Brewolution Brewster

Jeg har også et liggeunderlag rundt. Holder bedre på varmen og gir noe bedre kok. Dersom lokket ligger på ved kok nå, så spruter det ut luftehullet. Uten lokk er det fortsatt småkok, men det tror jeg er godt nok.

Eller har jeg erfart at motstrømskjøleren beveger seg en del underveis. Når man kjører kokende vørter gjennom så utvider plasten på utsiden seg. Når man 10 minutter senere starter kjøling så krymper den, men beveger seg ikke. Det er fordi det ytre festet fungerer som en mothake. Man må klemme på ringen skyve den litt inn, som man gjør med de andre pex-festene. Hos meg gikk metallrøret inn i slangen ca en cm pr brygg. Sist brygg forsvant den. Dette er ikke noe problem så lenge man er oppmerksom på det.

Ellers brygger den fint
 
Hei

Nå har vi satt 17 brygg på denne. Synes fortsatt at den fungerer utmerket. Selv om koken er lite synlig, så koker den godt nok. Som Mats skriver tidligere her fordamper 10-11% på 80 minutter. Vi koker Pilsnermalt i 90 minutter og har aldri fått noen bismak. Vi er nybegynnere og deltok i IKT-NM for en liten stund siden og begge ølene vi stilte med havnet i finalen (de 4 beste). Den ene vant faktisk. Begge var brygget på pilsnermalt, så jeg tror at koken er god nok. Maskinen gjør i allefall jobben sin. Resten er vel opp til oss som brygger.

Vi opplever derimot at effektiviteten går noe ned når vi kommer opp på 7 kilo malt. Det betyr ikke så mye når man vet om det, men er det noen som har noen tips til å øke det?

Elling
 
Gratulerer med IKT-nm-seieren! Det gir håp for andre brewolution-bryggere. På den andre siden har jeg da bare meg selv å klandre når ting havarerer. Det eneste jeg gjør for å prøve å øke utbyttet når jeg bruker mye malt, er å fjerne litt og litt mask under utvaskingen ("sparging"). Det jeg håper dette fører til, er at det øverste laget av malt blir vasket ut først, og kan så fjernes, slik at rent og passe temperert vann treffer det neste laget med malt, og tar med seg mer sukker enn om det først måtte renne gjennom malt. Jeg er usikker på hvor mye der er å hente på denne metoden, har aldri kontrollert utbyttet med og uten dette tiltaket.
 
Gratulerer med seieren, ekstra hyggelig at det var med en brewolution  :ilike:

Det som har økt mitt utbytte merkbart ved store mengder malt er å røre godt rundt i mesk'en 4-5 ganger + vende om et par ganger under skylling så ikke skyllevannet går i de samme "kanalene".
 
Takk for bra tips. Jeg skal prøve å røre oftere under mesking. Jeg har fått det for meg at siste 15 min skal man ikke røre for å holde vørteren klar. Jeg får også bedre utbytte om jeg mesker litt lenger enn en time.
 
Takk for tipset, Kevin! Fikk ny utbytterekord på 83% etter å ha gjort dette. Justerer noen humlinga pga noe lang kjøle/tømmetid? Siden det er motstrømskjøler, tar det jo litt tid før all vørteren er kjølt og tappet over på gjæringskar. I teorien burde jo noe av de sene humletilsetningene avgi mer bitterstoffer, da de er i kontakt med nesten kokvarm vørter en god stund ekstra før kjølingen er fullført. Jeg har en APA på vei med solid humling frå 15 til 0 min, så får se om dette påvirker bitterheten mer enn planlagt.
 
Vi har brygget sju batcher på denne nå og er fornøyd - ikke det at vi har noe sammenlikningsgrunnlag for startet som tre n00bs i september..

Men - på brygg hvor det meskes på ulike temperaturer så bruker den lang tid på å justere seg opp. Feks brygget vi Urquell sist og etter ti minutters mesking på 53 grader så skulle det deretter meskes på 64 grader i nitti minutter. Det tok fjorten minutter før vi var oppe på 64 grader igjen, er det da riktig å trekke dette fra mesketid 2? Hvor mye spiller dette egentlig inn?
 
Et tips jeg fikk akkurat nå, er å meske på et mindre volum på den lavere temperaturen, og tilsette nok vann med høy nok temperatur til at det blir 64 grader. Da blir dilemmaet borte.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
thomasski skrev:
Vi har brygget sju batcher på denne nå og er fornøyd - ikke det at vi har noe sammenlikningsgrunnlag for startet som tre n00bs i september..

Men - på brygg hvor det meskes på ulike temperaturer så bruker den lang tid på å justere seg opp. Feks brygget vi Urquell sist og etter ti minutters mesking på 53 grader så skulle det deretter meskes på 64 grader i nitti minutter. Det tok fjorten minutter før vi var oppe på 64 grader igjen, er det da riktig å trekke dette fra mesketid 2? Hvor mye spiller dette egentlig inn?

