Bokkøl ?

Hvor mye pilsmalt kan man ha i munic før det gir merkbart utslag i smak?
Har laget bokk med 100% munic som ble god, med caramunic og annen caramalt blir det litt tungt.
Er det rundt 30/70 pils/munic grensen for smak går? Tenker å lage en slik ut på nyåret.

Det vet jeg ikke. Det jeg kan si er at forskjellen på 100% munchener og 80% munchener i en bokk er minimal om noen (har dog ikke prøvesmakt side om side). Bokk er et sterkt øl så det blir mye munchener malt uansett om det bare er 80%. I tillegg bruker jeg dobbel til trippel dekoksjon og jeg holder kok relativt lenge (30 min) det gir også maltkarakter.

Men merk at jeg gjør dette for å være sikker på at jeg har tilstrekkelig konverteringsevne og ikke for å lette på smaken. Dersom man får tilstrekkelig konvertering med 100% munchener er det flott. Noen ganger har jeg fått grei konvertering på bare munchener som basemalt, men jeg har ikke fått kontroll på dette og får ujevne resultater med bare munchener. Videre har man jo wienermalt og munchener type 1 som har god konverteringsevne som kanskje kan erstatte pils eller diastatisk malt.

mvh
Bård
 
Tilbake
Topp