Brewtools - Automatisert gjæringssystem.

Her på forumet driver ingen aktive med trykkgjæring i utstrakt grad.

Er ikke veldig aktiv på FB, men innom bryggergruppene inn i mellom. Der dukker det jevnlig opp innlegg som viser at trykkgjæring brukes. Hvor utbredt det er, vet jeg ikke. Men det er ingen tvil om at det er vanligere enn man kan få inntrykk av på dette forumet.

Skal jeg være helt ærlig, virker forumet rimelig dødt sammenliknet med facebook-gruppene...
Er ikke helt samme "livet" her nå som det var for 6-7 år siden...
 
Skal jeg være helt ærlig, virker forumet rimelig dødt sammenliknet med facebook-gruppene...
Er ikke helt samme "livet" her nå som det var for 6-7 år siden...
Jeg bruker alltid å få positive tilbakemeldinger om forumet når jeg er ute og treffer andre bryggere - av folk som i liten grad er aktive gjennom å skrive på forumet, men som likevel bruker det mye som kilde til kunnskap. Og som @Kold Brygg skriver i det innlegget han lenka til over her, så er et forums styrke at det fungerer som en kunnskapsbank. Og så vil jeg hevde - som ham - at du antakelig kan få mer kompetent hjelp fra flere raskere her enn på facebook. (Jeg prøvde å henge litt på den store fb-gruppa en kort periode, men det var en deprimerende opplevelse. Og siden har jeg aldri giddet. Det gjelder for så vidt hele fb. Jeg har stadig en konto, men jeg er aldri inne der.)

Men at det nok var mer liv her for 6-7 år sida, er jeg helt enig i. Det er en generell tendens at fora som dette har hatt kraftig nedgang. Jeg har prøvd meg på andre, både engelske og amerikanske, men der har det vært nokså tomt. Faktisk har vi klart oss ganske bra, relativt sett. Og jeg mener at Norbrygg må satse på å promotere forumet - og hjemmesida, som jeg ikke synes er særlig god - overfor medlemmene gjennom nyhetsbrevene som styret sender ut. Det ligger i begrepet "forum" (torg) at det skal være det stedet der medlemmene i et samfunn møtes både for å være sosiale og for å diskutere felles anliggender. Noe alternativ kan jeg ikke se at vi har.

Forøvrig - og for å knytte an til trådtemaet - så trur jeg vekta på tematikken på forumet har flytta seg mye fra det bryggekunnskapsorienterte til utstyr. Det er kanskje symptomatisk? (Jeg mener ikke at folk ikke skal ta opp utstyrsspørsmål. Men jeg ønsker meg mer øl-/brygge-aktivitet.)
 
Jeg er både her og på fjesboka. Her lærer jeg ofte noe, på fb er jeg tilbake i barneskolelærerrollen. Der er det stort sett folk som trenger oppstarthjelp og som åpenbart ikke har eller ønsker om å bruke tid på å lese bruksanvisning enn si lete etter kunnskap selv.
Ellers er jeg enig i at det er mye utstyrsprat. Derfor er det godt å se når en diskusjon har utvikla seg slik at det opprettes en tråd av typen "Kan vi prate om /øltype/mesketeknikk/gjæringråd/.../."
 
Husk vi er i utvikling og endel av det som vi ser på som unyttig kanskje blir endel av standard bryggeutrusning for oss selv i fremtiden. Selv om vi ikke liker trykkfermentering eller andre prosesser, evt ikke ser behov for det, er det jo bra at folk prøver og feiler slik at vi alle kan finne metoder for å brygge bedre øl eller forenkle prosessen for alle. Endel yngre er jo oppvokst med teknologi fra ung alder og synes det kanskje er kult med litt dyre og for de aller fleste unødige duppedingser. Hadde ikke noen tatt på seg oppgaven som utprøver er det ikke sikkert vi hadde hatt endel teknisk utstyr til overkommelig pris som mange i dag bruker. Det kan være ting som vi alle i dag tar for en selvfølge og finnes til grei pris, feks Inkbird temperaturkontroll, ph måler, etc

Til slutt tror jeg mange gjør den grunnleggende feilen, meg selv inkludert, at man definerer andre sine behov ut i fra sine egne.
 
