Brewolution Brewster

Elling skrev:
Hei

Har kjørt to brygg uten problemer. Har målt temperatur under mesking noen cm ned i mesken. Den stemte på en prikk med termostaten i bunnen. Første gang stoppet varmingen med et pipesignal og et symbol i displayet. Regner med det var en varmesikring som slo inn. Bare restartet så var det i gang igjen. Dette skjedde ikke andre gang.

For meg som er nybegynner virker den som et utmerket startsett. Har kjøpt en løs kjele til så jeg kan brygge dobbelt med en times mellomrom. Bruker samme pumpe, kjøler etc. Da blir det en effektiv og fin bryggedag

Koken er noe sparsom ja. Bra, siden kjelen kan være full uten å koke over. Det er mulig koken ikke er kraftig nok, men jeg vet ikke hva det evt kan føre til.

Elling

Hei,

er enig med deg i at den måler helt korrekt, når temperaturen er nådd og riktig i hele mesken.  Derimot er det store variasjoner under selve oppvarmingen, hvis man f.eks stegmesker, og da må man kjøre termostaten manuelt mye høyere, før man setter ned igjen - det er vel forøvrig bare å forvente, kanskje.
 
runarstock skrev:
Småkoking og lang oppkokningstid gir dårlig utfelling av proteiner, som kalles hot break, og avkokingen av DMS.

Proteinutfelling (hot break) er først og fremst avhengig av temperatur, ikke hvor kraftig det koker.
 
Da virker det som glimrende koking. Hvordan kan mann finne ut om den koker ut DMS godt nok?

Fin artikkel i Aftenposten forresten

Elling
 
Elling skrev:
Da virker det som glimrende koking. Hvordan kan mann finne ut om den koker ut DMS godt nok?

Fin artikkel i Aftenposten forresten

Elling

Strengt tatt bør du kunne kjenne det i det ferdige ølet. Ideelt sett bør du ha en avdamping på minst 8 % per time i 90 min. hvis du brygger med pilsnermalt.
 
gustavf skrev:
runarstock skrev:
Småkoking og lang oppkokningstid gir dårlig utfelling av proteiner, som kalles hot break, og avkokingen av DMS.

Proteinutfelling (hot break) er først og fremst avhengig av temperatur, ikke hvor kraftig det koker.

Selvfølgelig, men dårlig kok vil vel også ha sammenheng med langsom oppvarming, eller har jeg forstått helt feil at hurtigere oppvarming gir større utfelling?
 
runarstock skrev:
Selvfølgelig, men dårlig kok vil vel også ha sammenheng med langsom oppvarming, eller har jeg forstått helt feil at hurtigere oppvarming gir større utfelling?

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror du har misforstått. Det er en koaguleringsreaksjon som jeg mener er uavhenging av hastighet på temperaturøkning, men avhenger av koketemperatur og tid. Jeg har lest at 102 grader er optimalt for å felle ut proteiner under kok, og er en av grunnene til at mange store bryggerier koker med et svakt overtrykk.
 
Jeg er delvis enig med Gustav.
Hot break er i utgangspunktet proteiner (og andre ting) som koalugerer.
Grunnen til at bryggeriene koker under overtrykk og 102 grader, og at hjemmebryggere vill ha en "rullende" kok
tror jeg er at temperaturen ved normalkok er 100 grader i bunnen, men ikke nødvendigvis i toppen av vørteren.
Hot break kommer av det som skummer opp rett før kok og under kok, og koalugerer etterhvert. Er temperaturen ikke høy nok, koalugerer det ikke, og skilles dermed ikke ut.
Legg lokk på kjelen, så øker skummdannelsen betraktelig :)
Så rask oppkok tror heller ikke jeg er viktigest, men viktig å holde minst 100 grader i hele kjelen. Muligens 102, men det vet jeg ikke.
 
