Brew inn a bag

Jeg brygger i dag på biab måten.
Men jeg har fått vite at jeg kan erstatte malt ekstrakten med mer korn, hvordan regner jeg ut hvor mye korn jeg skal ha i istedenfor?
 
1 kg korn = 0,75 kg LME = 0,6 kg DME
Ok så det jeg må gjøre er og forholde meg til nevnte tabell? Ingen lett måte og regne det ut på? Men når du sier 1 kg korn= 0,75 lme hva er lme? Også= 0,6 dme? Jeg skal jo bare bruke en korn sort istedenfor malt ekstrakt! Det blir mye billigere.
 
lme er flytende maltekstrakt, dme er tørr maltekstrakt. Det er bare å regne ut ifht korn.
Ok jeg skjønner :) men jeg trenger ikke og regne ut hvor mye malt ekstrakt jeg skal ha oppi det vet jeg at jeg kan gange med 0,75. Men hvordan kan jeg vite hvor mye palemalt feks jeg skal ha i når jeg brygger ekstrakt
 
lme er flytende maltekstrakt, dme er tørr maltekstrakt. Det er bare å regne ut ifht korn.
Jeg har maltekstraktversjon oppskrifter men jeg vil gå vekk fra og bruke maltekstrakt og erstatte det med korn, billigere det. Så hvordan kan jeg finne ut hvor mye korn som trengs når jeg brygger biab maltekstrakt
 
Det er det du har fått oppskrift på over her.

Hvis du ikke vil regne på det så bruker du bare den linken jeg postet over. Hvis du vil regne på det så må du finne frem den kraftigste regnemaskinen din hu og skrive f.eks:

Fra tørrmaltekstrakt (DME) til korn: DME x 1.67

Fra flytende maltekstrakt (LME) til korn: LME x 1.33.

Da finner du vekten i korn.

DME - Dry malt extract
LME - Liquid malt extract.
 
Det er det du har fått oppskrift på over her.

Hvis du ikke vil regne på det så bruker du bare den linken jeg postet over. Hvis du vil regne på det så må du finne frem den kraftigste regnemaskinen din hu og skrive f.eks:

Fra tørrmaltekstrakt (DME) til korn: DME x 1.67

Fra flytende maltekstrakt (LME) til korn: LME x 1.33.

Da finner du vekten i korn.

DME - Dry malt extract
LME - Liquid malt extract.
Ok da skjønner jeg litt mer hvordan man gjør det :)
Men om jeg ganger si 4,4 tørr malt ekstrakt med 1,67 får jeg et høyere svar en tabellen din viser.da må jeg ha over 7 kg med palemalt på en oppskrift på 25 litt. Mer en vanlig oppskrift og det.det var litt rart
 
Ok da skjønner jeg litt mer hvordan man gjør det :)
Men om jeg ganger si 4,4 tørr malt ekstrakt med 1,67 får jeg et høyere svar en tabellen din viser.da må jeg ha over 7 kg med palemalt på en oppskrift på 25 litt. Mer en vanlig oppskrift og det.det var litt rart

1.67 skal stemme. 7Kg pale på 25L blir vel rundt 1.060 med "trygg" effektivitet.
 
1.67 skal stemme. 7Kg pale på 25L blir vel rundt 1.060 med "trygg" effektivitet.
Ja det kan nok stemme :) boken min har faktisk tatt i litt mye maltekstrakt tydeligvis, ca 2/300 g mer en tabell og regnestykket. Takk for hjelpa :) da kan jeg bestille palemalt istedenfor maltekstrakt og spare 600 kr.
 
Tilbake
Topp