Selvbygd utstyr er normalt at blir mindre prat om når man får bra kvalitet i butikken som koster mindre enn om man skulle ha bygd det selv. Ikke alle er handyman med sveiseapparat og vinkelsliperen. Jeg setter utrolig pris på funksjonaliteten i B80en min med pumpa under og treveis ventilene, det er et godt steg opp fra BB60en. Lager jeg bedre vørter? Nei det tror jeg ikke. Men mer tilpasningsdyktig og beroligende.

Nå sitter jeg på PCen og leser forum, spiller Diablo 2 Resurrected og venter på meskingen. Undervurderte temperaturen i garasjen og bomma derfor på innmesk med to grader. Må vel begynne å kverne opp dagen før og sette det inn i huset igjen. Mesker da en time ekstra, men det gjør ikke noe, stoler hundre prosent på bryggeren med 30% effektbegrensing under meskemodus.

Utstyr som det tråden omhandler med automatikk i ekstrem grad hadde man jo aldri fått til å bygge selv. All ære til Brewtools for å være pioneerer for hjemmebryggere! Jeg håper at de har vokst seg store nok i utlandet nå til at den dalende interessen her i landet og kronekursen ikke straffer dem for hardt.
 
Jeg startet med en BB30 hvor en bryggedag tok ca åtte timer fra start til ferdig vasket. Under meskingen var det kontinuerlig jobb med å manuelt sirkulere vørteren, og samtidig justere effektregulatoren og termostaten (som jeg tror må ha hatt en nøyaktighet dårligere enn +/- 5C). Den eneste pausen i løpet av bryggingen var under kjølingen som fungerte som matpause. Med ett barn ble det nærmest aldri tid til brygging. Tankene fløy med en gang til hvordan jeg skulle modifisere bryggeren - bygge en kontroller med Arduino med PID styring på varmeelementet og en pumpe for sirkulasjon.

Så kom barn #2 og det ble verken brygging eller modifikasjon. Inn kom det i stedet en Speidel med den nyeste kontrolleren. Plutselig kunne jeg sitte på kveldstid å nerde forum og mekke oppskrifter, laste de opp til skyen og når jeg startet opp maskinen var det nærmest kun å fylle vann og trykke «play». Alt ble så mye enklere og mer tilgjengelig. Integrert kjølekappe og tappekran i bunnen gjorde også vaskingen til en drøm i forhold til BB30.

Endelig kunne jeg brygge øl igjen! Og med det kom også interessen for å tilegne seg kunnskap om mesketemperaturer, vannjustering, gjær osv.

Jeg har nok en interesse for automatisering og teknologi som ikke alle har, men for meg og nok mange andre er slike ting en viktig del av hobbyen. Jeg skulle fremdeles ønske jeg hadde kommet i mål med planene på min BB30. Tenk på alle de som har bygget egne fullautomatiserte bryggerier, jeg tror ikke de hadde «giddi» å holde på med denne hobbyen hvis det var ensbetydende med å stå å røre i en kjele på kjøkkenkomfyren.

Brygger de bedre øl enn de hadde gjort med enklere utstyr, kanskje umulig å si, men nå brygger de i hvert fall øl! :)
 
Jeg startet med en BB30 hvor en bryggedag tok ca åtte timer fra start til ferdig vasket. Under meskingen var det kontinuerlig jobb med å manuelt sirkulere vørteren, og samtidig justere effektregulatoren og termostaten (som jeg tror må ha hatt en nøyaktighet dårligere enn +/- 5C). Den eneste pausen i løpet av bryggingen var under kjølingen som fungerte som matpause. Med ett barn ble det nærmest aldri tid til brygging. Tankene fløy med en gang til hvordan jeg skulle modifisere bryggeren - bygge en kontroller med Arduino med PID styring på varmeelementet og en pumpe for sirkulasjon.

Så kom barn #2 og det ble verken brygging eller modifikasjon. Inn kom det i stedet en Speidel med den nyeste kontrolleren. Plutselig kunne jeg sitte på kveldstid å nerde forum og mekke oppskrifter, laste de opp til skyen og når jeg startet opp maskinen var det nærmest kun å fylle vann og trykke «play». Alt ble så mye enklere og mer tilgjengelig. Integrert kjølekappe og tappekran i bunnen gjorde også vaskingen til en drøm i forhold til BB30.

Endelig kunne jeg brygge øl igjen! Og med det kom også interessen for å tilegne seg kunnskap om mesketemperaturer, vannjustering, gjær osv.