14 minutter er helt fint. Du trenger ikke trekke fra tiden, selv om 90 minutter er omtrent dobbelt så lang tid som du egentlig trenger på 64 °C.
 
Det viktigste under temperaturøkning ved mesk er vel at det ikke går for lang tid mellom mesketrinnene der stivelse blir til kortere sukkerarter (mellom 60 og 70 grader). Hvis man f.eks har et meskeskjema med 20min på 63, 20 min på 66 og 20 min på 69, og bruker lang tid på å øke temperaturen mellom trinnene, vil det ikke være noe stivelse igjen å bryte ned på det høyeste temperaturtrinnet. Dette kan igjen føre til en feil maltprofil, da mesking ved høyere temp gir sukkerarter som ikke kan fermenteres, og derfor fører til økt restsødme i ølet. Dette er bare uvitenskapelig synsing fra min side, og jeg setter pris på korreksjon fra mer drevne bryggere angående treg oppvarming mellom meskesteg.
Gulhaugen skrev:
Et tips jeg fikk akkurat nå, er å meske på et mindre volum på den lavere temperaturen, og tilsette nok vann med høy nok temperatur til at det blir 64 grader. Da blir dilemmaet borte.
Dette har også jeg gjort. Det hjelper, men jeg har aldri turt å slå i varmere vann enn 78 grader, av frykt for tanniner fra malten.
I tillegg har jeg isolert røret fra pumpa med rørisolasjon fra clas olson, for å hindre temperaturfall fra kjelebunn til vørteren pumpes over malten.. Jeg bruker også ekstra termometer i malten, da det er her, og ikke i kjelens bunn det er intressant å følge temperaturen.

Som et lite sidespor fra dette har jeg funnet ut at motstrømskjøleren blir langt mer effektiv hvis den strypes i enden med en ventil. Jeg har kjøpt en hvit tilsvarende de som er etter hovedkrana på Brewster-kjelen. Når en slik ventil lukkes litt, blir vørteren stående litt lenger i kjøleren, og temperaturfallet blir større.
 
Jeg hadde også problemer med pumpa, men kontaktet bryggeland og fikk et tips som funker. Pumpa må legges i kokende vand et kvarters tid etter bruk for å skylle ut malt/ sukkerstoffer. Etter at jeg startet med dette har pumpa gått som en drøm.

Det jeg sliter med når det gjelder kits fra brewolution er lavt utbytte. Jeg har en OG som konstant blir for lav på alle settene jeg har brygga. Dersom oppgitt OG er 1049, får jeg typisk 1045. På det siste settet prøvde jeg med litt lengre mesketid, men det var uten resultat. Er det andre som har slitt med samme problemene, evt har forslag til løsning?
 
På samtlige av våre brygg har OG blitt lavere enn oppskrift. Dette gjelder både kit fra Brewolution og andre sammensatte brygg.

Pumpa vår startet ikke sist, det er den andre vi har. Men lot den stå i et kvarters tid også begynte den å surre.. veldig fornøyd med hele settet men den pumpa er noe dritt, en annen gang måtte vi meske manuelt.. dumt med en slik uberegnelig faktor.
 
AASS skrev:
Jeg hadde også problemer med pumpa, men kontaktet bryggeland og fikk et tips som funker. Pumpa må legges i kokende vand et kvarters tid etter bruk for å skylle ut malt/ sukkerstoffer. Etter at jeg startet med dette har pumpa gått som en drøm.

Det jeg sliter med når det gjelder kits fra brewolution er lavt utbytte. Jeg har en OG som konstant blir for lav på alle settene jeg har brygga. Dersom oppgitt OG er 1049, får jeg typisk 1045. På det siste settet prøvde jeg med litt lengre mesketid, men det var uten resultat. Er det andre som har slitt med samme problemene, evt har forslag til løsning?
Skal hele pumpa legges i vann? Jeg har skylt gjennom min etter hver bruk med kokende vann, men den fusker som bare det. Skrur den opp og dreier litt på impelleren, og da pleier den starte. -Men den har likevel stoppet flere ganger mens den pumper under mesking.
 
Et godt tips når det gjelder pumpa, er å skru den opp og så bruke en flat kniv under metallskiva som
er under impellerhjulet og så vippe hele impelleren forsiktig ut. Fyll så hullet til impelleren med så varmt
vann som mulig og la det stå et minutt eller to mens du rengjør hele impelleren.

Så pleier jeg å bruke en Q-tips og rengjøre hullet til impelleren, spesielt helt i bunnen hvor det sannsynligvis
samler seg rester i fra vørteren.

Gjør dette mellom hvert brygg og pumpa har fungert MYE bedre etter at jeg startet med dette vedlikeholdet.
 
Tilbake
Topp