillegg så er det 0,4kg av svart, sjokolade og roasted barley. Altså totalt 1,2. Jeg går ut fra at roasted barley bidrar med noe smak (roasted)?
Tar gjerne i mot tips til de tre når caramunich utgår. Har annen caramalt med ca lik farge hvis det kan brukes

Da har jeg prøvd å lese meg litt opp på Stout/Foreign stout. Det ser jo ut som den passer godt inn der bortsett fra havren. Slik ser oppskriften ut nå. Bedre?

Vedlegg

• Stout.JPG
    58,5 KB · Sett: 231
Tilbake
Topp