Brewers clarex øl som skal være hazy

Sølevann

Norbrygg-medlem
Heisann,
Bestite noen varer istad, og slengte med en brewers clarex.
Har aldri brukt det før, da øllet bruker å bli klar og fin uansett.
Forstår det slik at dette er for å redusere kjøletåke, med en bieffekt redusert gluten.
Men jeg tenkte litt på minke gluten i noen brygg.
Men hva med øl som skal være hazy, som neipa mm. Vil brewers clarex klarne opp disse ølene? funker det som gelatin?
 
Heisann,
Bestite noen varer istad, og slengte med en brewers clarex.
Har aldri brukt det før, da øllet bruker å bli klar og fin uansett.
Forstår det slik at dette er for å redusere kjøletåke, med en bieffekt redusert gluten.
Men jeg tenkte litt på minke gluten i noen brygg.
Men hva med øl som skal være hazy, som neipa mm. Vil brewers clarex klarne opp disse ølene? funker det som gelatin?
Den fungerer absolutt ikke som gelatin, og såvidt jeg har sett på mine egne øl, så kan en hazy øl, uten noen klarningsmiddel plutselig klarne fort, men med Protafloc i kok, brewers clarex ved pitch og gelatin under modning, likevel ende opp med et øl som aldri klarner.

Uansett, jeg tror ikke den vil klarne hazy øl :)
 
Sist redigert:
Heisann,
Bestite noen varer istad, og slengte med en brewers clarex.
Har aldri brukt det før, da øllet bruker å bli klar og fin uansett.
Forstår det slik at dette er for å redusere kjøletåke, med en bieffekt redusert gluten.
Men jeg tenkte litt på minke gluten i noen brygg.
Men hva med øl som skal være hazy, som neipa mm. Vil brewers clarex klarne opp disse ølene? funker det som gelatin?
De proteinene som Clarex tar ut, er involvert i kjøletåke, ikke i den permanente tåka i en NEIPA. Jeg bruker - som @Kloakk - både Supermoss (samme som andre karragenan-produkter, som Irish Moss, Protafloc etc..) og Clarex i NEIPA, og har aldri opplevd at den har rukket å bli klar før jeg har drukket den opp:).

Jeg bruker forøvrig disse produktene i alle øl.
 
Ok, da kan jeg bare kjøre på med brewers clarex i alle øl da :)
Jeg bruker Whirlfloc til vanlig, men har aldri brukt det i Neipa, weissbier ol, men det er kanskje ikke så farlig likevel da :)
 
Ok, da kan jeg bare kjøre på med brewers clarex i alle øl da :)
Jeg bruker Whirlfloc til vanlig, men har aldri brukt det i Neipa, weissbier ol, men det er kanskje ikke så farlig likevel da :)
Det er vel det samme med whirlfloc og andre karragenanprodukter som med Clarex, de proteinene som tas ut, er ikke viktige for den permanente tåka i en NEIPA.Det er avfall du ikke vil ha i ølet ditt.

Jeg skal ta et lite forbehold for weissbier. Jeg har aldri fått til permanent tåke i det ølet; det blir klart ganske raskt - og jeg veit ikke hvor vanlig det er at folk klarer å få permanent tåke i det ølet. Men det plager meg lite, jeg tar alltid med bunnfallet i flaska for å få både smak og utseende. Fater du, er det litt mer tricky vil jeg tru.
 
Det er vel det samme med whirlfloc og andre karragenanprodukter som med Clarex, de proteinene som tas ut, er ikke viktige for den permanente tåka i en NEIPA.Det er avfall du ikke vil ha i ølet ditt.

Jeg skal ta et lite forbehold for weissbier. Jeg har aldri fått til permanent tåke i det ølet; det blir klart ganske raskt - og jeg veit ikke hvor vanlig det er at folk klarer å få permanent tåke i det ølet. Men det plager meg lite, jeg tar alltid med bunnfallet i flaska for å få både smak og utseende. Fater du, er det litt mer tricky vil jeg tru.
Jeg har laget weissbier endel før, å da er d paulaner clona som er her på forumet, men jeg har altid flasket. Lager en for ikke lenge siden, denne gangen fatet jeg. Får se hvor lenge det er uklart. Leste et sted hær på forumet at de brukte å snu fatet nå å da, å d funker sikkert. På flaske så er det jo bare som du sier å fa med bunnfallet som man skal gjøre. Får se hvor lenge det er uklart på fat. Merker litt at jeg har mistet smaken på weissbier, av en eller annen grunn synes jeg det ikke er så godt lengre :) Så fatet blir sikkert ikke tomt med d første :)
 
Tilbake
Topp