Hei.
Dette blir mitt første innlegg her. Kort om meg: Jeg har laget 17 batcher til sammen. Begynte i fjor sommer/høst med kit/ferdigekstrakt. Syntes dette var moro og gikk bryggekurs rundt juletider i regi av Oslo Amatørbryggerlaug (en veldig fin gjeng!). Etter en del "lek" med gjær og tørrhumle i kitene verket jeg etter å brygge allgrain. Var i ferd med å bestille speidelen da jeg kom over Brewsteren på Bryggeland. Det var akkurat noe sånt som dette jeg hadde tenkt meg, spesielt i forhold til plassen jeg har til rådighet hjemme til bryggeriet mitt og plassen i lommeboka. :)
Jeg klinte til og kjøpte fra det (jeg tror) var det første partiet av disse til landet. Med andre ord lite erfaring med maskinen herfra. Den har visstnok vært i bruk lenge i Danmark.
Det var et elektronisk problem på min første maskin som gjorde at den ikke ville skru seg på. Jeg tok da direkte kontakt med Brewolution i Danmark på epost (på en søndag) og fikk svar umiddelbart. De skulle sende meg en ny maskin. Den kom etter noen dager. I mellomtiden hadde jeg snakket med Bryggeland som sa jeg skulle kommet rett til de og byttet med en gang. De tok over hele bytteprosessen med Brewolution i Danmark og ga meg en ny kjele. Poeng: god service fra begge parter.
Totalt har jeg nå laget 6 brygg på Brewsteren, alle med – etter mitt skjønn – godt resultat. Den varmer opp greit, holder jevn temperatur i mesken og koker som jeg forventer at den skal. Motstrømskjøleren er genial og vaskejobben er enkel. Det blir godt øl!  Men som sagt er jeg veldig fersk i dette gamet og vet nok ikke ennå hvor jeg skal se etter ”feil”. Det er så mange tekniske ting jeg ikke har satt meg inn i ennå. Jeg bruker Beersmith og forbereder bryggene mine i ganske lang tid og har etter hvert lært meg å treffe OG sånn passe med Brewsteren. Det var en utfordring på de 4-5 første bryggene, men var god klaff på det siste. Jeg har brygget Trappist, Kølsch, og to American IPA i tillegg til at jeg har gjort forsøk på å klone Mikrobryggeriets Oslo Pils og Kinns Vestkyst. De to siste står fortsatt i gjæringskar.
Summen er at jeg pr i dag er veldig fornøyd. Jeg får leke med det jeg synes er moro uten at plassmangel er et hinder. Og skulle det være noe stoler jeg på at Bryggeland stiller opp som de har gjort så langt.
 
Dennis skrev:
Den tok kvelden, rett og slett.  Skulle varm opp til kok, og da ble den helt svart og null varme.   I og med at akkurat det samme skjedde med demomaskinen hos Bryggeland er det åpenbart en vanlig feil.   

Utover det, så er det et par ting som vil bedre maskinen veldig:

1. Set temp går bare til 100c, så det blir aldri SKIKKELIG kok.
2. Pumpeinnsuget til sirkulering er rør inne ved kjelekanten, 4-5cm fra varmeelementene, slik at vørteren som pumpes opp under oppvarming er 10-15C kaldere enn der maskinens termometer er plassert.  Her kan en enkel stus løse mye.
3 .  Egentlig veldig liten pumpe.  I praksis bidrar den lite til å fordele varme, kun til å sirkulerer og filtrere vørter.  En større pumpe hadde vært veldig bra.
4.  Pga 2 og 3 er termostaten kun nyttig til å vedlikeholde temperatur når det er jevn temp i hele mesken, ved oppvarming må man overkompensere og røre mye.

Men, i første omgang får vi høre hva Bryggeland har å si om denne shutdownen.

Kom i kontakt med eier av Brewolution på ølfestivalen. De var klar over at dette systemet ikke ga ordentlig kok og de holdt på søke om godkjennelse fra EU om å få lov til å sette opp termostaten til 101 grader istedenfor 100, hadde noe med sikkerhetsmessige grunner og regler innefor EU. De regnet med at dette ville være på plass en eller gang denne sommeren.

Ellers tenkte jeg skulle se hvordan meskebøtte hvilte på selve kokekaret. Plutselig raser meskebøtta og med øl i hånda søler jeg overalt mens jeg prøver å fange deler som havner på gulvet, aldri vært så flau på lenge  :bank2:
 
Jeg får slenge meg på jeg og. Kjøpte brewsteren i mars, og har siden brygget 8 brygg. Jeg har (nesten) bare brygget oppskriftene med allgrain fra brewolution, for å holde ting enkelt.

