Brewer`s friend: Beregning av mesketemp

Hei,

håper noen som bruker Brewer`s Friend kan hjelpe meg med dette.

Jeg skal snart i gang med mitt første brygg med BIAB. Jeg har forstått det slik at meskevannet skal varmes opp en del over mesketemp, ettersom maltet drar ned temperaturen igjen.

Antar at det er "Mash Step Calculator" i Brewer`s Friend appen som brukes for dette? Jeg legger inn (eksempel) 7kg malt, 2,5 liter/kg.

Antar at "First rest temperature" er mesketemperaturen (bruker kun et steg)? Jeg setter denne til 68. Og "Grain Temperature" er vel temperaturen på kornet før det has i vannet? Setter denne til romtemperatur (18 grader). "Boiling temperature" lar jeg stå på 100 grader. Jeg får da oppgitt "temperature of strike water" til 76,2 grader.

Dette vil da si at jeg varmer opp vannet til 76,2 grader, og har så kornet rett i dette, eller...? Da skal altså hele brygget dras ned til 68? Det hørtes bare veldig høyt ut.... vil ikke kornet ta skade av dette, ettersom det jo vil bli utsatt for en høy temperatur i starten.

Alternativet er vel å ha i kornet på 68, grader og så varme det opp igjen til 68 grader?

Innspill?
 
Det stemmer.

Etter at du har hatt i malten setter du tempen tilbake til der du vil meske.

F.eks. med ca 7kg malt har jeg en strike temp på 7 komma noe over mesketemp med ferdig oppvarmet meskekjele.
 
Tilbake
Topp