Jeg har nok en interesse for automatisering og teknologi som ikke alle har, men for meg og nok mange andre er slike ting en viktig del av hobbyen. Jeg skulle fremdeles ønske jeg hadde kommet i mål med planene på min BB30. Tenk på alle de som har bygget egne fullautomatiserte bryggerier, jeg tror ikke de hadde «giddi» å holde på med denne hobbyen hvis det var ensbetydende med å stå å røre i en kjele på kjøkkenkomfyren.

Brygger de bedre øl enn de hadde gjort med enklere utstyr, kanskje umulig å si, men nå brygger de i hvert fall øl! :)
En typisk manuell dag:

Jeg mesker i en kjele på badet. Maltet har jeg kverna kvelden i forveien, og jeg har også fylt vann i meskekjelen og skyllevannskjelen. Det står i en meskepose i ei bryggebøtte, og når vannet har nådd riktig temperatur, senker jeg posen ned i kjelen og rører ut maltet. Ikke noe av det der kan være særlig forskjellig fra hva en gjør med et automatisert opplegg.

Det er helt unødvendig å sirkulere vørteren, og å holde nøyaktig styr på temperaturen. Jeg rører en gang eller to i løpet av det første steget som vanligvis er på 63-65 grader. Det tar et halvt minutt hver gang. Så bruker jeg kanskje 5 minutter på å gå opp fra det første steget på 63-65 grader til 72 grader. Der gidder jeg som regel ikke røre i det hele tatt, så, da har jeg 45 blanke minutter før jeg resirkulerer et par ganger eller tre før jeg begynner å tappe ut i ei bøtte. Når det slutter å renne, tilsetter jeg nytt vann ("skyllevann"), og bærer bøtta ut på kjøkkenet der kokekjelen er rigga opp under kjøkkenvifta. Jeg venter 10 minutter, og så tapper jeg ut på nytt.

Så er det klart til kok. Jeg kunne forenkla en god del om jeg hadde hatt alt på ett sted. Mens det koker opp, heiser jeg ut posen med mask og tømmer og skyller den, samt plukker ut falskbunnen og tømmer bunnfallet fra meskinga i do. Så skyller jeg meskekjelen i dusjen. Dermed er den klar til bruk neste gang. Dette tar ikke mange minuttene. Jeg tar også en prøve for å måle SG før kok, og for å måle pH.

Jeg skummer under oppkok, men det er ikke strengt nødvendig. Jeg liker bare å gjøre det. Og når det så har begynt å koke, har jeg en rolig periode fram til det står igjen et kvarter. Da hiver jeg kjølespiralen oppi for å desinfisere den. Sjølsagt er det humle og klaringsmiddel som skal tilsettes, og det krever litt oppmerksomhet. Når kokinga er over og kjølinga starter, begynner den kjedelige delen: Jeg rører mens kjølinga pågår, for å effektivisere den. Det tar 20-30 minutter. Jeg har overveid å installere pumpe for å lage whirlpool, men har aldri kommet så langt. Akkurat det hadde vært litt greit.

Etter nedkjølinga lar jeg vørteren stå i kjelen 40 minutter for at grums skal bunnfelle seg før jeg tapper. Etter tappinga og eventuell oksygenering, tilsetning av gjær og bæring av dunken ned i kjelleren, skyller jeg av kjølespiralen og vasker e-kolben jeg har hatt gjæren i. Så venter jeg , ei stund, og tapper så bunnfall på flasker for å kunne dekantere startervørter fra den. Til slutt må kokekjelen skylles, men det tar neppe mer enn 3-4 minutter.

Jeg ser egentlig ikke at et automatisert system hadde gjort alt så veldig mye enklere. Jeg har rimelig god rutine på det jeg gjør, og er ikke stressa. Ikke noe problem å få drukket opptil flere kopper kaffe, spist frokost, få tatt dagens Dagsavis-quizz med Lyset i Mitt Liv, og dessuten legge inn en liten lur - eller en kort sykkeltur. (Jeg har prøvd å kjøre Marshall Schotts "Short and Shoddy"-opplegg, med en halvtime i mesk og en halvtime til kok, og da blei jeg stressa:).)

Samla tid til reingjøring av utstyret er ikke mye. Det går litt tid og arbeid med til heving av temperaturen under meskinga, til resirkulering av vørteren før tapping, og særlig til røring under nedkjøling. (Det siste kunne jeg relativt enkelt fikse, men da hadde det blitt litt mer utstyr.) Så kunne ting vært enklere om jeg hadde hatt alt på ett sted, sånn at jeg hadde kunnet tappe rett oppi kokekjelen fra meskekjelen, og hadde sluppet å rydde vekk komfyren og sette inn et lite bord under kjøkkenvifta, men det er sånt som ikke har noe med systemet i seg sjøl å gjøre. (Jeg foretrekker å jobbe i hyggelige omgivelser framfor å mekke opp noe nede i kjelleren.)