Pumpa har streika, og jeg fikk byttet den med en gang, uten problemer. Ellers har alle bryggene blitt veldig bra (mener jeg) og jeg har truffet på OG minus 1 til 2 på alle oppskriftene.

Til og med kona er fornøyd med med min nye hobby, og har sagt farvel til kjøpeøl etter å ha smakt American Pale Ale oppskriften fra Bryggeland

Som en annen i tidligere innlegg, er jeg helt fersk i gamet, men opplegget virker glimrende for meg, så lenge det ikke ryker.

Jeg får som regel 20l på gjæringsdunken, noe som gjør at jeg får fyllt et fat på ett brygg.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Også ny i gamet som mange andre. Kjøpte rett før påska og har brygget et ekstrakt og 3 all-grain hittil alle oppskrifter mer eller mindre mine egne dog med mer eller mindre inspirasjon fra andre brygg. Aldri brygget før, men har folk jeg kjenner som brygger og det har alltid blitt bra så tenkte hive meg på og se hvordan det gikk. Kjøpte noen bøker først for å lese litt mens jeg så etter utstyr.

Jeg begynte kikke etter brukbare kjeler etc, fordi kona sa jeg fikk brygge minimum 10 batcher før jeg fikk lov til å kjøpe en Speidel  :neinei: (ho synes det var dyrt før jeg visste om det var en hobby jeg likte, men det er da ikke mer enn gaming PC eller et golf sett så ser ikke helt problemet  ::) . Så kom jeg over Brewmaster fra Bryggeland og det nærma seg påske så jeg heiv meg på og angrer ikke. Jeg er litt den typen som liker å ha brukbart utstyr hvis jeg skal gjøre noe, hvis ikke går jeg fort lei. Er kjempefornøyd med Brewsteren så langt, alt fungerer helt topp og er enkelt å bruke (instruksjonsvideoene er ypperlige når man begynner). Og best av alt....det er enkelt å rengjøre, dette betyr mye mer enn at det er enkelt å bruke  :skitbra: .

Ikke hatt noe problemer med Brewsteren (utenom at pumpa ikke ville gå på siste brygget den kom og gikk litt, jeg demonterer pumpa og styrer fælt før jeg finner ut at det var ene crimp hylsa som ikke satt ordentlig inne i housingen på strømtilførselen :bank2: , det legger jeg på som knøl fra min side).

Når det gjelder avkoking så har jeg kjørt 90min på ett av brygga og 60min på tre, jeg kjører helt full kjele så regner vel å ha ca. 24+ liter oppi der. Må egentlig få målt det så jeg kan regne litt mer nøyaktig på oppskriftene. De to første regnet jeg med boil volume på 22liter i oppskriftene og kom litt off på OG. Etter å ha etterregnet med økt boil volume til 24l og satt batch volume til 21.5 så stemte det innen for 1-2 OG av oppskriften. Og det har det gjort på de siste 2 brygga. Det passer også bra med volumet jeg sitter igjen med i gjæringsdunken som typisk ligger på 21l (90min brygget satt jeg igjen med 19.5l).
Jeg savner som nevnt i tråden at den gikk litt høyere enn 100 på termostaten for å kunne visuelt se at det koker ordentlig, men det skummer godt og når man kikker oppi så er det mye bevegelse i vørteren så antar dette er tilfredstillende. Jeg brygger innendørs i et hobbyrom som holder 20-21 grader, det kan godt tenkes at den vil slite mer hvis man brygger f.eks utendørs i en garasje når det er litt kaldt og rått e.l.

Etter jeg kjøpte har jeg sett at Beer Brew 30 og 60 er populære, disse så jeg ikke før jeg kjøpte, hvordan er disse i forhold til Speidel Braumaster og Brewster? (Har ikke søkt på forumet om speidel vs. beer brew så mulig det står noe der, men ser for meg at speidel er noen hakk bedre).

Med mindre det dukker opp problemer kommer jeg nok til å kjøre Brewsteren ganske mange batcher før jeg oppgraderer da det er så enkelt i bruk. Hvis jeg oppgraderer blir det for å også øke mengden samtidig og da til noe ala speidel.

