Også ny i gamet som mange andre. Kjøpte rett før påska og har brygget et ekstrakt og 3 all-grain hittil alle oppskrifter mer eller mindre mine egne dog med mer eller mindre inspirasjon fra andre brygg. Aldri brygget før, men har folk jeg kjenner som brygger og det har alltid blitt bra så tenkte hive meg på og se hvordan det gikk. Kjøpte noen bøker først for å lese litt mens jeg så etter utstyr.
Jeg begynte kikke etter brukbare kjeler etc, fordi kona sa jeg fikk brygge minimum 10 batcher før jeg fikk lov til å kjøpe en Speidel :neinei: (ho synes det var dyrt før jeg visste om det var en hobby jeg likte, men det er da ikke mer enn gaming PC eller et golf sett så ser ikke helt problemet :
. Så kom jeg over Brewmaster fra Bryggeland og det nærma seg påske så jeg heiv meg på og angrer ikke. Jeg er litt den typen som liker å ha brukbart utstyr hvis jeg skal gjøre noe, hvis ikke går jeg fort lei. Er kjempefornøyd med Brewsteren så langt, alt fungerer helt topp og er enkelt å bruke (instruksjonsvideoene er ypperlige når man begynner). Og best av alt....det er enkelt å rengjøre, dette betyr mye mer enn at det er enkelt å bruke :skitbra: .
Ikke hatt noe problemer med Brewsteren (utenom at pumpa ikke ville gå på siste brygget den kom og gikk litt, jeg demonterer pumpa og styrer fælt før jeg finner ut at det var ene crimp hylsa som ikke satt ordentlig inne i housingen på strømtilførselen :bank2: , det legger jeg på som knøl fra min side).
Når det gjelder avkoking så har jeg kjørt 90min på ett av brygga og 60min på tre, jeg kjører helt full kjele så regner vel å ha ca. 24+ liter oppi der. Må egentlig få målt det så jeg kan regne litt mer nøyaktig på oppskriftene. De to første regnet jeg med boil volume på 22liter i oppskriftene og kom litt off på OG. Etter å ha etterregnet med økt boil volume til 24l og satt batch volume til 21.5 så stemte det innen for 1-2 OG av oppskriften. Og det har det gjort på de siste 2 brygga. Det passer også bra med volumet jeg sitter igjen med i gjæringsdunken som typisk ligger på 21l (90min brygget satt jeg igjen med 19.5l).
Jeg savner som nevnt i tråden at den gikk litt høyere enn 100 på termostaten for å kunne visuelt se at det koker ordentlig, men det skummer godt og når man kikker oppi så er det mye bevegelse i vørteren så antar dette er tilfredstillende. Jeg brygger innendørs i et hobbyrom som holder 20-21 grader, det kan godt tenkes at den vil slite mer hvis man brygger f.eks utendørs i en garasje når det er litt kaldt og rått e.l.
Etter jeg kjøpte har jeg sett at Beer Brew 30 og 60 er populære, disse så jeg ikke før jeg kjøpte, hvordan er disse i forhold til Speidel Braumaster og Brewster? (Har ikke søkt på forumet om speidel vs. beer brew så mulig det står noe der, men ser for meg at speidel er noen hakk bedre).
Med mindre det dukker opp problemer kommer jeg nok til å kjøre Brewsteren ganske mange batcher før jeg oppgraderer da det er så enkelt i bruk. Hvis jeg oppgraderer blir det for å også øke mengden samtidig og da til noe ala speidel.
Det jeg er ekstra nøye og forsiktig med når jeg vasker Brewsteren er å passe på å aldri få vann som renner ned mot skille på kjelen og kokeenheten. Fikk høre fra Bryggeland at det var der det hadde kommet inn vann som gjorde at de hadde hatt enhet som feilet. Har vurdert å åpne den for å legge inn noe fugemasse inni rundt hele, men tror jeg ender på å bare kjøpe en bred tape og teipe rundt sånn for sikkerhetsskyld skulle det koke over eller om jeg søler (Gaffa fungerer sikkert fint til dette som til alt annet :yes
.