Kort sagt: Når jeg ser på dette, så er jeg ikke sikker på at det automatiserte systemet sparer veldig mye tid og arbeid. Det er jo mye maskinen ikke tar seg av, og som er felles uansett hva slags system du har. Temperaturkontroll bekymrer meg lite, og kontinuerlig resirkulering ser jeg ikke poenget ved. For å si det sånn; jeg kunne nok fått i meg et par flere kaffekopper, men det er ikke sikkert det hadde vært så bra:).

Jeg har lange bryggedager, men hadde kunnet korte dem kraftig ned om jeg hadde villet kutte en del hjørner, jfr. Short & Shoddy. Jeg har vært nede i under tre timer. Men sida jeg har tid, gjør jeg ikke det.
 
Bryggedagen tar en hel dag hos meg. Liker å være alene noe timer med mine kjeler, pumpene, musikk, kaffe, niste og glemmer alt mas fra en ellers fucked-up-world.

Meskingen, sparging og koking er styrt av engelsk electronica og alt går egentlig uten mye innsats med mindre jeg velger decoction eller noe annet som er annerledes.

Men, må innrømme at nesten alt er kjøpt brukt via finn.no, unntatt styringsenhet, induksjonsplata, vekt og tiltene jeg kjøpte hos Brewshop.

Og, jeg elsker @Brewfather software.
 
Vi har vel egentlig spora av inn på bryggedagen mens tråden omhandler petimeterkontroll på gjæringsprosessen.

Bryggedagen min er ikke særlig forskjellig fra din, Finn. Bare forskjellen er mellom meskepose og maltrør, at du vasker i dusjen mens jeg spyler av det med hageslangen (fram til det blir minusgrader hvertfall). At du koker under kjøkkenvifta mens jeg koker i "meskekjelen" med dampkondensator. Slipper også å bære gjæringsbøtta, for vørteren pumpes fra kokekjelen over i gjæringstanken i kjøleskapet som står to meter fra kjelen.

Hvor du sparer tid er på vasking etter bryggedagen. Med motstrømskjøler, pumpe og slanger er det mye overflate som man aldri når til med en børste eller annen mekanisk/fysisk rengjøring - og er da avhengig av kjemikalier og virketid. Samt skylling av nevnte. Det tar fort en times tid å kjøre PBW gjennom og så skylle Brewtoolsen.

Jeg gidder ikke å brygge øl hvis jeg har dårlig tid, da er det lettere for å gjøre feil eller å glemme noe. I dag mesker jeg i drøyt to timer og skal koke i tre timer, så det blir en noenlunde lang bryggedag. Men det gir meg god tid til å fikse all oppvask og sånt underveis, planlegge middag og drive litt dank innimellom.

Hva Brewtools tilbyr med gjæringskontrollen de lansererer derimot, det er jo interessant selv om overkill for mange. Det er kjekt å følge med på SG underveis sånn at man får tørrhumla eller justert trykk i tanken til riktig tid. Temperaturlogging med inn og utkobling av varme og kjøling på et litt mer avansert nivå enn Inkbird som styrer kjøleskap og frostvakta. Skal ikke se helt bort fra at det kan bli en slik sak, og gjæringstank fra Brewtools også når bryggeriet skal pusses opp til neste år - for ølbrygging tror jeg nok at jeg aldri kommer til å gi meg med.

Min batch 228 Old Salt Tavern som ble gjæra for varmt hadde jo blitt fullstendig kontrollert med et sånt oppsett. Nå har jeg fått karbonert det, og dette er nok ølet jeg har brygga med mest estere av alle hittil. Frukt og bærfest både i nese og munn. Ølet endte da opp med å være drikkendes, men ikke i det hele tatt hva jeg var ute etter så det blir jo da brygga på nytt om ikke så lenge. Med denne gjæringskontrolleren og oppsett hadde jeg da spart meg en bryggedag - selv om det ble konsumerbart øl ut av det denne gangen kunne det like lett ha blitt ødelagt og dermed bortkasta ingredienser og 6-7 timer bryggeritid. Hva er det verdt? Brewfather sier 700 kroner i ingredienser, hva er tid verdt? Kanskje blir det 3-4 slike øl i løpet av 30-35 batcher på et år, hvor noe går litt stokk over stein eller uforutsette saker skjer i gjæringen. Kan man kutte ned på slike feil med dette verktøyet - og det ikke er helt ublue priser på komponentene så er det nok ikke mange batcher man behøver før det er "tjent inn" igjen.
 