Det jeg er ekstra nøye og forsiktig med når jeg vasker Brewsteren er å passe på å aldri få vann som renner ned mot skille på kjelen og kokeenheten. Fikk høre fra Bryggeland at det var der det hadde kommet inn vann som gjorde at de hadde hatt enhet som feilet. Har vurdert å åpne den for å legge inn noe fugemasse inni rundt hele, men tror jeg ender på å bare kjøpe en bred tape og teipe rundt sånn for sikkerhetsskyld skulle det koke over eller om jeg søler (Gaffa fungerer sikkert fint til dette som til alt annet  :yes:).
 
Skriver man at ting fungerer som det skal er det klart at man inviterer til problemer. :duh:
Idag ville ikke pumpa spille på lag i det hele tatt, så måtte utsette brygginga. Hadde heldigvis ikke starta enda, bare kjørte gjennom klargjøringsopplegget med vann som vist i brewolution videoen.
 
Jeg hadde samme problem. Startet ikke når jeg brygget i går.

Fått tips tidligere om å skru opp pumpa og rense/dytte den i gang.

Har funket for meg noen ganger.

Jeg tipper den pumpa trenger å holdes skikkelig ren. Lurer på om jeg skal kjøre gjennom litt PBW, noen som har prøvd det?
 
Jeg har åpnet tidligere og rengjort. I tillegg er jeg nøye med å kjøre rent vann gjennom etter bruk. Og gjorde det samme idag, pumpa er lett å svive rundt med fingrene. Jeg klarte forsåvidt få pumpa igang ved håndhjelp idag, men med vann så bare stoppa den i løpet av noen sekunder og ville ikke starte igjen. Kjenner at pumpa blir ordentlig varm rundt midten av huset når den får strøm men ikke vil gå rundt, så har vært forsiktig med å la den stå for lenge sånn.
 
Test kjører en Brewster,
Ang. avdamping har jeg fått nøyaktig på 3L etter 80min kok (37.5/ml/min) , som på 27L skulle tilsvare ca 10-11% (hvis alder/øl ikke har hatt en for ødeleggende effekt).
Fra "start"(12c) til kok = 82min ,
fra start  "mashout(75c)"  til kok = 32min
Fin puttring uten lokk, god kok med lokk.

Hvis noen skulle ha problemer med pumpa, prøv med varmere vann (75c+) ved rengjøring og  la den gjerne sirkulere/slure 5-10 min med noen liter vann under oppvarming (gjerne opp til kok, for å få ut rester etter mesken).

Har kokt bra kontinuerlig i 3t 20min  nå, etterfyller og setter den på 70c over natta
(99.99%) sikker på at huset står når jeg våkner imorgen tidlig  ;) 
 
Jeg har brygget 2 ganger på denne, første gang syntes jeg det var irriterende lite synlig kok. Så jeg tok en prat med min svigerfar som er kjent for sine Reodor Felgen løsninger, han sa at termostaten var motstandstyrt så han loddet på en "pot" på 10k. Når denne står på 0 fungerer termostaten som normalt men hvis jeg  skrur opp motstanden litt så viser den et par grader mindre.
Jeg oppfordrer på ingen måte noen til å tukle med elektronikken men jeg fikk mye bedre kok med modda termostat  :yes:
 
Jeg har fått bedre og raskere temperatur-kontroll ved å pakke inn kjelen i et liggeunderlag. Sliter også likevel med lite synlig kok, men har ikke klart å kjenne at dette har påvirket ølet jeg har brygget (andre tabber har det, vel å merke). I tillegg prøver jeg å bruke pumpen til å sirkulere vørter over malten også under skylling, for å få ut mest mulig maltsukker. Jeg er usikker på om dette har noe for seg. Jeg har slitt med tett bazooka-filter under tømming av kjelen over på gjæringskar. Dette prøvde jeg å løse med å bruke meskeinnsatsen som en stor humleholder, men dette førte bare til at det kokte over, da den kokende vørteren steg opp langs den tynne spalten mellom meskeinnsats og kjele. Jeg var, via svært kjapp kundeservice i Danmark, blitt advart mot dette, men måtte selvfølgelig gjøre tabben selv også. Det ble ihvertfall nok synlig kok da, utover hele kjøkkenbenken. Neste prosjekt er å lage en hop-spider til kjelen, slik at humlen ikke tetter igjen filteret ved uttapping. Jeg er alt i alt fornøyd, Brewster er billig, og har en enkel konstruksjon det stort sett er lett å fikse på, rense og modifisere
 
Tilbake
Topp