Brewfather.app

Vi sliter med å finne mineralinnholdet i vannet i Bergen slik at vi kan legge det inn i Brewfather som source water. Er det noen brewfather-brukere der ute som kjenner verdiene og som har lagt dem inn i brewfather?
 
Vi sliter med å finne mineralinnholdet i vannet i Bergen slik at vi kan legge det inn i Brewfather som source water. Er det noen brewfather-brukere der ute som kjenner verdiene og som har lagt dem inn i brewfather?
Du finner "oppdaterte" verdier her: Vannkvalitet - Bergen Vann
Med "oppdatert" mener jeg at det er gjennomsnittsverdiene fra 2019, Det legges ut oppdateringer en gang i året.
Det er ikke store endringer fra år til år.
Jeg bruker tallene fra Kismul fra 2016

Jeg har tatt vare på rapportene fra 2016, 2018 og 2019. Glemte det i 2017.
Har i tillegg rapporten fra 2015 for Kismul.


edit: Ligger jo litt info i denne tråden også: [URL="https://forum.norbrygg.no/threads/vannkvalitet-i-bergen.30240/page-2#post-438760"]Vannkvalitet i Bergen[/URL]
 
Sist redigert:
Å herre som jeg angrer på at jeg gikk Handel og kontor og ikke vanlig gymnas med litt fysikk og kjemi :)

Tusen takk! Dette var veldig nyttig!

Jeg må åpenbart bruke mer tid på dette, men unner meg et innledende spørsmål nå i første omgang: Er det tilfeldig at default vannprofil i brewfather tilsvarer vannet mitt som jeg får fra Kismul?

Hentet fra tråden du refererte til, Lars:

Kismul
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 10,22
Natrium (Na) mg/l 5,97
Sulfat (SO4) mg/l 7,71
Kalsium (Ca) mg/l 18,3
HCO3 mg/l 43

De stemmer jo (etter vanlige avrundingsregler) på en prikk med default vannprofil i Brewfather. Er skaperen av Brewfather fra en plass som får vannet sitt fra Kismul? Og det skyldes ikke at "alt viann i Norge er ca. likt uansett" for jeg ser det er en del variasjon blant vannkildene i Bergen.
 
Å herre som jeg angrer på at jeg gikk Handel og kontor og ikke vanlig gymnas med litt fysikk og kjemi :)

Tusen takk! Dette var veldig nyttig!

Jeg må åpenbart bruke mer tid på dette, men unner meg et innledende spørsmål nå i første omgang: Er det tilfeldig at default vannprofil i brewfather tilsvarer vannet mitt som jeg får fra Kismul?

Hentet fra tråden du refererte til, Lars:

Kismul
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 10,22
Natrium (Na) mg/l 5,97
Sulfat (SO4) mg/l 7,71
Kalsium (Ca) mg/l 18,3
HCO3 mg/l 43

De stemmer jo (etter vanlige avrundingsregler) på en prikk med default vannprofil i Brewfather. Er skaperen av Brewfather fra en plass som får vannet sitt fra Kismul? Og det skyldes ikke at "alt viann i Norge er ca. likt uansett" for jeg ser det er en del variasjon blant vannkildene i Bergen.
Overflatevannet i Bergen er nok ganske nært default for Norge.
Og dersom man ser på profiler for ulike steder/land, så er ikke forskjellen mellom de ulike vannbehandlingsanleggene i Bergen så store. Kanskje unntatt Risnes, selv om de også har nærmet seg "normalen" etter at det ble modernisert for et par år siden.
 
Ser at det ikke er store forskjeller om man ser bort fra Risnes, nei. Men noe forskjeller er det jo. Det er jo f.eks. nesten tre ganger mer Klorid i vannet i Jordalsvannet enn det er i Espeland. Og kalsiumnivået er også vesentlig høyere. Da er det litt artig/pussig/forunderlig/tilfeldig(?) at defaultprofilen i Brewfather stemmer 100 % med vannprofilen for Kismul :)

Og om du skal brygge en Mild f.eks. som ihht. target profile skal 65 ppm Cl, så betyr det jo noe om du får vannet ditt fra Espeland eller Jordalsvannet ... I det ene tilfellet skal du øke ppm med 61,3 ppm og i det andre tilfellet skal du øke med 51,7 ... Ikke at jeg tror jeg hadde kjent forskjellen på de to ølene brygget med det ene og det andre vannet ... men har man mulighet til å legge inn korrekte verdier så er det jo å foretrekke :)

Men nå har jeg gjort litt undersøkelser (les enkel googling) og teorien min om at utvikleren av Brewfather til daglig drikker Kismulvann ser ikke ut til å holde vann (pun intended). Men det hadde vært artig å vite om vannprofilen for Florø var lik den for Kismul :)
 
Hei bryggevenner - ønsker å dele et prosjekt jeg har jobbet med en stund nå, nemlig Brewfather. Har nylig lagt til Norbrygg ølstiler og tenkte at det nå var et passende tidspunkt å lage en tråd her!

Ønsker tilbakemeldinger fra dere!

Link til appen: https://brewfather.app

Brewfather er et komplett oppskriftsvektøy med stor ingrediensdatabase, beholdning, batch logging, remote logging (t.d. Tilt), og mange verktøy for å hjelpe deg med bryggingen.

Dette er en webapplikasjon for bryggere som virker sømløst på PC og mobile enheter, med automatisk synkronisering mellom dem. Applikasjonen kan man legge til som en hjem/start-skjerm app på din mobil, med offline-støtte.

Støtter logging fra Tilt, iSpindel og BrewPiLess. Plaato vil bli lagt til når den er klar.

I utvikling: Komplett vannjusteringskalkulator innebygget i oppskriftsverktøyet, med profiler og sammenliging mot anbefalte verdier for ølstil er rett rundt hjørnet. Og mange flere andre features er planlagt.

Inneholder per nå utstyrsprofil for Grainfather, flere vil komme, og man kan enkelt lage sin egen, med store muligheter for tilpassing til ditt utstyr.

Det er også en stor brukergruppe i denne facebook-gruppen https://www.facebook.com/groups/brewfather

Bilder:









har en automatisk ølbrygger fra brewbie handlet fra netthandelen, kan denne brukes/kobles opp til appen?
 
Ser ut som at dette er det beste programmet men ser ikke at det kan kjøres på en iMac som er en betingelse for at jeg kan bruke det,
vil det noen gang bli tilgjengelig til Mac stasjonære maskiner.
 
Ser ut som at dette er det beste programmet men ser ikke at det kan kjøres på en iMac som er en betingelse for at jeg kan bruke det,
vil det noen gang bli tilgjengelig til Mac stasjonære maskiner.
Det en app som kjøres i browseren. Funker det ikke i Safari, eller om du har gammel versjon av den, prøv med Firefox eller Chrome.
 
Tilbake
Topp