Brewfather PurePitch

Whitelabs teller selv i lab og gir ut denne dataen, så sånn sett bekrefter de det selv, tror jeg kun en eneste gang hadde en pakke som var i nærheten av 100 milliarder celler.

Lager uansett starter så hvor mange celler det er i pakka betyr ikke så mye for meg, men synd Imperial ikke er tilgjengelig i Stavanger området over disk :(
 
Whitelabs teller selv i lab og gir ut denne dataen, så sånn sett bekrefter de det selv, tror jeg kun en eneste gang hadde en pakke som var i nærheten av 100 milliarder celler.

Lager uansett starter så hvor mange celler det er i pakka betyr ikke så mye for meg, men synd Imperial ikke er tilgjengelig i Stavanger området over disk :(
Er dette altså tall på antall celler i ei helt fersk pakke? Det var hva Caudle telte innholdet i.
 
De egne erfaringer jeg snakker om, dreier seg om at jeg har hatt store vanskeligheter noen ganger med å få liv i poser ved utløpsdatoen. Et par ganger har jeg måttet gi opp. Da har de stått både to og tre døgn uten at det har vært tegn til liv. Dette gjelder sjølsagt ikke alltid, og kanskje er det til og med sjeldent. Men siden jeg har opplevd det jeg har opplevd, kjøper jeg ikke poser fra Whitelabs nær utløpsdato om jeg ikke virkelig må, og jeg setter i alle fall alltid starter uansett. Better safe than sorry:). Men har du gode erfaringer, skal ikke jeg si at du skal bli like skeptisk som jeg er. Kanskje har jeg bare hatt uflaks.
Helt enig Finn, starter er tingen. Bruker nå 12-18 timer røring og 12 timer hvile før starteren går i kjølestapet, synes gjæra virker frisk og rask og kommer fort igang. Før brukte jeg for lang tid på røring tror jeg.
 
Helt enig Finn, starter er tingen. Bruker nå 12-18 timer røring og 12 timer hvile før starteren går i kjølestapet, synes gjæra virker frisk og rask og kommer fort igang. Før brukte jeg for lang tid på røring tror jeg.
Dersom alt sukkeret er spist opp, er starteren ferdig, og da skal den fortest mulig i kjøleskap. Det du oppnår med å la den stå i hvile, er å redusere energilagrene. Du sitter sikkert med ganske spenstig gjær allikevel, men det skulle ikke være noen grunn til å la den stå dersom den er ferdig.

Det er allikevel verre å la den stå og snurre for lenge, siden du da tilfører oksygen. Da tømmes lagrene mer effektivt. En løsning kan være å ta den av før den er gått helt ferdig, og så la den stå til du ser at gjæren begynner å felles ut. Tegnet på det er at starteren begynner å klarne øverst. Da skal den i kjøleskap for å sende gjæren i dvale, slik at metabolismen reduseres til et minimum, og den tærer minst mulig på lagrene.

Generelt er sånne tidsbaserte råd om gjæring, både av startere og øl, skumle. Hvor lang tid en starter bruker på å gå ferdig, er avhengig av flere forhold, og tida kan variere kraftig, fra noen få timer til flere døgn. Jeg dyrka nettopp opp igjen en 4 månder gammel starterrest, og den brukte mer enn et døgn på bare å komme igang. Så satte jeg en liten ny starter på en skvett fra denne starteren, og den gikk ferdig på 4-5 timer.

Vi skal ikke kjøre en lang diskusjon om startere her:). Vil du svare, så gjør det i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter.43129/ (Legg bare inn en link til denne posten).
 
Tilbake
Topp