Vi har vel egentlig spora av inn på bryggedagen mens tråden omhandler petimeterkontroll på gjæringsprosessen.

Bryggedagen min er ikke særlig forskjellig fra din, Finn. Bare forskjellen er mellom meskepose og maltrør, at du vasker i dusjen mens jeg spyler av det med hageslangen (fram til det blir minusgrader hvertfall). At du koker under kjøkkenvifta mens jeg koker i "meskekjelen" med dampkondensator. Slipper også å bære gjæringsbøtta, for vørteren pumpes fra kokekjelen over i gjæringstanken i kjøleskapet som står to meter fra kjelen.

Hvor du sparer tid er på vasking etter bryggedagen. Med motstrømskjøler, pumpe og slanger er det mye overflate som man aldri når til med en børste eller annen mekanisk/fysisk rengjøring - og er da avhengig av kjemikalier og virketid. Samt skylling av nevnte. Det tar fort en times tid å kjøre PBW gjennom og så skylle Brewtoolsen.

Jeg gidder ikke å brygge øl hvis jeg har dårlig tid, da er det lettere for å gjøre feil eller å glemme noe. I dag mesker jeg i drøyt to timer og skal koke i tre timer, så det blir en noenlunde lang bryggedag. Men det gir meg god tid til å fikse all oppvask og sånt underveis, planlegge middag og drive litt dank innimellom.

Hva Brewtools tilbyr med gjæringskontrollen de lansererer derimot, det er jo interessant selv om overkill for mange. Det er kjekt å følge med på SG underveis sånn at man får tørrhumla eller justert trykk i tanken til riktig tid. Temperaturlogging med inn og utkobling av varme og kjøling på et litt mer avansert nivå enn Inkbird som styrer kjøleskap og frostvakta. Skal ikke se helt bort fra at det kan bli en slik sak, og gjæringstank fra Brewtools også når bryggeriet skal pusses opp til neste år - for ølbrygging tror jeg nok at jeg aldri kommer til å gi meg med.

Min batch 228 Old Salt Tavern som ble gjæra for varmt hadde jo blitt fullstendig kontrollert med et sånt oppsett. Nå har jeg fått karbonert det, og dette er nok ølet jeg har brygga med mest estere av alle hittil. Frukt og bærfest både i nese og munn. Ølet endte da opp med å være drikkendes, men ikke i det hele tatt hva jeg var ute etter så det blir jo da brygga på nytt om ikke så lenge. Med denne gjæringskontrolleren og oppsett hadde jeg da spart meg en bryggedag - selv om det ble konsumerbart øl ut av det denne gangen kunne det like lett ha blitt ødelagt og dermed bortkasta ingredienser og 6-7 timer bryggeritid. Hva er det verdt? Brewfather sier 700 kroner i ingredienser, hva er tid verdt? Kanskje blir det 3-4 slike øl i løpet av 30-35 batcher på et år, hvor noe går litt stokk over stein eller uforutsette saker skjer i gjæringen. Kan man kutte ned på slike feil med dette verktøyet - og det ikke er helt ublue priser på komponentene så er det nok ikke mange batcher man behøver før det er "tjent inn" igjen.
Jeg ser ikke bort fra at teknologi blir mer relevant jo større batcher man brygger. Min metode for temperaturkontroll under gjæringa forutsetter i alle fall enten investering i mye dyrt styrketreningsutstyr eller at man begrenser seg til batcher på +/- 25 liter:). Og så krever det litt spesielle boligforhold. Så ja; teknologi for temperaturkontroll er et absolutt gode. Om man skal tilpasse brygginga til temperaturforholdene i en blokkleilighet, blir det en del ting man ikke kan gjøre.

Jeg funderer alvorlig på å investere i et par sånne: https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/ferminator-basic . Det hadde forenkla brygginga en del, og gitt meg noen muligheter jeg ikke har. (jeg hadde egentlig bestemt meg, men så var de utsolgt. Nå må jeg bestemme meg en gang til. Livet er vanskelig:).)
 
Tilbake
Topp